3244
Sök

Går det att chiptrimma gamla Golf Gti motor ? (Mk1:ans och 2ans motorer)

4 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#1
jag satt och kollade runt på chiptrimning för att se om det gick att chiptrimma dem gamla Gti motorerna men hittade inte mycket, så nu frågar jag här.
Går det att chiptrimma dem och isåfall var någonstans?
tacksam för svar smile

135 Inlägg
14 januari 2009
#2
nej. det går inte. du har ingen styrenhet insprut (styrbox) på dessa gamla bilar.


624 Inlägg
14 januari 2009
#3
superchips.uk har chip till mk2 .
org 139hk, chippet ger 8 hk.

who´s the man?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 januari 2009
#4
det finns väll ingenting att chippa i en golf 2 :S

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

624 Inlägg
14 januari 2009
#5
guwib skrev:
superchips.uk har chip till mk2 .
org 139hk, chippet ger 8 hk.

who´s the man?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 januari 2009
#6
Även fast Golfarna fanns med insprut så spelar ingen roll då dom körde mekaniskt
Senast redigerat av LeafBox (14 januari 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

624 Inlägg
15 januari 2009
#7
frågan var, om det går och var isåfall.
svaret kan endast bli:

JA

superchips.uk tilhandahåller chip till mk2 som enl hemsida ger 8hk.
enkelt! svaret är alltså fortfarande JA.
INGET ANNAT. enkel fråga enkelt svar..

who´s the man?

Skoda mekaniker
57 Inlägg
15 januari 2009
#8
guwib skrev:
frågan var, om det går och var isåfall.
svaret kan endast bli:

JA

superchips.uk tilhandahåller chip till mk2 som enl hemsida ger 8hk.
enkelt! svaret är alltså fortfarande JA.
INGET ANNAT. enkel fråga enkelt svar..

Iom att det är mekanisk insprut så är det inte möjligt..
Dom säljer väl mest troligt nå skärp som ett par idioter skulle köpa

Medlem i SVEDIMF (http://www.svedimf.3w.se/).. =)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 januari 2009
#9
"Chip: En digital elektronikkrets, ett minne, som innehåller information över hur soppa och tändning skall regleras."

Och det finns inte en digital elektrionikkrets, vilket gör det hela ypperligt svårt...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

245 Inlägg
15 januari 2009
#10
guwib skrev:
frågan var, om det går och var isåfall.
svaret kan endast bli:

JA

superchips.uk tilhandahåller chip till mk2 som enl hemsida ger 8hk.
enkelt! svaret är alltså fortfarande JA.
INGET ANNAT. enkel fråga enkelt svar..

Hur i hela fridens namn ska man kunna chippa en motor med mekaniskt sprut? Är du en av dom lättlurade som köper sånt dör skräp från sidan du gav som förslag till killen som starta denna tråd? HAHA


297 Inlägg
16 januari 2009
#11
Kunskaperna står som spön i backen ser jag. Nu har jag ingen aning om vad det sitter för insprut på en 139hk Golf, det är väl 16v det? Men jag vet att det kan ju vara så att det sitter elektronisk tändning på den och att den går att optimera(chippa), men att det skulle ge 8hk det tror jag inte på, men kanske 4.


84 Inlägg
16 januari 2009
#12
loop skrev:
Kunskaperna står som spön i backen ser jag. Nu har jag ingen aning om vad det sitter för insprut på en 139hk Golf, det är väl 16v det? Men jag vet att det kan ju vara så att det sitter elektronisk tändning på den och att den går att optimera(chippa), men att det skulle ge 8hk det tror jag inte på, men kanske 4.

Trots att det är s.k mekanisk insprutning har dessa bilar både en ECU för bränsle och tändning. De senare med KAT har KE-jetronic som är lambdareglerat, alltså går det att optimera bränslet i vart fall på dem. Även de äldre med K-jetronic har en ECU till både tändning och bränsle. Så i vilket fall som helst går det att optimera i vart fall tändningen på båda varianterna och det är där dom fjuttiga hästarna som går att plocka på en sugis ligger.

Mvh//Tobbe

297 Inlägg
16 januari 2009
#13
The_Dagger skrev:
loop skrev:
Kunskaperna står som spön i backen ser jag. Nu har jag ingen aning om vad det sitter för insprut på en 139hk Golf, det är väl 16v det? Men jag vet att det kan ju vara så att det sitter elektronisk tändning på den och att den går att optimera(chippa), men att det skulle ge 8hk det tror jag inte på, men kanske 4.

