3400
Sök

Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...

242 001 Visningar
Projektet avslutat 29 september 2014
2 014 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
#241
Söndagen 30 december 2007:

Jaha, då var det dags för en lite utförligare uppdatering.

Igår vart det som sagt motorlyft av. För en gångs skull så blev något av när det var planerat. Nästan ett år efter att maskinen lyftes ur bilen, sitter den nu återigen på sin plats.

Först lite bilder från tidigare dagars arbete. Här ser vi en uppsättning rengjorda och fina spjällhus innanför plenumets ena halva.
http://farm3.static.flickr.com/2164/2150120388_95caaf45c5.jpg

Ännu en bild från tidigare, kom på att jag inte tagit mycket bilder på det uppfräschade motorrummet... Här syns min nya GReddy-kylare.
http://farm3.static.flickr.com/2146/2149332941_1cc81c9086.jpg

Gårdagen påbörjades med att flytta omkring bilarna i verkstaden lite grand, så att jag skulle få lite mer utrymme inför motorlyftet. Därefter påbörjades arbetet med att lyfta av motorhuven samt montera bort frontpartiet och kylare. Skulle ju vara tråkigt om någontng skadades i processen... Bilen hissades sedan upp med arslet först för att ordna lite vinkel på det hela. Vinkeln är ju naturligtvis av största vikt när man ska föra in... Hrm, ja ni vet!

Arbetet gick därefter vidare till att av ren rastlöshet montera AC-fläkten, men framförallt förbereda motorpaketet för lyftet. Det är ju inte direkt någon liten pjäs, som vi killar alltid brukar förklara när det handlar om det som är viktigt för oss.

Kylaren borta...
http://farm3.static.flickr.com/2186/2149341323_85d72ae9c6.jpg

AC-fläkt monterad...
http://farm3.static.flickr.com/2397/2149338345_048b1b7125.jpg

Nu vart det dags att hänga motorn, medelst spännband via motorlyft. Efter denna omständiga process så provhissade vi motorn och fann att bärighet och vinkel var till full belåtenhet. I sista sekund kom man på att det kanske var hög tid att montera det nya växellådsfästet från Nismo. Inte för att det inte kunde göras senare, men men...

Motorn upphissad i lagom mysig vinkel. Jimmy (SkyRex) sysselsätter sig med att lossa det gamla fästet.
http://farm3.static.flickr.com/2410/2150142574_d39f4a49dd.jpg

Fästet utbytt! Syns inte mycket skillnad om man bortser från att det nya är fräschare än det gamla.
http://farm3.static.flickr.com/2243/2149346937_be6395718c.jpg

Nu började den spännande biten... Själva lyftet! Efter att ha dansat runt en stund med motorlyften för att bringa den i korrekt bäring gentemot bilen, så påbörjas det hela. Det går bra, utan att ta i någonstans, men till en början mycket långsamt...

De två garagekamraterna Ermin och Tobias (MellowD) ger en hjälpande hand!
http://farm3.static.flickr.com/2055/2150146110_65256566ee.jpg

...för att slutligen ta helt stopp!

Jimmy är i full färd med att försöka konstatera var någonstans i helsike det tar i...
http://farm3.static.flickr.com/2353/2150149582_c4428b2a01.jpg

Efter lite funderande upptäckte vi att det var höger drivaxel som tog i, och bilen hissades snabbt upp för att åtgärda detta problem. Därefter glider motorn på plats som... Tja, handen i en handske.

Motorn slutligen på plats! Applåd!
http://farm3.static.flickr.com/2357/2150152788_dae0113726.jpg

Vill här passa på att tacka Jimmy, Ermin och Tobias för deras support denna dag, mycket schysst att ställa upp och hjälpa till när de har egna bilar att fixa med!

Så vidare då till dagens arbete...

Idag var Janne med igen för att bidra med mekarhjälp. Dagen påbörjades med att växellådan monterades ordentligt, och sedan hissade vi upp frontpartiet. Aktiviteten koncentrerades nu på att montera drivaxlarna samt det främre paret av mina nya coilovers från GReddy.

