3316
Sök

Hjullagret eller drivaxeln på en megane

14 juli 2008
Trådstartare
Jag har ett dunkande /klunkande ljud från vänstra sidan när jag svänger höger,är det hjullagret eller drivaxeln som håller på att lägga av på min megane.
Ringt o kollat att det är en hel axel som säljs (ingen knut).
Tacksam för svar o tips
Senast redigerat av hunden_som_hobby (14 juli 2008)

120 Inlägg
14 juli 2008
Låter som hjullagret...

Henrik "Orientexpressen" Svensson

14 juli 2008
Trådstartare
Hur avgör jag om det är det ena eller det andra?????????

120 Inlägg
14 juli 2008
För det första är det rätt ovanligt att drivaxeln är dålig, är väl i princip bara Ford som dras med det.
Men att kolla hjullagret är enkelt, ge fullt rattutslag och kör runt i kanske 10 km/h
Hör du då ett "tuggande" ljud så är det garanterat hjullagret.
Är drivaxeln dålig brukar det ge sättning i hela bilen i form av vibrationer.
Är du osäker så åker du bara till din lokala verkstad eller en bilkunnig vän...

Henrik "Orientexpressen" Svensson

SQ
1 343 Inlägg
14 juli 2008
hmm bra fråga, har för mig att hjullager brukar låta ganska mkt typ som ett vinande ljud.. eller typ ett doft ljud som ligger ihändigt, har de på min bil vänster bak för tillfället...

Ljudnörd!

14 juli 2008
Trådstartare
Lardi skrev:
hmm bra fråga, har för mig att hjullager brukar låta ganska mkt typ som ett vinande ljud.. eller typ ett doft ljud som ligger ihändigt, har de på min bil vänster bak för tillfället...

Något vinande ljud hör jag inte ,utan det är ett klunkande/dunkande ljud i högersväng.

BTLulle
15 juli 2008
Garanterat en drivknuten, kör runt runt och be någon polare gå vid framhjulen och lyssna vilken sida det är detl låter på, men förmodligen så är damasken över knuten trasig så det kommit in dynga i den, kolla damasken på andra sidan oxå och om den är dålig så byt den innan den går sönder så spara du en slant. Hjulagret kan du kolla genom att hissa upp bilen och snurra hjulet, det bruka höras ganska väl om det är dåligt.

MVH Peter

Mångsysslare
303 Inlägg
15 juli 2008
hjullager brukar oftast ha ett murrrrande ljud när du kommer upp i hastigheter runt 70,
kör du i cirklar och de knäpper då skulle ja tippa på att en drivknut är på g att ge sig

men klonkande ljud när du svänger bör du nog kika lite närmare på nån lift om du kan se va som glappar eller e kass efter som de just interäffar när du svänger !!

15 juli 2008
Trådstartare
Får hissa upp framvagnen o snurra på hjulen men det är nog drivknuten som är slut synd att det inte finns lösa knutar o köpa utan att det är en komplett drivaxel.
Ska köpa en repbok till bilen men finns det någon som kan tipsa hur jag byter axeln på smidigaste sättet.
Har pillat lite med bilar men är ingen profs på det.

Sök