3490
Sök

DrKamikazes remdrivna snigel - Never ending story

BMW e30 325 som ska tvångsmatas med en rotrex c38-61

Allmänt efterbliven
388 211 Visningar
Uppdaterades senast 2 oktober 2012
Allmänt efterbliven
542 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
#561
ivaaar skrev:
mkt roligt tråd! imponerad av ditt bygge, men vill se den klar big_smile

Välkommen till klubben! wink

Hade inte möjlighet att ta mig ut till garaget där bilen står så fick pilla på lite annat...blev till att fixa mätarhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-fc146c88b86bb339afe5f02ac4ffb656.jpg
Utgångsobjektet

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-0ab94187d5e22266622513ac5d191066.jpg
Testar med svarta kromringar, men tyckte inte dom passade inte med den gråaktiga panelen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-9edfc4e20c3cd8463c131ebc0635afa6.jpg
...så den målades svart

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-4cd083cdc32525a7d83ecf43b82c7ecf.jpg
Min econoboost hade kommit (finns youtube länk tidigare i tråden, men den gör om ekonomimätaren till en laddtrycksmätare)

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-840cc503bdd0c8c96f2e0f4027f6f3c4.jpg
Fick ta loss en plastbit på baksidan att dra sladden igenom

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-d32b66517ba392ec7c6ce5ac6897a150.jpg
Måla

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-7ebb0fe72e7152ed000b56552447b8a7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-3c4eb5a952cc6f7645b57dd61d378a3d.jpg
Färdigt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-78a5ba02378051bce12e7508337cb449.jpg
Tyvärr gick denna sönder...så får jaga fatt i en sådan

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-01d47434991b70cb74de1d64d3357d1e.jpg
Och SI-batterierna var redan bytta, så det slapp jag fixa

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-431591df5fcdcc94a9124c47d80c0cfb.jpg
Sen kom det även ett paket med lite blandat i

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-d77776f9c678c7d1c4cf7e2b664f010f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-461bba324fc9ccdb03fa0851d54156cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-3eda7f5759f5f3308c06ad1e7b62f2f7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-4dccd3483d110adea6fa838007ba1955.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

881 Inlägg
3 juni 2011
#562
Fint!  Vars fick du tag i kromringarna?


MoffeGreven
3 juni 2011
#563
Varför är det vätska i bränsletrycksmätarn? tongue

TBM Yamaz
199 Inlägg
3 juni 2011
#564
MoffeGreven skrev:
Varför är det vätska i bränsletrycksmätarn? tongue

som i princip broberg sa: Mätaren "vobblar" inte.. de kan ju vibrera ibland på vanliga mätare.. och att nålen glider mjukare typ.

på dykarklockor och mätare kan du finna samma sak.. men där handlar det om att det ska vara större trycktålighet. det finns mätare för dykarutrustning fyllda med bensin t.o.m. (för att bensin inte kan tryckas ihop.)

Dreams are like rainbows... only idiots chase 'em
Min projekt-tråd finner du här: BMW E30, styling, interiör samt uppfräschning. - RALLYSTUK

TBM Yamaz
199 Inlägg
3 juni 2011
#565
M_Broberg skrev:
Yamaz skrev:
fyllda med bensin t.o.m. (för att bensin inte kan tryckas ihop.)

ingen vätska kan komprimeras

Däremot har bensin en flampunkt på ca -30 vilket gör att bensinen försöker förångas och expandera i klockan villket skapar ett tryck i klockan, ett överdtyck, och därigenom kontrar det store yttre trycket från djupdykning


cool

EDIT: och dessa mätare till tex bensin, lufttryck osv har ofta en luftning för att nålen ska kunna glida fritt i glycerinet och tryck inte ska bildas som hämmar nålens rörelsebana.

ja exakt=) nt jätteduktig på de.. men principen gick fram^^

Dreams are like rainbows... only idiots chase 'em
Min projekt-tråd finner du här: BMW E30, styling, interiör samt uppfräschning. - RALLYSTUK

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
3 juni 2011
#566
Om ingen vätska kan komprimeras, hur går de då ihop att Penske Racing som tävlade i Trams Am serien med Camaro i slutet av 60-talet fick i 23 gallon bensin i en 22 gallon´s tank? Jag vet att dom kylde ner bensinen genom att ha tanken den förvarades i i depån i en större tank och sen hade dom kolsyre is runt bränsletanken så bränslet kyldes ner.. Vet dock inte hur dom gjorde mer men dom fick alltså i ungefär 4 liter mer i tanken..

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Maskiningenjör
48 Inlägg
4 juni 2011
#567
I strömningslära förenklar man och säger att alla vätskor är inkompressibla. I själva verket är det inte helt sant. Detta mäts med en fluids bulkmodul.

