3187
Sök

Vad gör man i Sthlm?

Professional dreamer
398 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
Ja, nu i veckan blir det ev. road trip upp till huvudstaden smile
Men berätta för en lantis som mej, vad för kul finns det att göra där?
Vi planerar Gröna Lund och Skansen, men sen då? wink

Då vi åker ända från Västkusten så hade det vart kul att
stanna och hitta på något på vägen upp, några tips?
Om ni kan några bra bil -lekar, bring 'em on! =P

Jag är satt på denna jorden för att njuta, jag har försökt men jag kan inte sluta! :)

2 283 Inlägg
28 juli 2008
Bil-lekar er ju att sloss med varandra, det er nog fan det roligaste som finns.

Men se upp! Det brukar sluta med att man stannar vid sidan av vegen och sloss mer haha big_smile

R.I.P. Michael Jackson!

16 197 Inlägg
28 juli 2008
"BMW representerar framgång och rikedom." =P

vettefan om en 318i  e bevis på rikedom..HAHA

i sthlm finns de inte så mycke å göra.. mest en massa kassa butiker å fullt me turister. tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

8 883 Inlägg
28 juli 2008
evilaudio skrev:

hehe..ja den var smått komisk big_smile

Fotograf på tierpidag.se

Oldschool
299 Inlägg
28 juli 2008
Har hört att Vasa skeppet (stavning) ska vara kul att se.

Lite Info om skeppet från wikipedia:

Vasa, eller Wasa, är ett svenskt örlogsskepp som kantrade och sjönk utanför Beckholmen i inloppet till Stockholm på sin jungfruresa den 10 augusti 1628. Skeppet bärgades den 24 april 1961 och är sedan 1990 inhyst i Vasamuseet på Djurgården i Stockholm. Det samtida namnet på skeppet var Vasen efter den vase som finns i Vasaättens släktvapen. Vasa föll i stort sett i glömska efter några tidiga misslyckade försök att bärga henne. Hon lokaliserades åter 1956 och bärgades fem år senare i stort sett intakt. Hon hystes i en tillfällig byggnad som kallades Wasavarvet till 1988 då hon bogserades till det nya Vasamuseet. Vasa är unikt välbevarad och är det enda 1600-talsskeppet i världen som bärgats i så gott skick. Vasa har blivit en av Sveriges populäraste turistattraktioner och har hittills lockat över 25 miljoner besökare.

Den exakta orsaken till att Vasa förliste är inte helt klarlagd, men det är fastlagt att hon var alldeles för rank för att kunna segla stabilt vid hårdare vind. Skeppet utrustades bland annat med ett extra batteridäck utan hänsyn till stabilitet. Trots att hon inte klarade ett stabilitetstest när hon låg i kaj lät man henne segla på grund av Gustaf II Adolfs påtryckningar för att se henne sättas in i sjöstriderna som rasade under trettioåriga kriget. Förhör hölls efter förlisningen, men eftersom kungen själv godkänt alla mått dömdes ingen för katastrofen.

Inuti skeppet och runt förlisningsplatsen har tusentals föremål och kvarlevor av 16 människor återfunnits. Bland föremålen finns kläder, vapen, kanoner, verktyg, mynt, mat och dryck och sex av Vasas tio segel. Föremålen och skeppet har varit ovärderliga för detaljerad kunskap om vardagsliv, sjöstrid och skeppsbyggnadsteknik under tidigt 1600-tal. När Vasa byggdes skulle hon representera Sveriges militära och politiska makt och Gustav II Adolfs auktoritet som krigarkung. Stora kostnader lades ner på att dekorera och utrusta skeppet. Hon var en av de största och tyngst bestyckade krigsfartygen i världen när hon byggdes och var utsmyckad med hundratals skulpturer i bjärta och levande färger.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
28 juli 2008
liddan skrev:
Har hört att Vasa skeppet (stavning) ska vara kul att se.