När detta var avklarat tog vi itu med att koppla lite kontakter och slangar samt montera en givare till IC som jag tidigare missat. Därefter lades i princip resten av denna långa dag på att försöka sätta L-bows på plats. Hade egentligen tänkt lyfta i motorn med dem monterade, men plockade bort dem för att göra det arbetet lite smidigare. Så här i efterhand ångrar man nästan det beslutet... Det är trångt till den milda grad att det bäst liknas med att sätta på en fotboll! När vi gav upp för dagen är det en mutter kvar att dra på den främre, och tre muttrar av fem sitter på plats på den bakre... Hur vi ska lösa resten har jag helt enkel ingen aning om.

Tyvärr inga bilder idag då tiden rusade iväg ordentligt.

Tack till Janne för den storartade insatsen under dagen!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

7 120 Inlägg
30 december 2007
#242
Härligt att motorn är i! Ett riktigt monster det där! Kan knappt bärga mig att få höra maskinen varvas ur ordentligt! big_smile

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
31 december 2007
#244
Därdu! Vilket paket! wink

Och det blir BRA, vilken finisch! big_smile Tummen upp! Den där bilen tål ju att synas i sömmarna! big_smile

Är helt fachinerad, har ju tidigare mest lyft V8-or och växellådan till din bil... Wow! tongue

Spett, vaselin och god vilja kankske behövs till det som återstår... Jag bidrar gärna med glada tillrop, hållna tummar och sällskap om du kör fast.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
31 december 2007
#245
Ser underbart ut Alecci

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Alecci's fästmö
708 Inlägg
31 december 2007
#246
jadu älskling  du kan no konsten att pilla på allt...men du man använder inte bruntejp:P

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
31 december 2007
#247
Så nu har bilen också fått sitt hjärta, men satan va lång växellådan var, eller var det bilden som spökade... En film på uppstart, blir det väl.

Lev livet, det kan ta slut fort

2 014 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
#248
Aerodynamik:

Ja du, det är faktiskt ett ganska respektingivande fanskap, måste jag nog säga... Kan knappt bärga mig tills man får höra bilen igång alltså. Riktigt sugen på att få veta hur ljudet kommer ta sig ut...

Big_JN:

Japp, nu äntligen börjar det ta sig, eller som britterna brukar säga: "It's been a long time coming".

Vulture:

Man hoppas ju att det ska bli bra i alla fall, och jag tycker nog allt att det ser lovande ut. Tyvärr är inte finishen på allt så bra som det ser ut, men det är ju ett tag kvar till Elmia också... Jag tror vi ska klara oss utan spett i alla fall, men vilja och vaselin var ju rätt i alla fall. Lägg bara till våld så ska det nog ordna sig.

Glada tillrop och sällskap är alltid välkommet! Är ju lite fast just nu, men inte länge till. På onsdag ska jag ta itu med de problem som uppdagat sig. Ingen större idé att tappa takten nu inte!

Mäki:

Man tackar och bugar! smile

Lady_Milla:

Ja du, sötnos... What can U say? I'm a man of many talents... ;P Silvertejpen var ju totalslut, och bruntejp var det enda som fanns att tillgå. Sluta klaga på mig hela tiden! ;P

darkwizard:

Det är ett ganska grovt paket det där... Är nog snarare rädd att bilden inte gör storleken rättvisa, om jag ska vara ärlig. Hade tänkt försöka fixa en film till uppstarten faktiskt, vi får väl se... smile

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

hater
656 Inlägg
5 januari 2008
#249
Sweet shiet!
Har inte läst hela tråden men gissar på att du lagt i lite värre grejjer i motorn än vart d va orginal, så hur mkt effekt kommer besten att ha efter mappning?

Även om du skrivit det innan så tål det sig att upprepas igen, eller hur? tongue

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

2 014 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#250
Hmm... Hoppas på 550-600 hk när bilen är mappad. Allt utom det interna är uppgraderat till att klara minst 800 hk, så... Men vevlager och kolvbultar brukar sätta gränsen runt 600 hk tyvärr.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Körv
3 535 Inlägg
6 januari 2008
#251
Alecci skrev:
Hmm... Hoppas på 550-600 hk när bilen är mappad. Allt utom det interna är uppgraderat till att klara minst 800 hk, så... Men vevlager och kolvbultar brukar sätta gränsen runt 600 hk tyvärr.

