4181
Sök

Skojar du? sterio och särskrivningar.

FreddeK
14 juli 2008
Trådstartare
Hej det har ju aldrig funnits en tråd om särskrivningar och diverse skrivfel så då tänkte jag starta en.

Först och främst blir jag irriterad över folk man pratar med säger skojar du efter man sagt något!
T.e.x Jag=oj vilket fet bil som åkte föbi...personen man pratar med=skojar du den var riktigt fet. Nej jag skojar inte jag tyckte bilen var fet, den meningen har verkligen fått en ny innebörd. Så nu säger jag att jag inte skojar om någon säger skojar du till mig.

Sen har vi ordet sterio. Vad är en sterio? Jag sökte ordet sterio på blocket och fick fram hela 700st mojänger som kallas för det. Är det stereo dom menar kanske, jag vet inte?

Och till sist vill jag nämna särskrivningar. är det verkligen så svårt att hålla ihop vissa ord eller? Dyslexi kan jag köpa men alla kan ju inte ha det eller?

Så nu kommer jag få massa ettor på min bil och få massa mothugg här men skitsamma för detta stör mig verkligen.

Nej jag är inte perfekt och kan inte skriva helt korrekt men va fan något snappa man ju upp i skolan!

Till dom som kommer skriva att jag är en idiot så kan jag bara säga sorry för att ni tog åt er!

Mvh Fredrik

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
14 juli 2008
Om jag inte missminner mig så ska det finnas nån tråd ang detta, har iaf för mig det. smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

FreddeK
14 juli 2008
Trådstartare
_Glenne_ skrev:
Om jag inte missminner mig så ska det finnas nån tråd ang detta, har iaf för mig det. smile

Men nu är det nya tider Glenne...vi måste se framåt!

209 Inlägg
14 juli 2008
Haha men du Freddeponken smile
ditt namn?? Freddeponken måste då höra till sidan skrivihop.nu big_smile

310 Inlägg
14 juli 2008
Jag har inget problem med att folk skriver dåligt. Många, många människor har svårt för stavning och grammatik, använder fel tempus osv. Men hey!, Folk är väl inte här på garaget pågrund utav att överglänsa varandra i skriftspråkets ädla konst utan för att diskutera det som de flesta här brinner för - fordon.

Något jag däremot stör mig på är sådana som inte ens försöker skriva vettigt. Typ i stil med vita medelklassungar som börjar bryta och prata "blatte-svenska", om ni ursäktar uttrycket.

FreddeK
14 juli 2008
Trådstartare
PH_ skrev:
Jag har inget problem med att folk skriver dåligt. Många, många människor har svårt för stavning och grammatik, använder fel tempus osv. Men hey!, Folk är väl inte här på garaget pågrund utav att överglänsa varandra i skriftspråkets ädla konst utan för att diskutera det som de flesta här brinner för - fordon.

Något jag däremot stör mig på är sådana som inte ens försöker skriva vettigt. Typ i stil med vita medelklassungar som börjar bryta och prata "blatte-svenska", om ni ursäktar uttrycket.

offtopic offtopic offtopic. jag måste sluta stamma...

310 Inlägg
14 juli 2008
Freddeponken skrev:
PH_ skrev:

Vad i mitt inlägg tyckte du va offtopic? IMO var jag saklig. Sen kan ju man vrida och vända på en text eller uttalande i oändlighet så det passar en själv.

FreddeK
14 juli 2008
Trådstartare
PH_ skrev:
Freddeponken skrev:
PH_ skrev:

Vad i mitt inlägg tyckte du va offtopic? IMO var jag saklig. Sen kan ju man vrida och vända på en text eller uttalande i oändlighet så det passar en själv.

att du skrev att det var en bilsida osv...men detta är ju offtopicarean så då kan man ju skriva om allt som inte har med fordon att göra.
Senast redigerat av Freddeponken (14 juli 2008)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
14 juli 2008
asså d ä ju så att d ä offtopic så då kan man skriva om vad som hellst å, men d e väl lite jobbigt med alla dom här klagar trådarna men d ä väl så d ska va i offtopic

(ironi!)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Avstängd
174 Inlägg
14 juli 2008
Värd tråd..

