3912
Sök

måste man byta nål i förgasaren när man sätter i en turbo?

305 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej jag undrar om man måste bytta nål i förgasaren när man sätta i en turbo i bilen. jag undrar också hur mkt man kan ladda med en org b230a?
Senast redigerat av Gillberg (17 juli 2008)


BTLulle
15 juli 2008
#2
Du kan inte sätta turbo på en med förgasare utan att få stora problem. Det finns en förgasare som du kan sätta före turbon men det är ingen bra lösnig heller då en del av bränslet brukar stanna i turbon. Mitt tips är att du konverterar till insprutnig.

MVH Peter

305 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#3
tror inte bensinen kommer hamna i turbon för det är ju sånt tryck in i förgasaren så det kommer nog inte hamna i förgasaren. men jag vet att volvo sålde färdiga kit till 240 och i dom kiten ingick grenrör, turbo och munstycke och nål mer vet jag inte.


Slav
1 454 Inlägg
15 juli 2008
#4
Ja men man sätter förgasaren innan turbon.. men satsa på att lyfta i en färdig turbomotor. billigare och lättare om man inte gjort det flera ggr för..

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

BTLulle
15 juli 2008
#5
Det var en helt ny förgasare med i sattsen som såldes till 240:in, laddtrycket var mellan 0,2-0,4 på dom sattserna så det blev inte direkt någon aha upplevelse.
Gillberg läs mitt inlägg en gång till och förklara hur inte bränslet kan stanna i turbon om man moterar den som jag skrivit.
Om man sätter den efter turbon så kommer man att trycka ner bränslet i flotörhuset då förgasarens funktion bygger på att undertrycket i den suger upp bränslet ur flotörhuset.

MVH Peter

305 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#6
okey. är inte så haj på det här. var nog fel av mig att skiva det jag skrev. men jag vet inte:P vad kan man ladda med en orginal 230 förgasare?


305 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#7
okey. är inte så haj på det här. var nog fel av mig att skiva det jag skrev. men jag vet inte:P vad kan man ladda med en orginal 230 förgasare?


761 Inlägg
16 juli 2008
#8
Det finns olika sätt att lösa turbokonverteringar på förgasarmotorer. Det bästa är att inte göra det alls utan konvertera till insprutning som de säger ovan här. Men om man tvunget måste så finns det två lösningar, ett av dom är att ha förgasaren på trycksidan och det andra är sugsidan. Enklast är sugsidan men då ska helst tätningarna i turbon bytas då de kommer att bli illa behandlade av bensinen samt att turbons livslängd inte blir vidare bra ändå. Ska du ha den på trycksidan så är det nog enklast att bygga ett trycktätthus runtomkring förgasaren vilket gör att trycket på alla sidor runt förgasaren blir samma. Då behöver du "bara" justera bränslemängden med allt vad det innebär. Men hur du än gör så lär du aldrig få bilen att gå bra på hela registret och du kommer definitivt inte att få någon "wow" upplevelse. Tragiskt men sant.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

305 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#9
det ska sitta på en a-traktor så behöver ingen wow upplevelse vill bara ha lite dump och lite extra drag.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 juli 2008
#10
inga problem att ha förgasaren efter turbon läs detta först http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … rombergare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

305 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#11
jag ska ha förgasaren efter turbon. jag undrar om det är någon speciel nål till förgasaren när man har turbo?. efter som den ska ha mer bensin när den börjar ladda. hur mkt kan man ladda med en org b230a när man sätta på en turbo.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 juli 2008
#12
Gillberg skrev:
jag ska ha förgasaren efter turbon. jag undrar om det är någon speciel nål till förgasaren när man har turbo?. efter som den ska ha mer bensin när den börjar ladda. hur mkt kan man ladda med en org b230a när man sätta på en turbo.

om du kollar in länken i mitt tidigare inlägg så får du svaret

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

305 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#13
har kollat nu. men är su och Piersburg 175cd samma förgasare med olika namn lr för vill veta hur jag ska få min tryck tät?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 juli 2008
#14
har du su förgasare?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

305 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#15
nej jag har en Piersburg 175cd.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 juli 2008
#16
ja å det va en beskrivning på en sån smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

305 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#17
okey.. men hur gör jag med choken då? som man måste täppa igen det hålet.


född blåvit
624 Inlägg
18 juli 2008
#18
Står ju superklart under bild 4-5 att choken avskaffas wink

305 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#19
dabby skrev:
Står ju superklart under bild 4-5 att choken avskaffas wink

jaa det vet jag. men jag menade vart ska jag koppla in choken då istället för förgsaren



Sök