3736
Sök

Service på ny bil - hur för att behålla alla garantier?

173 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Halloj!

Ska köpa en helt ny bil imorgon. Har lite funderingar kring servicen på den. Det är en VW Golf Bluemotion -08. Vet inte vad serviceintervallen är men jag tror det är 3000mil som på de flesta nya bilar.

Till frågan.
Måste jag då serva den innan 3000mil för att ha kvar garantierna eller kan man typ serva den vid 3100mil och jag har kvar garantierna ändå?

Tack på förhand

3 295 Inlägg
18 juli 2008
det bästa du kan göra är väl att prata och fråga bilhandlarn som du köper bilen av?..

mvh

8 883 Inlägg
18 juli 2008
Står i serviceboken när den ska in på service.

Fotograf på tierpidag.se

Teknik Informatör
371 Inlägg
18 juli 2008
dem bryr sig inte att bilen har gått några mil över service intervallet. så länge servicen blir gjord och det finns dokumenterat...

men gå igenom gärna vad som gäller när du hämtar bilen...fast mitt tips är att inte prata med försäljaren för han har säkert ingen jätte koll utan gå till verkstads avdelningen och snacka lite...

BMW E3 it takes one to catch one :)

173 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Aja. får väll kolla med försäljaren imorgon när jag hämtar bilen. Tack för hjälpen

badboy for life
356 Inlägg
18 juli 2008
När du köper en ny bil så måste du tyvärr följa dom regler och servis intervaller som står i srevisboken.
Annars så upphör garantin att gälla men sen får du ju alltid serva bilen tidigare än tex om det står 2500mil så kan du ju ändå lämna in den vid tex 2200mil.
Dock så måste du lämna in bilen på en akturiserad ww verkstad för servisen annars upphör garantin.
Men för att vara på den säkra sidan så hör med dom där du köper din bil efter som regler alltid har en förmåga att ändras.big_smile
marcusjj skrev:
Halloj!

Ska köpa en helt ny bil imorgon. Har lite funderingar kring servicen på den. Det är en VW Golf Bluemotion -08. Vet inte vad serviceintervallen är men jag tror det är 3000mil som på de flesta nya bilar.

Till frågan.
Måste jag då serva den innan 3000mil för att ha kvar garantierna eller kan man typ serva den vid 3100mil och jag har kvar garantierna ändå?

Tack på förhand

leva bör man ändå dör man

BTLulle
18 juli 2008
Jag skulle byta olja själ minst 1 gång mellan bytena för jag tycker det är på tok för långt att köra 3000 mil på oljan eller framförallt filtret.

MVH Peter

badboy for life
356 Inlägg
18 juli 2008
tyvärr så gör det inte det har en v40 och där står det att man ska kontakta volvo för info om sina servis intervaller.tongue
Hamilton skrev:

FreddeK
18 juli 2008
marcusjj skrev:
Halloj!

Till frågan.

Tack på förhand

Hej din bil kommer tala om för dig när det är dags för service. Eller iallafall visa med en litet verktyg på instrumenteringen och km-nedräkning! Du skall följa serviceintervallerna. Serva den innan för att vara på den säkra sidan!

FreddeK
18 juli 2008
Angående om intervallen är för lång eller inte går att diskutera länge! Longlifeservice=3000mil eller tidsbegränsat till två år har jag för mig! Tyckte själv det känndes märkligt att köra så länge så jag gjorde ett extra oljebyte vid 2000mil, Men ska detta göras så måste du kontakta V:A:G och höra med dom ifall garantierna skiter sig. Mvh Fredde