FreddeK
14 juli 2008
Trådstartare
MercaPOWER skrev:
Värd tråd..

värd? vet ej men för mig var den gratis. Kanske kan bli värd om några år.
Senast redigerat av Freddeponken (14 juli 2008)

Avstängd
174 Inlägg
14 juli 2008
Freddeponken skrev:
MercaPOWER skrev:
Värd tråd..

värd? vet ej men för mig var den gratis.

Sjukt onödig iallafall, hur många tror du bryr sig om du blir irreterad på särstavningar och felstavning?
Det finns nog en klagatråd tror jag faktist.
Sen använder vi stor bokstav i början av en mening, och så avslutar vi med en punkt.
Senast redigerat av MercaPOWER (14 juli 2008)

FreddeK
14 juli 2008
Trådstartare
MercaPOWER skrev:
Freddeponken skrev:
MercaPOWER skrev:
Värd tråd..

Sjukt onödig iallafall, hur många tror du bryr sig om du blir irreterad på särstavningar och felstavning.
Sen använder vi stor bokstav i början av en mening, och så avslutar vi med en punkt.

Om du ska klaga så kan du klaga i den tråden du nämner då=)

Jag uppmanar bara big_smile

Avstängd
174 Inlägg
14 juli 2008
Freddeponken skrev:
MercaPOWER skrev:
Freddeponken skrev:

Sjukt onödig iallafall, hur många tror du bryr sig om du blir irreterad på särstavningar och felstavning.

Nää, tycker du inte att jag ska göra en egen tråd istället?

FreddeK
14 juli 2008
Trådstartare
MercaPOWER skrev:
Freddeponken skrev:
MercaPOWER skrev:

Skicka im till mig så får du mitt nummer så kan vi snacka lite om det är det du vill. Om inte så kom med något konkret eller gå vidare till nästa tråd.

Avstängd
174 Inlägg
14 juli 2008
Freddeponken skrev:
MercaPOWER skrev:
Freddeponken skrev:

Skicka im till mig så får du mitt nummer så kan vi snacka lite om det är det du vill. Om inte så kom med något konkret eller gå vidare till nästa tråd.

Ok, men vad var det du ville att folk skulle svara i den här trådet?
Du ställde väll ingen fråga eller liknande? Detta blev ju mer som ett blogginlägg tycker jag.
Senast redigerat av MercaPOWER (14 juli 2008)

FreddeK
14 juli 2008
Trådstartare
folk behöver inte svara ett jota om dom inte vill. Tänkte bara att lite språkvett vore på sin plats. Om folk vill disskutera frågan så varsågoda. Vem läser bloggen, bara tjejer som skriver där i hopp om att få hamna på bloggtoppen.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
14 juli 2008
Det är många fler särskrivningar nu än för bara fem år sen. Det kan ju inte bara vara utbildningen det är fel på. Vissst, jag lider med de som har dyslexi och andra problem, det är jobbigt som fan. Har själv fått vara hjälpperson åt en kille i min klass när jag var yngre.

Jag har dock en teori:
Jag tror att många särskrivningar beror på att det mesta blir så "amerikaniserat".
Där används många längre ord som två, när vi här hemma använder ett ord för samma sak.
Som t.ex mobiltelefoner. Stavningsprogrammet klarar inte alla ord, då blir det dubbelt.
Så i stället för, ja ta "hjälpperson". Där finns inte det ordet med i telefone, så man skriver hjälp person istället för att sätta ihop det. Det fungerar också på engelska där det blir ett dubbelord.

Jag klankar inte ner på någon alls, utan har bara haft egna funderingar på vad det kan bero på.

MVH, T

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Avstängd
174 Inlägg
14 juli 2008
Freddeponken skrev:
folk behöver inte svara ett jota om dom inte vill. Tänkte bara att lite språkvett vore på sin plats. Om folk vill disskutera frågan så varsågoda. Vem läser bloggen, bara tjejer som skriver där i hopp om att få hamna på bloggtoppen.

Haha ok.
Du har en dålig tråd men en snygg bil så de får gå jämt ut.

Automationselektriker
213 Inlägg
14 juli 2008
vad är "blattesvenska"? :S
undra bara tongue

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

Sök