Master-J skrev:
EMPI var de stora på 60-talet och deras grejor finns fortfarande. ....
Men OKRASA var väl störst?(Och dyrast)
Hade det själv till att börja med på en femtiosexabagge.
Sedan blev det en ny "avmonteringsmotor" på 1600 cc av fabrikat Porsche.
Den var inte "Bolt On".
Man fick hugga bort de båda plåtarna på var sida i hjulhusen som vette mot maskinen.
Därefter fick man med en PortoPower vidga motorrummet cirka 6 cm för att motorn skulle kunna "titta upp".
Ljuddämparen modifierades genom att den kortades på var sida så även den gick upp.
När gavlarna ändå var borta rensades burken på innehåll.
De 2 utblåsrören ersattes med ett enda grovt ovalt cirka 15 cm brett och 5 cm högt.
Naturligtvis kunde man inte ha någon stötfångare bak efter "utpumpningen".
Likaså blev motorluckan för lång så att låset inte passade.
Gjorde inget eftersom man ändå skulle ha en livrem över med ett dm-tjockt gummiblock mellan.
Även bakfjädringen moddades genom att dra ut länkarmarna och flytta dem på splinesen.
När man axxade som värst från start gnistrade det mot asfalten av avgasröret.
Imponerade i mörkret på brudarna runt torget och korvmojjen.
Efter kvällens premiärtur blev det bogsering till garaget eftersom kopplingen inte pallade.
Men med en transporterkoppling och lite mildare pådrag vid start så gick det bra.
Hastighetsmätaren ersattes av en varvräknare som enda instrument.
Den drevs från oljepumpens speciallock av en lång drivspiral i hölje(vajer kallar många det).
Man spöade i alla fall PV´n och MGA´n.
Och det var målet på den tiden.