Rickard-v skrev:
Precis som dbjanos säger så en golf med KR motor trimmar man på det gamla hederliga viset.
(visst går det kasnke att chippa som det modernt kallas och ger då kanske några hk för några tusen lappar.
Nya kammar går på runt 5000kr och ger 10-15hk beroende på hur vassa du väljer.)
1Bra avgassystem och exgrenrör. (ingen kat på KR bilarna <1988)(på PL med 129hk är det kat, 1989>)
2Nya trimmkammar. (2st) jag hade 268graders, då känns den lite seg under 3000varv men över 4000 till rött är det jäkligt skoj. Så till vardags körning ska du nog sikta på 260-262graders kammar.
3 renovera och porta toppen hos någon som är känd som erfaren topp jobbare.
4 I samband med nr3 plana toppen och höj kompressionen och tanka 98oktan
5 Finjustera bränsle o tändning på rullande landsväg. Tror turbocenter fixar det.
6 Byt hela bränslestyrningen till ett modernt justerbart sprut för de sista hk o justera igen
7 Riv hela motorn och renovera och ta upp volymen till 2,0 eller 2,1liter viktjustera stakarna och balancera allting.
Eller byt till 2liters från början. Typ en modernare som sitter i mk3 eller seat ibiza som heter ABF o har 150hk från början.
8 Finjustera igen på rullande landsväg.
Gör du allting så kan du passera 200hk men det kostar ju en slant. Jag har själv lite planer till min 16V
Utan nytt sprut o volym ökning landar du nog på runt 170hk
Och ett powerrohr för att få höra det härliga insugsljudet som de stackars turbo männsikorna aldrig får njuta av.