Så var det då dags för en liten uppdatering igen...
Ska bara börja med att visa en liten bild på mina nya coilovers...
Är inte helt nöjd med färgkombinationen på dem, men är övertygad om att deras egenskaper och kvalitet helt och fullt kommer motsvara mina förväntningar....och mitt nya titanavgassystem av samma märke!
Jag kan då fan knappt med att vänta mycket längre på att få höra ljudet från detta avgassystem! Kan nog få både hår och lite andra saker att resa på sig...Fredagen den 4 januari 2007:Här vart det dags att ta itu med lite problem... Vi upptäckte ju sist att det var hart när omöjligt att montera L-bows på turboaggregaten sedan motorn lyfts i bilen. Därför blev det alltså lite bakläxa av det hela. Bara till att plocka bort paketen med grenrör och aggregat, för att sedan montera dit L-bows och därefter återplantera alltihop på avsedd plats.
Innan arbetet påbörjas.Detta arbete tog i stort sett hela dagen, och fordrade en hel del akrobatik då man var tvungen att ställa/sätta sig i motorrummet (tillsammans med motorn) för att komma åt överallt. En hel del nya svordomar såg också dagens ljus... I sedvanlig ordning uppstår även blodvite, då en liten bit av en knoge skavs bort någonstans under arbetets gång. Ingenting för de svaghjärtade, med andra ord...
Och efter att arbetet avslutats. Här kan man nu se de mina fina L-bows sitta monterade på turbinhuset på det främre aggregatet.En bild för att demonstrera lite hur pass trångt det är därnere.Kan lova att det innebar ett smärre helvete att få tag i mina fina slangar för olja och vatten i syfte att montera dessa på aggegaten.Eftersom jag egentligen hade siktat på uppstart denna helg så kunde man ju inte lika gärna ge upp där, även målet kanske var väl optimistiskt. Därför passade man på att även montera downpipe. Skulle vara jäkligt skönt att slutföra arbetet under bilen så att man kan ställa ner den på golvet igen. Eftersom man är så pass kort (174 cm) att man utan problem kan leka dvärg och springa omkring och hoppa upp och bita folk i hälsenorna, så är det fasen så mycket lättare att meka om bilen har anständigheten att stå på sina egna fyra hjul.
Jam jam! Min grymma downpipe i närbild och dennes kusin catback i bakgrunden...Därmed var den dagens arbete avklarat. Efter ett arbetspass mellan cirka 11:00 och 20:30 utan paus, uppehåll eller rast så var det nu dags att dra sig hemåt och förbereda sig för den nya dagen och dess bekymmer.
Bilen som den stod vid hemgång i fredags kväll...Lördagen den 5 januari 2007:Dagen till ära hade kamera tagit semester och begett sig till Göteborg. Jag tycker det är rent ut sagt för jävligt, inte ens sin kamera kan man lita på längre! På grund av detta så blev det tyvärr inga bilder på dagens arbete.
Paniken sprider sig i kroppen, svetten pärlar sig i pannan och pannbenet rullas fram i en hotfull posé någonstans strax ovanför ögonbrynen! När denna dags arbete påbörjas så har en oförklarlig känsla av att inte komma någonvart infunnit sig. Beslutar mig på det manér som är typiskt för Alecci (vilket i grund och botten består i att vifta upprört med händerna medan man muttrar något som liknar latinska stavelser baklänges) därför för att, trots min ringa utbildning och erfarenhet av elektriskt eller elektroniskt arbete, försöka ta itu med några kabelbrott som gäckar mig.
Jag vill ju så snart som möjligt montera mitt nya plenum, men de förhatliga kabelbrotten befinner sig under den plats där detta bör monteras. Med lite hjälp från garagepolaren Ermin lyckas vi lösa två av dem (jag har nu troligtvis en fungerande oljetempgivare), och den tredje beslutar vi oss för att den inte hör hemma där alls. Problemet löst alltså!
Vidare till plenumet då! Upptäcker till min outsägliga fasa att detta inte går att montera utan diverse ingrepp i motorrummets layout. Tydligen måste man leda om lite rör och slangar som har med servostyrningen att göra. Detta arbete är mycket mer krävande än det låter, eftersom jag på något konstigt sätt lyckats återanvända standardrören på ett ställe där dessa skull bytts ut mot nya som medföljde plenumet. Dessa rör sitter nu intryckta mellan plenumets inre halva och spjällhusen...
Fan heller att jag tänker ge mig på att montera bort den halva av plenumet som sitter på plats! Istället tar vi itu med att medelst diverse mordiska redskap från verktygsvagnen dra ut rören nedåt till. Efter ännu mer akrobatik på hög nivå, som bland annat innefattar stolar, fjäderbenstorn och Bravida-jackor, lyckas jag slutligen i mitt uppsåt.
Dagen avslutas med att dra om lite andra slangar som behagade jäklas med plenumets position. Tyvärr saknade jag några slangklämmor för att kunna slutföra det arbetet, så man fick ge upp arbetet där... Men men, bara några slängklammor till så ska plenumet snart sitta på plats!
Nog för denna gång...