Jag skulle i ärlighetens namn nöja mig med 600 häst, hehe

Truckdriving Man

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
6 januari 2008
#252
Förbannat snygg puts på den motorn.. smile
Den bilen blir grym sen. Lycka till! big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

hater
656 Inlägg
6 januari 2008
#253
Alecci skrev:
Hmm... Hoppas på 550-600 hk när bilen är mappad. Allt utom det interna är uppgraderat till att klara minst 800 hk, så... Men vevlager och kolvbultar brukar sätta gränsen runt 600 hk tyvärr.

*Applåderar*

Sveriges snabbaste GT-R?

Såg att en M-Spec landat i Sverige på 500hk, så din blir snäppet värre då.

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

2 014 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#254
Långt ifrån landets snabbaste GTR! Men en M-Spec är ju alltid en M-Spec. Min är bara en simpel GTR (inte ens en V-Spec). Men däremot kanske landets rappaste? Jag satsar ju inte ens på effekt, satsar på respons...

Förhoppningsvis blir det ännu mer godis inför 2009... Finns ju en del delar till motor/drivlina att tillgå vad gäller titan och kolfiber också. big_smile

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
6 januari 2008
#255
Med andra ord vill du ha den som Mines byggde sin R34? smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

2 014 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#256
Mäki skrev:
Med andra ord vill du ha den som Mines byggde sin R34? smile

Precis, men om jag får som jag vill kommer den tids nog bli ännu värre... Har lite roliga grejer på G (som inte finns på marknaden), nu är det bara lite kapital som saknas.

Just det, kommer en uppdatering av tråden imorgon också! big_smile

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
6 januari 2008
#257
Alecci skrev:
Precis, men om jag får som jag vill kommer den tids nog bli ännu värre... Har lite roliga grejer på G (som inte finns på marknaden), nu är det bara lite kapital som saknas.

Just det, kommer en uppdatering av tråden imorgon också! big_smile

Du, ja vet inte ens vad jag ska säga nu wink Den kommer bli så otroligt grym om du får igenom dina planer!
Jag kan inte ens bärga mig tills jag får se den användas fullt ut, i verklighet eller på film.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

2 014 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#258
Mäki skrev:
Du, ja vet inte ens vad jag ska säga nu wink Den kommer bli så otroligt grym om du får igenom dina planer!
Jag kan inte ens bärga mig tills jag får se den användas fullt ut, i verklighet eller på film.

Hade ju varit liten poäng i att bygga en bil som inte är grym! tongue Självklart är tanken att bilen ska användas. Detta är en bil som är konstruerad och byggd för att både synas och brukas. Ingen jäkla trailerqueen här inte! lol

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
6 januari 2008
#259
Alecci skrev:
Hade ju varit liten poäng i att bygga en bil som inte är grym! tongue Självklart är tanken att bilen ska användas. Detta är en bil som är konstruerad och byggd för att både synas och brukas. Ingen jäkla trailerqueen här inte! lol

Det är bra! Trailerqueens finns det redan nog av.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

2 014 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#260
Så var det då dags för en liten uppdatering igen...

Ska bara börja med att visa en liten bild på mina nya coilovers...

Är inte helt nöjd med färgkombinationen på dem, men är övertygad om att deras egenskaper och kvalitet helt och fullt kommer motsvara mina förväntningar.
http://farm3.static.flickr.com/2287/2166471467_d7399f9ed8.jpg

...och mitt nya titanavgassystem av samma märke!

Jag kan då fan knappt med att vänta mycket längre på att få höra ljudet från detta avgassystem! Kan nog få både hår och lite andra saker att resa på sig...
http://farm3.static.flickr.com/2344/2166466581_cccb018e13.jpg

Fredagen den 4 januari 2007:

Här vart det dags att ta itu med lite problem... Vi upptäckte ju sist att det var hart när omöjligt att montera L-bows på turboaggregaten sedan motorn lyfts i bilen. Därför blev det alltså lite bakläxa av det hela. Bara till att plocka bort paketen med grenrör och aggregat, för att sedan montera dit L-bows och därefter återplantera alltihop på avsedd plats.

Innan arbetet påbörjas.
http://farm3.static.flickr.com/2385/2167241006_532c111893.jpg

Detta arbete tog i stort sett hela dagen, och fordrade en hel del akrobatik då man var tvungen att ställa/sätta sig i motorrummet (tillsammans med motorn) för att komma åt överallt. En hel del nya svordomar såg också dagens ljus... I sedvanlig ordning uppstår även blodvite, då en liten bit av en knoge skavs bort någonstans under arbetets gång. Ingenting för de svaghjärtade, med andra ord...

