3446
Sök

tjutande ljud från däcken vid snabba svängar.

10 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
Hej har en Volvo s60 som har ett problem big_smile

När jag svänger i skarpa kurvor eller gör hastiga manövrer så börjar det låta ett tjutande ljud från framdäcken. Men om jag kör lugnt och svänger lugnt osv så är allt normalt. Kan tillägga att den är ganska o stabil på vägen också. Känns som en hjul inställning skulle behövas men det gjorde jag för ca 3-4 månader sen.

Detta ljud som uppstår håller i sig i ca 5-10 min efteråt och låter även om jag svänger sakta och försiktigt, Det sitter kvar liksom. Men sen efter ett tag så försvinner ljudet och allt är tillbaka till det normala.

Känns även i ratten när det börjar låta, blir lite mer motstånd. Som att däcken skulle ta i men det gör dom inte.

Någon som har en aning vad det kan vara?

Mvh Jonas

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
17 juli 2008
Eehh... Är du seriös? Däckskrik kanske? hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

fälg fantast
1 086 Inlägg
10 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
Lowenhart jaha det kanske kan va det problemet, ska ringa volvo imorgon och kika med dom, kanske dom kan test köra den. Kan det inte vara nått med servon tror ni?

volvoraggare
4 776 Inlägg
17 juli 2008
misstänker att det kan vara dåligt med olja i servon men kolla fläktremmen också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

10 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
ironhead fläktremmen hmm låter som ett dyrt projekt sad oljan har jag kollat och den är i rätt nivå.

5 089 Inlägg
17 juli 2008
det är inte däcktjut då? eller är det ett "mekaniskt" skrik?

\Lindgren

volvoraggare
4 776 Inlägg
17 juli 2008
kolla så att fläktremmen är spänd en fläktrem är inte dyra

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Örebroare i exil
970 Inlägg
17 juli 2008
Finns väl ingen fläktrem på S60? Däremot en multirem

Hej FRA!

10 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
hehe Nej det är inget däck-skrik det är nått mekaniskt. Det låter typ som en skruv dragare låter när man svänger eller står still och vrider ratten. Låter lika mycket åt båda hållen. Mycket skumt att det bara börjar låta så när jag kör fort i rondeller eller gör nått hastigt med ratten. Sen försvinner det efter ett tag, om man då kör lugnt big_smile.  hehe svårt att beskriva ett ljud big_smile

Aja ska kika med volvo imorn, men om jag beställer tex framhjulsinställning kan dom göra en sån även om det inte är det som är felet? alltså kan dom se att den är felinställd eller får man betala och hoppas på det bästa? Vet att det inte är det som är fel men den är jävligt ostabil på vägen så kanske är det och nått mer.

Avstängd
962 Inlägg
18 juli 2008
ironhead skrev:
kolla så att fläktremmen är spänd en fläktrem är inte dyra

På moderna bilar finns det nåt som kallas för elmotorer, dom brukar driva fläktarna nu för tiden.

a.k.a aLan.
281 Inlägg
18 juli 2008
hade precis samma fel på min s60.. men efter ett tag försvann det.. inte så givande svar men ändå smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 juli 2008
skulle oxå kolla om servosystemet...
hjullager kan det oxå vara.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök