3208
Sök

Saab 9000, första bilen ska skaffas :) lite frågor..

32 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Tjenare, första gånger jag är aktiv på garaget smile

Nu är det snart dags för bil (8 månader kvar tills körkortet kommer) så har jag gått i tankar om en Saab 9000 som min förstabil.
Har nog tänkt mig en 2.3 med turbo, ni får vara snäll mot mig om jag skriver fel för då har jag inte förstått eftersom jag aldrig har ägt en bil.

Prisklassen är väll ca 10-15 tusen, eller det kanske man inte får dom för? fast jag har kollat blocket lite i allafall..
Så tror ni det kan bli en bra första-bil för mig ? och vilken årsmodell är den "bästa" ?

Ni kan ju skriva lite fördelar och nackdelar om dem olika årsmodellerna och hur ni tycker denna bilen är.

Kanske finns det någon sida jag kan kolla in på och läsa på lite om modellen?

Mycket tacksam för svar eller, eller tillrättavisa mig till någon annan tråd där jag ska posta.

big_smile

RM-operatör
667 Inlägg
15 juli 2008
Så 18 år och turbo-bil?
Där har du nackdel nummer ett, grymt dyr försäkring:P

Neerd
1 596 Inlägg
15 juli 2008
saab e bra bilar=D inga problem att få reservdelar mm... tror absolut det är en bra första bil=D

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

982 Inlägg
15 juli 2008
15 tusen får man en fin 9000 turbo, grymma komfortbilar..ingen sport bil direkt..lätt trimmade..klena växellådor,koppling o drivknutar..eller allt beror ju på skicket..köp 94 o uppåt med nya fronten osv

om du ska ha en roligare bil för dom pengarna..köp en bmw e36 325 brukar komma in nån billig då och då..riktigt roliga bilar för lite pengar

32 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Ok tack så mycket för svaren smile hur mycket dyrare är försäkringen på en turbo gentemot en utan då ShyGuy ?

Säg helst hela priset, inte bara mellanskillnaden smile

Rakapparat
301 Inlägg
15 juli 2008
Det där med pris på försäkringar är ju en väldigt inviduell sak:)
förslagsvis så tar du 2 st regnr på tex en 9000, samma årsmodell helst, en med turbo och en utan och ringer runt lite.

men mellan tummen och pekfingret så kanske du hamnar nånstans 4-5000 på en utan iom första bil samt 18
och kanske 9-10 på en samma lika saab 9000 med turbo
skulle jag gissa på:) länge sen jag va 18 hade ingen turbo bil då bara bmw:P

982 Inlägg
15 juli 2008
18 år på en saab 9000 utan turbo ..halvförsäkring..de varierar ju från försäkringsbolag..men runt 3-5 tusen per år ..

en med turbo 6-10tusen per år

32 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
ok, då får de la duga utan turbo skulle jag tro smile men skriv gärna mer om bilen, behöver inte bry oss om försäkring nu smile

982 Inlägg
15 juli 2008
allmänt bra bil..brukar rosta trösklar o dörrkanter,jadu inge speciellt att anmärka på..men varför just saab tongue

32 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Beeenny skrev:
allmänt bra bil..brukar rosta trösklar o dörrkanter,jadu inge speciellt att anmärka på..men varför just saab tongue

vet inte vill mest bara ha en bil som jag kan jobba lite på, dags att gå över från mopedrenoveringar till bilar nu och fann att jag tycker att dessa modeller är snygga och verkar ha ett bra pris smile men du/nån annan får gärna ge mig andra förslag på bilar smile

8 883 Inlägg
15 juli 2008
Köp dig en 9000 med ltt (Lättrycksturbo) så slipper du den höga försäkringen.
Sikta på en 9000 CSE-95 eller nyare, kan vara lite knepigt med tanke på prisnivån du anget.
Men letar du så lär du garanterat hitta ett fint exemplar.

Allt du behöver veta om SAAB hittar du här:
http://forum.saabturboclub.com/index.php

På blocket finns det förnärvarande ca 115st
http://www.blocket.se/li?ca=10_s&th … b=&fu=
Senast redigerat av Hamilton (15 juli 2008)

Fotograf på tierpidag.se

982 Inlägg
15 juli 2008
precis köp en ltt och chippa..så har du samma försäkring som på en utan turbo ..fast du har en turbo mes mindre häster enligt papper

32 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
ok, tack så mycket för hemsidan smile låter bra med ltt, men måste säga att detta var ett väldigt trevligt forum med schyssta människor, det är i allafall mitt första intryck smile
Trodde det skulle ta långt tid att få svar men det gick ju riktigt snabbt, tack så mycket smile

982 Inlägg
15 juli 2008
japp ..Ltt är bra..billig försäkring men ändå få ut 200hk ++...va meckar du för moppar ? gamla eller vespor/cross moppar ?

32 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Beeenny skrev:
japp ..Ltt är bra..billig försäkring men ändå få ut 200hk ++...va meckar du för moppar ? gamla eller vespor/cross moppar ?

Jusst nu håller jag på med en Monark Monarscoot ^^ innan har jag hjälpt min fader med flakmoppe, Cresent E-type och lite annat, själv har jag renoverat 2 puch maxi och en chappy med maximotor smile fasst kör med en scooter som bruksmaskin jusst nu big_smile
Håller du också på något ? smile
Senast redigerat av bob_skill (15 juli 2008)

982 Inlägg
15 juli 2008
åfan monarscoot är coola..nja..de va 5-6-7 år sen ja höll på

kör lite supermotard husaberg 500 02a nu..har även byggt lite mc osv ..men inge just nu..lycka till med affärerna.ha de gott

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 juli 2008
kör på saab big_smile
vill ha en saab 9000 2.3T eller en 9-5 2.3T jag
men inget jag har råd med i dagsläget
dyrt att leka med BMW:rolleyes:

32 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
hehe tack så mycket smile tack för svaren men nu blir det film smile

Svetsare
3 150 Inlägg
15 juli 2008
Jag tror 2.0:an är lite rappare än 2.3:an,  min är iallafall det  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 062 Inlägg
15 juli 2008
Jag skulle säga att du väldigt sällan behöver oroa dig för drivknutar/axlar på 9000! Inte vanligt alls att de byts. Den biten är redigt stadig och inte som på 900 -79-93.
Lådorna däremot är det enda jag skulle kika noga på och lynnsa och känna så att allt är som det ska.
Resten är vanlig STD på en beggad bil.

M.V.H.

Sök