3596
Sök

Rekommendera bra kondensator?

205 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Jag kommer troligen att köpa mig en ny kondensator idag men vill gärna ha lite tips på bra sådana.
1F kondesator räcker mycket väl antar jag då jag bara kör 400WRMS.
Funderar på en Impact CAP100D eller en DLS men dem har ingen voltmeter smile

Tips.

Tack på förhand.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

209 Inlägg
24 juli 2008
Varför inte ett nytt batteri istället?
Kondingar är skräp.
Vill du ha en voltmätare finns billigare alternativ yikes

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 juli 2008
mrBira skrev:
Varför inte ett nytt batteri istället?
Kondingar är skräp.
Vill du ha en voltmätare finns billigare alternativ yikes

En kondensator KAN göra en viss nytta för MINDRE strömdippar tex. rippel.
Men har man rippel så har man andra prolem man måste ta itu med big_smile
(Rippel är enkelt uttryckt när spänningen fladdrar och inte ligger stabil.detta kan uppstå när tex en likriktare inte hinner med att stabilisera spänningen ut, då kopplas en kondensator på bakom denna för att stabiliera dipparna)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

205 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Spänningen dippar inte när jag mätt iaf men tänkte mer på att det kanske kan göra så att bilens belysning blinkar lite mindre när jag vrider upp volymen.
Sedan borde väl batteriet skonas lite med en kondensator?

Nytt batteri har jag funderat på att köpa. Har ni bra tips på var man kan köpa bra batterier någonstans? (gärna svensk hemsida)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

21 761 Inlägg
24 juli 2008
timebandit skrev:
1F kondesator räcker mycket väl antar jag då jag bara kör 400WRMS.
Funderar på en Impact CAP100D eller en DLS men dem har ingen voltmeter smile

Det ska inte behövas kondensator till den "lilla" effekten, men om du absolut vill ha en sån så kan man säga att det naturligtvis inte skadar med en överdimensionerad konding. Kom dock ihåg att man alltid ska se över hela strömförsörjningen först (batteri+generator+kablar) innan man funderar på att installera extra batteri eller konding smile.

21 761 Inlägg
24 juli 2008
timebandit skrev:
Spänningen dippar inte när jag mätt iaf men tänkte mer på att det kanske kan göra så att bilens belysning blinkar lite mindre när jag vrider upp volymen.

Om inte spänningen dippar så ska inte bilens belysning blinka heller smile.

timebandit skrev:
Sedan borde väl batteriet skonas lite med en kondensator?

Det gör ingen märkbar skillnad för batteriet.

timebandit skrev:
Nytt batteri har jag funderat på att köpa. Har ni bra tips på var man kan köpa bra batterier någonstans? (gärna svensk hemsida)

Tex Mekonomen säljer Exide (samma som Tudor), de fungerar bra.

205 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Mäter jag på slutsteget så dippar inte spänningen där över iaf. Kan vara så att övrig utrustning går förlorat på lite spänning då slutsteget snor det mesta och som resultat blinkar vissa lampor, inte alla.

Edit:

Jag får ta tillbaks mitt uttalande :-(
Var nere i garaget och gjorde riktiga/mer utförliga tester och det dippar faktiskt ner till +12.8V varannan eller vart tredje sekund när jag vrider på som mest. Annars ligger det på ca +13.5V om jag minns rätt.
Är ett ickeorginalbatteri tex Optima m.m det enda som kan hjälpa?
Senast redigerat av timebandit (24 juli 2008)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

21 761 Inlägg
24 juli 2008
Om ditt ordinarie batteri inte är i bra skick så uppstår spänningsdippar lättare än med ett bra batteri, det kan man säga. Vid snabba kraftiga basdunk så är det inte säkert att generatorn hinner reglera laddspänningen och då tas strömmen från batteriet istället, om det är ett kraftigt batteri så orkar det hålla spänningen uppe bättre än ett svagt batteri.

Kondensatorn ska teoretiskt sett göra samma sak, dvs att "fylla i" de spänningsdippar som uppstår när bilens strömförsörjning inte orkar med, men det ska helst vara en ganska stor konding med mycket lågt inre motstånd för att det ska fungera bra.

Fast jag tycker inte att spänningen ska dippa så där på din bil med tanke på stegets uteffekt, generatorn borde klara av att hålla spänningen på bra nivå. Ifall batteriet är i dåligt skick så kan det som sagt göra att generatorn inte får någon "hjälp" att stabilisera spänningen, om de övriga sakerna är i bra skick så kommer det att hjälpa med ett bättre batteri.

Hur stort batteri ryms på batterihyllan?
Har du motorn på tomgång när du mäter?

I så fall kan du testa att hålla 1500-2000 motorvarv och göra samma mätning.

205 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
Jag kan nog våga säga att batteriet är väl inte dåligt för vanligt bruk men det har vart nästan helt urladdat 3ggr under min ägo. Vet inte heller hur gammalt batteriet är men det är iaf ett orginalbatteri som troligen suttit länge.
Skall göra om mätningen när sambon slutat jobba, lite svårt å gasa å mäta samtidigt. Återkommer med nya mätningsresultaten.

Så "bara" ett nytt batteri borde göra situationen mycket bättre?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

7 241 Inlägg
24 juli 2008
timebandit skrev:
Jag kan nog våga säga att batteriet är väl inte dåligt för vanligt bruk men det har vart nästan helt urladdat 3ggr under min ägo. Vet inte heller hur gammalt batteriet är men det är iaf ett orginalbatteri som troligen suttit länge.
Skall göra om mätningen när sambon slutat jobba, lite svårt å gasa å mäta samtidigt. Återkommer med nya mätningsresultaten.

Så "bara" ett nytt batteri borde göra situationen mycket bättre?

Som jag sade på Lazzat....hör av dig till TH Pettersson på Möndalsvägen.
De har ett BRETT sortiment av batterier.

205 Inlägg
27 juli 2008
Trådstartare
Jag kommer troligen köpa nytt batteri från TH Pettersson under veckan... Har lite svårt att bestämma mig vilket batteri jag behöver/vill ha just nu...
Men ang. kondensator så kommer jag köpa en sådan också även om dem inte egentligen behövs... Någon nytta bör den väl göra wink

Kan ni rekommendera några bra märken på kondensatorer? smile
Senast redigerat av timebandit (27 juli 2008)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

7 241 Inlägg
27 juli 2008
Vet inte om den är bra...men den är snygg iaf wink (Sett den irl så ja....)
Carpower CAP-50HQ.
Kostar runt 17-1800:-
http://www.monacor.de/de/JPG/400/F/F1/F142720A.jpg
Senast redigerat av Lonefox (27 juli 2008)

6 851 Inlägg
27 juli 2008
timebandit skrev:
Kan ni rekommendera några bra märken på kondensatorer? smile

DLS,Audison Conetion. Det är dem jag vet är bra, finns säkert andra oxå.

1 050 Inlägg
27 juli 2008
Såg att det fanns en avancerad DIETZ hybridkondensatorbank på 10Farad hos Tradera. Tror priset var 1000:- någonting. Kostade visst 5000:- i butik. (den var visst splirrans ny också) Måste väl nästan vara stöldgods till det låga priset? (4000:- i rabatt?)

Ska se om jag hittar länken:

http://www.tradera.com/Kondensatorbank_ … n-68991942
Senast redigerat av E-30 (27 juli 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

7 241 Inlägg
27 juli 2008
Dietz gör styggt bra grejer för övrigt.......men jo man börjar ju fundera.

Sök