Det här känns väldigt off topic wink

MoffeGreven
4 juni 2011
#568
Då ha man lärt se nå nytt då smile

TBM Yamaz
199 Inlägg
4 juni 2011
#569
Bylund skrev:
Det här känns väldigt off topic wink

Håller med xD

Dreams are like rainbows... only idiots chase 'em
Min projekt-tråd finner du här: BMW E30, styling, interiör samt uppfräschning. - RALLYSTUK

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
4 juni 2011
#570
Yamaz skrev:
Bylund skrev:
Det här känns väldigt off topic wink

Håller med xD

hehem jo off topic men rätt intressant tycker jag smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

111 Inlägg
4 juni 2011
#571
Bylund skrev:
Det här känns väldigt off topic wink

Vad är topic? tongue All info är bra info! :-)

Time is never wasted when you’re wasted all the time.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
5 juni 2011
#572
M_Broberg skrev:
Evil_E skrev:
Bylund skrev:
Det här känns väldigt off topic wink

Vad är topic? tongue All info är bra info! :-)

han köpte en mätare, vi pratade mätare.

On topic

om vi hade diskuterat den bästa tekniken för att fiska gädda hade det varit off topic wink

Ja, och sen kom vi in på att komprimera vätska å ja kom med mitt inlägg som tog en lite större sväng tongue Dockumentären finns på ett VHS band jag köpte för nån vecka sen. Ska se om jag kan få den inläst till dator så kan ja posta den här på sidan om nån vill se den smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

248 Inlägg
5 juni 2011
#573
Skulle mätar/vätskesnacket kunna förflytta sig till en egen tråd om det nu är nödvändigt att fortsätta?

You can´t write fun with a straight line.

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#574
Den här tråden sköter sig själv ju! cool

Här kommer lite fler bilder från projektet
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-b56c01509df13147ee01689dc011ab19.jpg
Slangen till slavcylindern har bytts ut mot ett rör

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-5d6bcf21388da20cb1dc793ae44a4b09.jpg
Så här kan den inte se ut...

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-72620e63b9900614abe938c6c117a74c.jpg
...så den fick lite färg och sitter nu monterad. (Tråkigt jobbiga skruvar att komma åt bak pedalstället)

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-21b5e06dcb64edce6435b4c6b27e3f9c.jpg
Dom här ska sitta där askkoppen normalt sitter, oljetemp, oljetryck och vattentemp. Vinklade mot föraren

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

1 867 Inlägg
10 juni 2011
#575
Intressant lösning med röret till slavcylindern, sitter motorn fast i stumma fästen eller bara förutsätter du att kopparröret klarar av den lilla rörelsen som kommer bli?

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
#576
Koop skrev:
Intressant lösning med röret till slavcylindern, sitter motorn fast i stumma fästen eller bara förutsätter du att kopparröret klarar av den lilla rörelsen som kommer bli?

Har som synes dragit några extra varv med röret i hopp om att det ska svälja dom rörelser som blir.
Inga hållfasthetsberäkningar har dock gjorts, så det återstår väl att se om det räcker smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

1 867 Inlägg
10 juni 2011
#577
Yeah, en liten spiral för att ta upp rörelsen är inte dumt. Jag tvivlar inte alls på OM det funkar, frågan är bara hur länge.
Det blir nog en stålomspunnen slang på min...
Senast redigerat av Koop (10 juni 2011)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 271 Inlägg
10 juni 2011
#578
så med spiral är många bilar som har original så det kommer nog funka utmärkt

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
10 juni 2011
#579
Bör ju funka kanon tycker jag, men som jag brukar säga: "Det kan inte gå mer än åt helvete" =]
Kör själv med stålomspunnet iaf

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
#580
Här kommer en bunke bilder, vissa är tagna med mobilen så det får ni ha överseende.
Blir utan text så man får gissa sig till vad som hänt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-719b57052ae37dea460d1fdacba53e52.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-6c331374bc6c7b38d780684cc05e7815.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-c4319d5e0ff53db0c450d22784415648.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-906cc932a74076aba8e75fd368a999b0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-1f6df6d9f707441c9112d309959b8923.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-5bd06271872b52477d7ddbf60f3a571e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-0bf78d8f9427295fdf13f79e8f39cc32.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-0063de2f3c929ea2d8f4e638cb1b4e51.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-0ad6906998399eb392946c9fb8ca9460.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-194c8674206f1b061aff46a97a1c2163.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68808/68808-44526cfb8658070166b1ffe121e67f5b.jpg

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)


Sök