2145
Sök

Har jag gjort bort mig nu ang Bilbatteri?

Mollllgan
15 juli 2008
Trådstartare
#1
Tjenna..

Drar rundan snabbt.. Har satt i lite ljud i bilen osv osv men basen har en tendens o försvinna
ibland under ca ½ sekund.

Så tipsen jag fick ang detta var att jag skulle kolla jord osv.. Har gjort följande.

Bytt alla kablar 16 mm jord sammt 16 mm strömkabel. Nya kablar till baslåda osv osv.
Flyttat jorden och nu slipat fram en ren yta metall sammt satt en sk "Taggbricka"

Bytt alltihop inkl säkringsdosa i motorum o hela skiten enbart mds allt vad gäller kablar..

Ha skulle efter detta testa ljudet o nog fa- blir det samma sak ljudet försvinner.
Okej tänkte jag. KOm då på att jag fått reks av en kille på Gorg att jag skulle byta batteriet.

Körde ner och skulle ha mig ett fin fint batteri.. Då sa killen i butiken till mig..

"Varför ska du byta batteriet när det gammal fungerar kalas?

-Jag´: Jo för jag är noobie på billjud och min bas har en tendens att försvinna
och jag måste därför ha ett nytt batteri.

Han bara skaka på huvudet o sa till mig att jag skulle inte köpa ngt nytt batteri då det var = kasta pengarna i sjön..

Så nu sitter jag här o funderar gör det nån nytta o byta batteriet eller????

Mvh

6 851 Inlägg
15 juli 2008
#2
Kanske att du har belastat steget för mycke? isf. går stegets protect in och stänger av steget lite..


245 Inlägg
15 juli 2008
#3
finns ett smidigt sätt å testa om det är batteriet...ta ett löst batteri å startkablar....hade nått liknande i min bil, men efter batteribyte så försvann det

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

Mollllgan
15 juli 2008
Trådstartare
#4
TT-Avant skrev:
Kanske att du har belastat steget för mycke? isf. går stegets protect in och stänger av steget lite..
Skulle kolla detta innan men det var ingen protectionlampa som lös alls.. stirrade mig blind på den???
Skummt

Mollllgan
15 juli 2008
Trådstartare
#5
tias aka katten skrev:
finns ett smidigt sätt å testa om det är batteriet...ta ett löst batteri å startkablar....hade nått liknande i min bil, men efter batteribyte så försvann det
HUr menar du?? Som sagt noob på detta.big_smile

Team Autohifi!
865 Inlägg
15 juli 2008
#6
HAr du gått igenom alla dessa kablar och felet fortsetter att spöka?!
Har du inget spänningsfall i bilen ( kan dubbel kolla detta med en multimeter och se hur mycket ström du har när det händer ) så låter det som om att steget går i protekt eller klipper av någon anledning.
Vad har du för steg / bas och hur har du kopplat detta?


Mollllgan
15 juli 2008
Trådstartare
#7
MrCalle skrev:
HAr du gått igenom alla dessa kablar och felet fortsetter att spöka?!
Har du inget spänningsfall i bilen ( kan dubbel kolla detta med en multimeter och se hur mycket ström du har när det händer ) så låter det som om att steget går i protekt eller klipper av någon anledning.
Vad har du för steg / bas och hur har du kopplat detta?
Tjenna jo jag har kopplat detta genom en manual sammt att en kille som håller på mkt med Db tävlingar har kikat av bara för att se så att allt e rätt kopplat..

Allt är helt prima kopplat enligt detta. http://www.dls.se/econtent/files/273/classicampswe.pdf
Steget är DLS CA21

Basen är dubbla 10" Mutant

Men om jag ska kolla med multimeter var ska jag kolla sammt hur mkt ska det visa jag kan ju ffs inget om detta... Så tradit bara när skiten inte funkar..

Mollllgan
15 juli 2008
Trådstartare
#8
Måste medge att belysningen inne i bilen blinkar svagt som fasen när man drar på lite ligger väll på ca 15 i volymen på stereon.. Dock inte mkt men den blinkar om det kan vara nån hjälp.

Mvh

Team Autohifi!
865 Inlägg
15 juli 2008
#9
Du mäter över + & - på slutstegets ström & jord ingång.
Är bilen på/igång så bör du ha 13,6volt + det kan dock dipa ner ganska mycket men det låter ganska otroligt att det lilla steget skulle ställa till sådant problem.
Vet du om vad det är för talspolar på din bas?

Har du bryggat steget eller kör du en bas per kanal?
Om du gör det , har du basarna i samma låda?
Är det en mono signal som går in i slutsteget? eller är det en stereo signal?


Byggare Behm
562 Inlägg
15 juli 2008
#10
Kondensator ???

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Mollllgan
15 juli 2008
Trådstartare
#11
_Jonex_ skrev:
Kondensator ???
Behövs tydligen ej till mitt lilla ljud=)

21 761 Inlägg
15 juli 2008
#12
Nu har det blivit många trådar där du skriver om samma problem, det är enklare om du håller dig till så få trådar som möjligt smile.

Steget ska inte stänga av sig ifall belysningen i bilen bara blinkar ytterst svagt, det ska i så fall blinka rejält för att felet ska bero på att batteriet inte orkar med. Fram med en multimeter och mät spänningen, som redan har skrivits i en annan tråd smile.

Du kan börja med att mäta spänningen på stegets kopplingsplintar där strömkablarna sitter fast, låt motorn vara igång och ha endast halvljuset igång när du mäter. Gör sedan en likadan mätning på batteripolerna och jämför om det skiljer mycket i spänning.

Mollllgan
15 juli 2008
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Nu har det blivit många trådar där du skriver om samma problem, det är enklare om du håller dig till så få trådar som möjligt smile.

