Alecci skrev:
Det varierar... Precis som ichibon så snålar jag med det mesta för att kunna lägga pengar på en specifik sak: bilen.
Jag köper kläder och mobiltelefoner när de gamla går sönder, går på krogen 2-3 gånger/år och detsamma gäller väl caféer, restauranger och bio. Utöver det så äter jag endast en gång om dagen (inte för att spara, min ämnesomsättning är sådan), har i år för första gången sedan man slutade gymnasiet en semester som överstiger en vecka, har varit utomlands (förutom i arbetet) 2 gånger de senaste 15 åren, osv...
Har tidigare köpt billiga bostadsrätter som jag renoverat och sålt dyrt och dessutom startat företag för att kunna dra in mer pengar att lägga på bilen eller skaffa bättre priser på delar till den.
Så jag är nog av både sorterna... Spara/snåla för att kunna slösa på bilen. Men nu ska det banne mig vara slut med det. För tillfället är jag rejält luspank på grund av de summor bilprojektet kostat på sistone, och jag börjar tröttna på det.
Ekonomiutbildad som man är sedan grunden har jag alltid planerat bilprojektet ekonomiskt för att inte sätta mig själv i skiten, men de sista två månaderna har det varit oförutsedda kostnader på cirkus 20 000 kr och det har ställt till det en hel del när man, i iver över att man tror man är nära målet, inte har tänkt efter innan man spenderat dem.
Lite mer info än vad topic efterfrågade kanske, men det kändes skönt att ventilera.
Det är i alla fall dags att sluta slänga pengar på bilen och börja leva lite istället.