3539
Sök

Bubblatrimning, nån kunnig?

tekniker
88 Inlägg
25 februari 2006
#21
Hej VW ägare. Att trimma en VW motor är en klart intressant och lärorik sysselsättning. Enda problem innefattas i att det just är en boxer där motorblocket består av två halvor men låt inte det avskräcka dig. Än idag finns det massor av trimdelar att tillgå för ett dylikt bygge. Att byta motor som en del föreslår låter i mina öron mer som sprunget ur dagens datavärld, (e datorn trött köp ny-uppgradera). Fina ormbon, vassa kamaxlar, plus annat godis finns därute. EMPI var de stora på 60-talet och deras grejor finns fortfarande. Kvar i Sverige finns ett fåtal Riktiga Proffs på VW trim som dock börjar närma sig pensionsåldern. Viktig grund i all trimmning och i synnerhet gällande VW-trim e extrem balansering/invägning av delar som vevaxel, stakar, kolvar.
Sök gärna på biblan efter en bok om sportvagnar av IVA MAASING, där finns massor av tips. Mer precisa kan du annars också få via mail från mig. mvh....


154 Inlägg
25 februari 2006
Trådstartare
#22
Master-J skrev:
Hej VW ägare. Att trimma en VW motor är en klart intressant och lärorik sysselsättning. Enda problem innefattas i att det just är en boxer där motorblocket består av två halvor men låt inte det avskräcka dig. Än idag finns det massor av trimdelar att tillgå för ett dylikt bygge. Att byta motor som en del föreslår låter i mina öron mer som sprunget ur dagens datavärld, (e datorn trött köp ny-uppgradera). Fina ormbon, vassa kamaxlar, plus annat godis finns därute. EMPI var de stora på 60-talet och deras grejor finns fortfarande. Kvar i Sverige finns ett fåtal Riktiga Proffs på VW trim som dock börjar närma sig pensionsåldern. Viktig grund i all trimmning och i synnerhet gällande VW-trim e extrem balansering/invägning av delar som vevaxel, stakar, kolvar.
Sök gärna på biblan efter en bok om sportvagnar av IVA MAASING, där finns massor av tips. Mer precisa kan du annars också få via mail från mig. mvh....

Oki.....har du hållt på med bubblor eller? För du verkar kunna det....skulle vara bra om du kunde skicka lite i ett PM! smile

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
26 februari 2006
#23
jonTe skrev:
Bubblor är kul  smile och när vi endå är inne på ämnet:
-Vad plockar VW folket ur motorerna utan överladdning?
-Med överladdning?

"Slangen" (dödssvart typ 1) plockar ut 200 kusar ur sin utan ladd, finns att beskåda på http://www.shell.linux.se/bugster/VWgal … as=slangen

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

7 438 Inlägg
16 augusti 2015
#24
Master-J skrev:
EMPI var de stora på 60-talet och deras grejor finns fortfarande. ....

Men OKRASA var väl störst?(Och dyrast)
Hade det själv till att börja med på en femtiosexabagge.

Sedan blev det en ny "avmonteringsmotor" på 1600 cc av fabrikat Porsche.
Den var inte "Bolt On".
Man fick hugga bort de båda plåtarna på var sida i hjulhusen som vette mot maskinen.
Därefter fick man med en PortoPower vidga motorrummet cirka 6 cm för att motorn skulle kunna "titta upp".
Ljuddämparen modifierades genom att den kortades på var sida så även den gick upp.
När gavlarna ändå var borta rensades burken på innehåll.
De 2 utblåsrören ersattes med ett enda grovt ovalt cirka 15 cm brett och 5 cm högt.
Naturligtvis kunde man inte ha någon stötfångare bak efter "utpumpningen".
Likaså blev motorluckan för lång så att låset inte passade.
Gjorde inget eftersom man ändå skulle ha en livrem över med ett dm-tjockt gummiblock mellan.
Även bakfjädringen moddades genom att dra ut länkarmarna och flytta dem på splinesen.
När man axxade som värst från start gnistrade det mot asfalten av avgasröret.
Imponerade i mörkret på brudarna runt torget och korvmojjen.

Efter kvällens premiärtur blev det bogsering till garaget eftersom kopplingen inte pallade.
Men med en transporterkoppling och lite mildare pådrag vid start så gick det bra.
Hastighetsmätaren ersattes av en varvräknare som enda instrument.
Den drevs från oljepumpens speciallock av en lång drivspiral i hölje(vajer kallar många det).

Man spöade i alla fall PV´n och MGA´n.
Och det var målet på den tiden.

cool


Sök