Steget ska inte stänga av sig ifall belysningen i bilen bara blinkar ytterst svagt, det ska i så fall blinka rejält för att felet ska bero på att batteriet inte orkar med. Fram med en multimeter och mät spänningen, som redan har skrivits i en annan tråd smile.

Du kan börja med att mäta spänningen på stegets kopplingsplintar där strömkablarna sitter fast, låt motorn vara igång och ha endast halvljuset igång när du mäter. Gör sedan en likadan mätning på batteripolerna och jämför om det skiljer mycket i spänning.
Vad ska det visa då???

Mvh
Senast redigerat av _S40_ (15 juli 2008)

Mollllgan
15 juli 2008
Trådstartare
#14
MrCalle skrev:
Du mäter över + & - på slutstegets ström & jord ingång.
Är bilen på/igång så bör du ha 13,6volt + det kan dock dipa ner ganska mycket men det låter ganska otroligt att det lilla steget skulle ställa till sådant problem.
Vet du om vad det är för talspolar på din bas?

Har du bryggat steget eller kör du en bas per kanal?
Om du gör det , har du basarna i samma låda?
Är det en mono signal som går in i slutsteget? eller är det en stereo signal?
Tjenna nu först vill jag säga tack som fan för all hjälp allihopa..

OKej nu vet jag vad jag ska mäta iaf.. Bör ligga på 13,6 volt men vad är för lite???
Talspolar och mono vet jag inget om alls...

Denna lådan har jag Mutant MT10TB

Portad baslåda med 2st 10 tums basar. Maxeffekt 600 + 600 Watt, känslighet på 95dB och frekvensomfång på 35Hz–300Hz.

Jag har inte bryggat det då det finns 2 st anslutningar till vardera bas i lådan..

*Edit räcker det o mäta +&- på jord & ström på steget???
Vad ska batteriet visa??
Senast redigerat av _S40_ (15 juli 2008)

21 761 Inlägg
15 juli 2008
#15
Om du har motorn igång och enbart halvljuset påslaget (inte stereon eller något annat på alltså), då bör spänningen på batteripolerna vara runt 14-14,4V.

När du sedan spelar stereon på hyffsad volym så kan spänningen sjunka litegrann, men den ska bara sjunka med några tiondelar med tanke på att steget inte är så stort och att du inte spelar på mycket hög volym smile.
Senast redigerat av Drönirettab (15 juli 2008)

Mollllgan
15 juli 2008
Trådstartare
#16
Drönirettab skrev:
Om du har motorn igång och enbart halvljuset påslaget (inte stereon eller något annat på alltså), då bör spänningen på batteripolerna vara runt 14-14,4V.

När du sedan spelar stereon på hyffsad volym så kan spänningen sjunka litegrann, men den ska bara sjunka med några tiondelar med tanke på att steget inte är så stort och att du inte spelar på mycket hög volym smile.
Nu kommer olika svar blir jobbigare o jobbigare big_smile

21 761 Inlägg
15 juli 2008
#17
Okej, ursäkta för det smile.

mr Calle skriver 13,6V och det är väl ett rimligt minimumvärde på spänningen när du spelar stereon på någorlunda hög (ej högsta) volym.

Jag har en 100A generator på min 240 med insprutning och när den belastas med ca 65A så håller sig spänningen på minst 14V vid ca 1000 motorvarv, din generator borde vara lite större än min och bör därför kunna hålla åtminstone 14V när du har några strömförbrukare igång tycker jag.

Mollllgan
15 juli 2008
Trådstartare
#18
Drönirettab skrev:
Okej, ursäkta för det smile.

mr Calle skriver 13,6V och det är väl ett rimligt minimumvärde på spänningen när du spelar stereon på någorlunda hög (ej högsta) volym.

Jag har en 100A generator på min 240 med insprutning och när den belastas med ca 65A så håller sig spänningen på minst 14V vid ca 1000 motorvarv, din generator borde vara lite större än min och bör därför kunna hålla åtminstone 14V när du har några strömförbrukare igång tycker jag.
Aha okej.. men vad är för lite då??? alltså om jag ska mäta?

Mvh

21 761 Inlägg
15 juli 2008
#19
Om vi börjar framme vid batteriet så ska egentligen inte spänningen vara mindre än 14V när motorn går på tomgång (typ 900-1000 varv) och endast halvljuset är igång, dvs ifall spänningen ligger på 13,5V så är det inte som det ska vara enligt mig med tanke på att bilen inte är jättegammal och dessutom ska ha en hyffsat kraftig generator smile.

Spänningen på stegets kopplingsplintar ska egentligen vara så nära batterispänningen som möjligt, annars har man inte en bra kontakt i kablarna. Du har tydligen tillräckligt grova kablar enligt vad du skrev i en annan tråd, därför utesluter jag just den orsaken smile.

Mollllgan
15 juli 2008
Trådstartare
#20
Drönirettab skrev:
Om vi börjar framme vid batteriet så ska egentligen inte spänningen vara mindre än 14V när motorn går på tomgång (typ 900-1000 varv) och endast halvljuset är igång, dvs ifall spänningen ligger på 13,5V så är det inte som det ska vara enligt mig med tanke på att bilen inte är jättegammal och dessutom ska ha en hyffsat kraftig generator smile.

Spänningen på stegets kopplingsplintar ska egentligen vara så nära batterispänningen som möjligt, annars har man inte en bra kontakt i kablarna. Du har tydligen tillräckligt grova kablar enligt vad du skrev i en annan tråd, därför utesluter jag just den orsaken smile.
Hhaahahah japps kablarna e ok det vet jag. emn imon ska jag mäta skiten så återkommer jag med svar.. ska slagga nu men ännu en gång tack så mkt för all hjälp Mvh Morgan


Sök