Och efter att arbetet avslutats. Här kan man nu se de mina fina L-bows sitta monterade på turbinhuset på det främre aggregatet.
http://farm3.static.flickr.com/2303/2166450747_baefd3ccca.jpg

En bild för att demonstrera lite hur pass trångt det är därnere.
http://farm3.static.flickr.com/2289/2167254696_bcf53e5e74.jpg

Kan lova att det innebar ett smärre helvete att få tag i mina fina slangar för olja och vatten i syfte att montera dessa på aggegaten.
http://farm3.static.flickr.com/2272/2167253214_7c39b8ed09.jpg

Eftersom jag egentligen hade siktat på uppstart denna helg så kunde man ju inte lika gärna ge upp där, även målet kanske var väl optimistiskt. Därför passade man på att även montera downpipe. Skulle vara jäkligt skönt att slutföra arbetet under bilen så att man kan ställa ner den på golvet igen. Eftersom man är så pass kort (174 cm) att man utan problem kan leka dvärg och springa omkring och hoppa upp och bita folk i hälsenorna, så är det fasen så mycket lättare att meka om bilen har anständigheten att stå på sina egna fyra hjul.

Jam jam! Min grymma downpipe i närbild och dennes kusin catback i bakgrunden...
http://farm3.static.flickr.com/2188/2167257522_df35c57134.jpg

Därmed var den dagens arbete avklarat. Efter ett arbetspass mellan cirka 11:00 och 20:30 utan paus, uppehåll eller rast så var det nu dags att dra sig hemåt och förbereda sig för den nya dagen och dess bekymmer.

Bilen som den stod vid hemgång i fredags kväll...
http://farm3.static.flickr.com/2153/2166468779_f067fd4599.jpg

Lördagen den 5 januari 2007:

Dagen till ära hade kamera tagit semester och begett sig till Göteborg. Jag tycker det är rent ut sagt för jävligt, inte ens sin kamera kan man lita på längre! På grund av detta så blev det tyvärr inga bilder på dagens arbete.

Paniken sprider sig i kroppen, svetten pärlar sig i pannan och pannbenet rullas fram i en hotfull posé någonstans strax ovanför ögonbrynen! När denna dags arbete påbörjas så har en oförklarlig känsla av att inte komma någonvart infunnit sig. Beslutar mig på det manér som är typiskt för Alecci (vilket i grund och botten består i att vifta upprört med händerna medan man muttrar något som liknar latinska stavelser baklänges) därför för att, trots min ringa utbildning och erfarenhet av elektriskt eller elektroniskt arbete, försöka ta itu med några kabelbrott som gäckar mig.

Jag vill ju så snart som möjligt montera mitt nya plenum, men de förhatliga kabelbrotten befinner sig under den plats där detta bör monteras. Med lite hjälp från garagepolaren Ermin lyckas vi lösa två av dem (jag har nu troligtvis en fungerande oljetempgivare), och den tredje beslutar vi oss för att den inte hör hemma där alls. Problemet löst alltså!

Vidare till plenumet då! Upptäcker till min outsägliga fasa att detta inte går att montera utan diverse ingrepp i motorrummets layout. Tydligen måste man leda om lite rör och slangar som har med servostyrningen att göra. Detta arbete är mycket mer krävande än det låter, eftersom jag på något konstigt sätt lyckats återanvända standardrören på ett ställe där dessa skull bytts ut mot nya som medföljde plenumet. Dessa rör sitter nu intryckta mellan plenumets inre halva och spjällhusen...

Fan heller att jag tänker ge mig på att montera bort den halva av plenumet som sitter på plats! Istället tar vi itu med att medelst diverse mordiska redskap från verktygsvagnen dra ut rören nedåt till. Efter ännu mer akrobatik på hög nivå, som bland annat innefattar stolar, fjäderbenstorn och Bravida-jackor, lyckas jag slutligen i mitt uppsåt.

Dagen avslutas med att dra om lite andra slangar som behagade jäklas med plenumets position. Tyvärr saknade jag några slangklämmor för att kunna slutföra det arbetet, så man fick ge upp arbetet där... Men men, bara några slängklammor till så ska plenumet snart sitta på plats!

Nog för denna gång...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex


Sök