Tänkte lägga upp en tråd om mitt projekt. Det är alltså en Golf GTI 16V av årskull 88 som det just nu är en Audi A3 1.8t motor på ner i.
Det som är på g just nu är växellådan som blir modell Corrado G60 med tillhörande spakställ. kommer dock byggas om till vajerstyrd koppling så jag slipper byta pedalstället också.
Även motorkuddar är beställda och är av modellen DLI-Teknik
Intercooler är också fixad och blir av Golf G60 Ralley modell alltså FMIC.
Dom nästkommande beställningarna kommer bli turbo och grenrör från Audi S3. KKK K04.
Mer bilder kommer under byggets gång. just nu ser det ut såhär.
Spännande idé. Får jag bara fråga då jag sälv funderat på hur du tänker lösa besiktningsfrågan. Annan motor eller?
först och främst , riktigt kul för dig att du får mer hästar i vagnen.. och inte jag haha nää men det är alltid kul!. sedan Lindström , det går att få vagnen igenom besiktningen, fast då måste du såklart byta vissa saker..
Lite problem kan det var då bestämmelserna ser ut så här:
------------------------------ 1976 till och med 1988: Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max CO 3,5%). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant (den som tillverkat motorn i fråga) i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken). ------------------------------
Eftersom du sätter i en motor med katalysator så bör du dock ha en sportslig att fixa en besiktning.
/Göran
Plura skrev:
byter bara till biffigare bromsar fram i mitt fall blir det seat ibiza cupra r bromsar. besiktningen gillar det bara jag har ett avgasintyg på motorn
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Det är inga problem! har en vän som åker runt med likadan motor regbes och godkänd med den motorn. skulle aldrig gett mig in på detta projekt om jag inte visste att det är fullt lagligt.
Okej. Har inte pluggat in alla bestämmelser än bara. Har bara sett att det ju är väldans massa grejer som skiljer från bil till bil. Var alltså bara en fråga och inte påstående att det inte går.
Anländer med ett nytt projekt av samma art i denna tråd Bilen är en Vw golf Gti (8v) 85a lägger in några bilder så länge men skall åka till garaget å ta massa nya med tillhörande info!
motorn imonterad
insprutningssystemet :-)
Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...