badboy for life
356 Inlägg
18 juli 2008
har själv fått rådet att butta olja var 1000mil.
Så det gör jag ser det som en extra säkerhet och så vet man att oljan är frisk.
Var på en ww verkstad näe jag hade gti och dom sa att longlife oljorna inte var något att rekumendera
eftersom man oftast bytter oljan tidigare än vid 3000mil
Men så länge man har garanti på bilen så måste dom oljebyttena också ske på aktoriserad märkesverkstad.big_smile
Freddeponken skrev:
Angående om intervallen är för lång eller inte går att diskutera länge! Longlifeservice=3000mil eller tidsbegränsat till två år har jag för mig! Tyckte själv det känndes märkligt att köra så länge så jag gjorde ett extra oljebyte vid 2000mil, Men ska detta göras så måste du kontakta V:A:G och höra med dom ifall garantierna skiter sig. Mvh Fredde
Senast redigerat av biltemaanstalld (18 juli 2008)

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
18 juli 2008
det brukar vara så att man kan köra till ca 3300 utan problem men det är inget jag rekomenderar

8 883 Inlägg
18 juli 2008
biltemaanstalld skrev:
tyvärr så gör det inte det har en v40 och där står det att man ska kontakta volvo för info om sina servis intervaller.tongue
Hamilton skrev:

och VW Golf har samma då eller?
klart som fan att det står i serviceboken när man ska serva bilen

Fotograf på tierpidag.se

badboy for life
356 Inlägg
18 juli 2008
säger inte att det är lika dant i alla servis böcker men ska skriva ordagrant vad det står i min.
Så här står det VID FRÅGOR OM SERVICEINTERVALL KONTAKTA DIN ÅTERFÖRSÄLJARE KANSKE BARA JAG SOM MISSUPFATTADE DET.
iså fall sorry:P
Hamilton skrev:
biltemaanstalld skrev:
Hamilton skrev:

FreddeK
18 juli 2008
man kan säkert köra några mil längre men tänk på att bilen kanske ska säljas senare och då kan Köparen/spekulanten påpeka detta osv så mitt tips är att serva lite innan!

FreddeK
18 juli 2008
biltemaanstalld skrev:
säger inte att det är lika dant i alla servis böcker men ska skriva ordagrant vad det står i min.
Så här står det VID FRÅGOR OM SERVICEINTERVALL KONTAKTA DIN ÅTERFÖRSÄLJARE KANSKE BARA JAG SOM MISSUPFATTADE DET.
Hamilton skrev:
biltemaanstalld skrev:

Hej hopp! I häftet där man stämplar servicarna står det ju klart och tydligt miltalen när servicarna ska göras! Iallafall på alla mina bilar jag har ägt!

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
18 juli 2008
ja det står det i dom flesta men volvo har inte det...

FreddeK
18 juli 2008
men som sagt din bil kommer varna i god tid så du inte missar servicarna=) så nu har jag gjort mina förtielfa inlägg i denna tråden!

badboy for life
356 Inlägg
18 juli 2008
sorry tappade ögonen för en litten stund.
Hade inte ett rätt vad det gäller service intervallerna står för fan med så stora siffror så jag måste nor ringa till en ögondokter på måndag.
Men man är väl man nog att stå för det haha:rolleyes:
Freddeponken skrev:
biltemaanstalld skrev:
Hamilton skrev:

Hej hopp! I häftet där man stämplar servicarna står det ju klart och tydligt miltalen när servicarna ska göras! Iallafall på alla mina bilar jag har ägt!

1 199 Inlägg
18 juli 2008
Det brukar väl tändas e servicelampa typ 200 mil innan service. Så att man har tid på sig att boka in en service. Sen spelar det ingen roll om du kör 200 mil över den planerade servicen.

För att du skall behålla garantierna så måste bilen servas hos en aukt. verkstad. Dock behöver det inte vara på tex VW. Vet om att macken här på hörnan där jag bor är aukt. på VAG, Volvo, renault, Saab, Opel mfl. Så hans "stämpel" är lika mycket värd som VW:s stämpel. Sen ser det iofs bättre ut i serviceboken om man har VW:s stämplar än ngn vanlig aukt. verkstad.

Sök