Trots att det är s.k mekanisk insprutning har dessa bilar både en ECU för bränsle och tändning. De senare med KAT har KE-jetronic som är lambdareglerat, alltså går det att optimera bränslet i vart fall på dem. Även de äldre med K-jetronic har en ECU till både tändning och bränsle. Så i vilket fall som helst går det att optimera i vart fall tändningen på båda varianterna och det är där dom fjuttiga hästarna som går att plocka på en sugis ligger.

Som jag anade alltså. Bra att det dyker upp folk som vet vad de pratar om.


84 Inlägg
16 januari 2009
#14
loop skrev:
Som jag anade alltså. Bra att det dyker upp folk som vet vad de pratar om.

Tack för komplimangen.

Mvh//Tobbe

Audi/Wv mek
148 Inlägg
16 januari 2009
#15
chippa går nästan alltid, var med när dom tog fram ett chip till gamla audi 100 turbon som gav nästan 50hk med mekanisk insprutning, dock med vissa modifieringar för att få saker att hålla men in grund och botten var det chippet som gav effekten!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

624 Inlägg
16 januari 2009
#16
som jag sa från början..

JA!

who´s the man?

underordnad allfixare
696 Inlägg
16 januari 2009
#17
rockabillyshoes skrev:
guwib skrev:
frågan var, om det går och var isåfall.
svaret kan endast bli:

JA

superchips.uk tilhandahåller chip till mk2 som enl hemsida ger 8hk.
enkelt! svaret är alltså fortfarande JA.
INGET ANNAT. enkel fråga enkelt svar..

Hur i hela fridens namn ska man kunna chippa en motor med mekaniskt sprut? Är du en av dom lättlurade som köper sånt dör skräp från sidan du gav som förslag till killen som starta denna tråd? HAHA

oj vad pinsamt det blev big_smile

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 januari 2009
#18
Annars kan man göra det på det gamla hederliga sättet. Dunka fram tändningen till smärtgränsen och tanka bättre soppa. På Mazdas, Toyotas och Hondas små 16v snurror så ger det förvånansvärt mycket i % räknat. Det kan ju vara värt att testa på Golfen?

"Chippa" är ju ett ganska slitet uttryck. Det som några här ovan beskriver är snarare att mappa, inte chippa. Skisamma, det går att pilla på grejerna och jaga fram en ponny eller två till.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 785 Inlägg
17 januari 2009
#19
Nygreon skrev:
jag satt och kollade runt på chiptrimning för att se om det gick att chiptrimma dem gamla Gti motorerna men hittade inte mycket, så nu frågar jag här.
Går det att chiptrimma dem och isåfall var någonstans?
tacksam för svar smile

Skicka ett mail till dem på ENEM de har kamaxlar så du kan få ut i alla fall någonstans mellan 15-20HK. Sedan bör du ha avgassystem med extractorgrenrör och friflödande avgassystem i övrigt. Eventuellt skaffa ett topplock renovera och porta detta på firma och du kan hitta ytterligare 20-30Hk. 40-50Hk ska inte vara omöjligt att hitta men det kostar alltid endel pengar.
Senast redigerat av dbjanoz (17 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 665 Inlägg
17 januari 2009
#20
Precis som dbjanos säger så en golf med KR motor trimmar man på det gamla hederliga viset.
(visst går det kasnke att chippa som det modernt kallas och ger då kanske några hk för några tusen lappar.
Nya kammar går på runt 5000kr och ger 10-15hk beroende på hur vassa du väljer.)

1Bra avgassystem och exgrenrör. (ingen kat på KR bilarna <1988)(på PL med 129hk är det kat, 1989>)
2Nya trimmkammar. (2st) jag hade 268graders, då känns den lite seg under 3000varv men över 4000 till rött är det jäkligt skoj. Så till vardags körning ska du nog sikta på 260-262graders kammar.
3 renovera och porta toppen hos någon som är känd som erfaren topp jobbare.
4 I samband med nr3 plana toppen och höj kompressionen och tanka 98oktan
5 Finjustera bränsle o tändning på rullande landsväg. Tror turbocenter fixar det.
6 Byt hela bränslestyrningen till ett modernt justerbart sprut för de sista hk o justera igen
7 Riv hela motorn och renovera och ta upp volymen till 2,0 eller 2,1liter viktjustera stakarna och balancera allting.
Eller byt till 2liters från början. Typ en modernare som sitter i mk3 eller seat ibiza som heter ABF o har 150hk från början.
8 Finjustera igen på rullande landsväg.

Gör du allting så kan du passera 200hk men det kostar ju en slant. Jag har själv lite planer till min 16V
Utan nytt sprut o volym ökning landar du nog på runt 170hk

Och ett powerrohr för att få höra det härliga insugsljudet som de stackars turbo männsikorna aldrig får njuta av.
Senast redigerat av Rickard-v (17 januari 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök