3759
Sök

Bubblatrimning, nån kunnig?

154 Inlägg
1 februari 2006
Trådstartare
#1
Hej det är så att jag ä sugen å trimma min bubbla men vet inte riktigt hur....funderar på en typ 4 motor....skulle vara kul att få lite mer än dom 40kusar som är orginal! smile
Hur mycket hästar klarar växellådan av? Va ska man göra åt den för att den ska hålla bättre?
Tacksam för svar!
Senast redigerat av Ullberg (1 februari 2006)

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

86 Inlägg
1 februari 2006
#2
Årsmodell på Bubblan? T 4-motorn passar nästan, koppling o svänghjul skiljer. Har du modellen med dubbelledad bakaxel behövs ett ombyggt bakre motorfäste. Tveksamt om du får plats med dom stora fläktkåporna, men det är ju bara att mäta. Ska du ha förgasare? Trimma är dyrt och trimma VW är ännu dyrare. Dessutom är motorkonstruktionen klart undermålig med endast tre ramlager och tål därför inga stora varvtalsökningar utan ett vevaxelbyte till en med ordentliga motvikter alt. en rullagrad dito. SBP godkänner max 60hkr (om du har skivor fram) på bilen, och med T4 är du snart där!  Vill du inte riva motorn och byta kam så finns det vippställ med annan utväxling så du får högre lyft, Montera ett sk "Ormbo", lätta svänghjulet några kilo för lite snabbare växlingar och montera ett dubbelförgasarställ.
Ebbe

154 Inlägg
1 februari 2006
Trådstartare
#3
Det vart lite mycket det där....eftersom inte jag kan så  mycket....men det är en 66- iaf! smile
Förgasare eller inte...det vet jag inte...vilket är bäst?
Senast redigerat av Ullberg (1 februari 2006)

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

ingen aning
687 Inlägg
197 Inlägg
1 februari 2006
#5
volvo_240_tic skrev:
sätt i en boxer

trodde det va en boxer i ja men jag är väl blind hahaha håll dig till volvo å deras sura rödblockare :-)

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

50 Inlägg
1 februari 2006
#6
Angående bubblamotorer så finns det inget annat än boxermotorer.
När vi talar om trimning av bubblor så får du räkna med att renovera motorn varje år. Du får räkna med ramlager som börjar snurra, stakar som inte håller för högre varvtal och ett otroligt obalanserat originalvevparti vilket betyder att du behöver en motviktsvevaxel om du skall börja varva lite mer.Det finns otroligt mycket delar till bubblorna OCH BILLIGT!!!
Den största strypningen sitter nog i cyl.locken och naturligtvis förgasaren så med lite portning, kamaxel, t.ex. en eller två Dellorto eller Weber och ett ormbo börjar den nog röra på sig lite bättre, men som sagt räkna inte med någon hållbarhet.
Angående lådorna så håller nog original ganska långt så länge man behandlar den snällt. Finns en i Finland som kört 3 år med samma originallåda(kör 11 sekundersrepor på strippen).


154 Inlägg
1 februari 2006
Trådstartare
#7
TurboToffi skrev:
Angående bubblamotorer så finns det inget annat än boxermotorer.
När vi talar om trimning av bubblor så får du räkna med att renovera motorn varje år. Du får räkna med ramlager som börjar snurra, stakar som inte håller för högre varvtal och ett otroligt obalanserat originalvevparti vilket betyder att du behöver en motviktsvevaxel om du skall börja varva lite mer.Det finns otroligt mycket delar till bubblorna OCH BILLIGT!!!
Den största strypningen sitter nog i cyl.locken och naturligtvis förgasaren så med lite portning, kamaxel, t.ex. en eller två Dellorto eller Weber och ett ormbo börjar den nog röra på sig lite bättre, men som sagt räkna inte med någon hållbarhet.
Angående lådorna så håller nog original ganska långt så länge man behandlar den snällt. Finns en i Finland som kört 3 år med samma originallåda(kör 11 sekundersrepor på strippen).

Oki...dä va som fan 11sekundersrepor me orginallåda! smile

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

86 Inlägg
2 februari 2006
#8
En -66, då har du den gamla typen av bakvagn, en liten jäkla 34mm förgasare samt trummbromsar fram :-). Inget kul utgångsmaterial! Min första bil var en -60 bagge och för få lite snurr på den tog jag en 1,6l motor från en VW buss, på med ormbo, mindre remskiva på vevaxeln, dubbelförgasare och då gick den hyffsat, men det blev nog aldrig mera än 55hkr i motorn! Bussmotorn är i princip bara att montera i, men om du ska ha den igenom besiktningen måste du montera skivor fram!
Den motorn du har i nu är en trettonhundra skulle jag tro, och eftersom det är enkelportstoppar på den är den inte lämplig för trimmning.
Ebbe

154 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
#9
EbbeW skrev:
En -66, då har du den gamla typen av bakvagn, en liten jäkla 34mm förgasare samt trummbromsar fram :-). Inget kul utgångsmaterial! Min första bil var en -60 bagge och för få lite snurr på den tog jag en 1,6l motor från en VW buss, på med ormbo, mindre remskiva på vevaxeln, dubbelförgasare och då gick den hyffsat, men det blev nog aldrig mera än 55hkr i motorn! Bussmotorn är i princip bara att montera i, men om du ska ha den igenom besiktningen måste du montera skivor fram!
Den motorn du har i nu är en trettonhundra skulle jag tro, och eftersom det är enkelportstoppar på den är den inte lämplig för trimmning.
Ebbe

Men är det inte nåt speciellt med bilar som är minst 30 år gamla.....dom tror jag inte behöver följa bromskrav och avgaskrav för den nya motorn om man byter...det var iaf va en kompis sa till mej....men jag kanske kan höra med min flickväns farsa för han jobbar på bilprovningen så han borde ju veta! Ja det är en 1300 som sitter i nu!

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

5 710 Inlägg
2 februari 2006
#10
Bubblor är kul  smile och när vi endå är inne på ämnet:
-Vad plockar VW folket ur motorerna utan överladdning?
-Med överladdning?

MVH Jonas
..............

86 Inlägg
2 februari 2006
#11
Trimcobaggen var nog den snabbaste som kört på strippen i sverige! 275hkr! Villket ljud!http://race68.com/ebb.htm
Med överladdning kan man nog plocka ut 400hkr några minuter! :-)
Ingen körde med överladdning på VW motorn på strippen eftersom det gav en ofördelaktig inklassning i CA
Ebbe

460 Inlägg
2 februari 2006
#12
Ullberg skrev:
Hej det är så att jag ä sugen å trimma min bubbla men vet inte riktigt hur....funderar på en typ 4 motor....skulle vara kul att få lite mer än dom 40kusar som är orginal! smile
Hur mycket hästar klarar växellådan av? Va ska man göra åt den för att den ska hålla bättre?
Tacksam för svar!

finns konverteringssatser att köpa för att få pannkaksmotorn att passa i T1

154 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
#13
carawelle skrev:
Ullberg skrev:
Hej det är så att jag ä sugen å trimma min bubbla men vet inte riktigt hur....funderar på en typ 4 motor....skulle vara kul att få lite mer än dom 40kusar som är orginal! smile
Hur mycket hästar klarar växellådan av? Va ska man göra åt den för att den ska hålla bättre?
Tacksam för svar!

finns konverteringssatser att köpa för att få pannkaksmotorn att passa i T1

Vet du vart det finns att köpa nånstans? Hur mycket hästar är det i en typ 4-motor egentligen?

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

50 Inlägg
2 februari 2006
#14
Bubblor är kul   och när vi endå är inne på ämnet:
-Vad plockar VW folket ur motorerna utan överladdning?
-Med överladdning?

Det finns nog killar som kan bubblatrimning. Gå in på www.streetturbo.com (under Media) så ser ni en 600+ hk bubbla från Finland.

Kommer att vara åtminstone 3 st. 200-350hk bubblor på Vasa Streetrace nästa sommar...


154 Inlägg
4 februari 2006
Trådstartare
#15
Typ 4 motorn sitter den i vw bussar bara eller sitter den i pickup oxå? Är det insprutning på dom eller är det förgasare? Hur mycke häst är det orginal i typ 4? Är dom fläktkylda?

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

28 Inlägg
4 februari 2006
#16
sitter insprutning på dom, ca 80hk dom är fläktkylda, sitter säkert i picup oxå, har själv en typ 4 motor från en porsche 356

154 Inlägg
4 februari 2006
Trådstartare
#17
kuBen skrev:
sitter insprutning på dom, ca 80hk dom är fläktkylda, sitter säkert i picup oxå, har själv en typ 4 motor från en porsche 356

Oki...har du den i en bubbla eller?

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

86 Inlägg
7 februari 2006
#18
Att bilen är 30år innebär inte att du får hinka i en 200hkr snurra i en bagge! I alla fall inte om du ska in hos SBP! 60hkr är max! Annars får du besiktiga som amatörbygge med Porschebromsar.
Jag håller fortfarande fast vid att du ska lägga i en buss/picup motor för att få minsta möjliga problem med besiktningsgubbarna!
Har du tänkt att byta motor vartannat år till besiktning så kan du ju använda vad som hellst. Gå på en folkracetävling och se hur dom som åker bagge har löst sina motorproblem! En B20 lätt trimmad till 120-140hkr för max 5 lappar slår det mesta vid rödlysena :-)
Ebbe

5 710 Inlägg
7 februari 2006
#19
EbbeW skrev:
Trimcobaggen var nog den snabbaste som kört på strippen i sverige! 275hkr! Villket ljud!http://race68.com/ebb.htm

Kan tänka mig det, 275 sughästar ur den motortypen är mäktigt smile

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
7 februari 2006
#20
TurboToffi skrev:
Bubblor är kul   och när vi endå är inne på ämnet:
-Vad plockar VW folket ur motorerna utan överladdning?
-Med överladdning?

Det finns nog killar som kan bubblatrimning. Gå in på www.streetturbo.com (under Media) så ser ni en 600+ hk bubbla från Finland.

Riktigt tufft bygge! Snygg vara den oxo.......lite svag för bubblor smile

MVH Jonas
..............


Sök