Lite Info om skeppet från wikipedia:

Vasa, eller Wasa, är ett svenskt örlogsskepp som kantrade och sjönk utanför Beckholmen i inloppet till Stockholm på sin jungfruresa den 10 augusti 1628. Skeppet bärgades den 24 april 1961 och är sedan 1990 inhyst i Vasamuseet på Djurgården i Stockholm. Det samtida namnet på skeppet var Vasen efter den vase som finns i Vasaättens släktvapen. Vasa föll i stort sett i glömska efter några tidiga misslyckade försök att bärga henne. Hon lokaliserades åter 1956 och bärgades fem år senare i stort sett intakt. Hon hystes i en tillfällig byggnad som kallades Wasavarvet till 1988 då hon bogserades till det nya Vasamuseet. Vasa är unikt välbevarad och är det enda 1600-talsskeppet i världen som bärgats i så gott skick. Vasa har blivit en av Sveriges populäraste turistattraktioner och har hittills lockat över 25 miljoner besökare.

Den exakta orsaken till att Vasa förliste är inte helt klarlagd, men det är fastlagt att hon var alldeles för rank för att kunna segla stabilt vid hårdare vind. Skeppet utrustades bland annat med ett extra batteridäck utan hänsyn till stabilitet. Trots att hon inte klarade ett stabilitetstest när hon låg i kaj lät man henne segla på grund av Gustaf II Adolfs påtryckningar för att se henne sättas in i sjöstriderna som rasade under trettioåriga kriget. Förhör hölls efter förlisningen, men eftersom kungen själv godkänt alla mått dömdes ingen för katastrofen.

Inuti skeppet och runt förlisningsplatsen har tusentals föremål och kvarlevor av 16 människor återfunnits. Bland föremålen finns kläder, vapen, kanoner, verktyg, mynt, mat och dryck och sex av Vasas tio segel. Föremålen och skeppet har varit ovärderliga för detaljerad kunskap om vardagsliv, sjöstrid och skeppsbyggnadsteknik under tidigt 1600-tal. När Vasa byggdes skulle hon representera Sveriges militära och politiska makt och Gustav II Adolfs auktoritet som krigarkung. Stora kostnader lades ner på att dekorera och utrusta skeppet. Hon var en av de största och tyngst bestyckade krigsfartygen i världen när hon byggdes och var utsmyckad med hundratals skulpturer i bjärta och levande färger.

Fast jag är historienörd så har jag inte kikat på Vasa än! Ska göra det i nästa gång jag hamnar i Fjollträsk tänkte ja. wink Kan även tillägga att hon var 70 meter lång och vägde 1300 ton. Bastant dam med andra ord wink

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

1 754 Inlägg
28 juli 2008
Hmm, vad kan man göra här..? Det känns som att man kan... Eehh... Vet inte tongue

Jag kan inget om allt.

Sleeper
3 084 Inlägg
28 juli 2008
hmm finns inte naturhistoriska och den där megabion där tongue
Stockholm är rätt boring ändå om man inte gillar shopping.
Cosmonova är ju ett måste se
Senast redigerat av Sushikocken (28 juli 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Studerande
727 Inlägg
28 juli 2008
Bor i Sthlms län, hmm kan rekommendera dig Gröna Lund, som vi kallar här för "Grönan". sen ifall om du har tid över kan du ta kryssning-Birka Paradise, såå gött big_smile Hmm sen finns det massor av saker att gå runt å se i t.ex Gamla Stan osv wink
//Mvh

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)

7 120 Inlägg
28 juli 2008
xXchamXx94 skrev:
Bor i Sthlms län, hmm kan rekommendera dig Gröna Lund, som vi kallar här för "Grönan". sen ifall om du har tid över kan du ta kryssning-Birka Paradise, såå gött big_smile Hmm sen finns det massor av saker att gå runt å se i t.ex Gamla Stan osv wink
//Mvh

Hmm.. Gröna Lund, det var något nytt. lol

Lidhultare.
325 Inlägg
28 juli 2008
heron city! nordens största biograf, 3 våningar med affärer riktigt niec ställe! ligger vid kungens kurva. sen grönan o skansen, sen inne i stan, drottningholm kanske kan va nåt, skärgården kanske kan va mysigt o se, ja det finns ju ganska mkt att göra där=)

-Twiajävlen-

Sleeper
3 084 Inlägg
28 juli 2008
eclips3 skrev:
heron city! nordens största biograf, 3 våningar med affärer riktigt niec ställe! ligger vid kungens kurva. sen grönan o skansen, sen inne i stan, drottningholm kanske kan va nåt, skärgården kanske kan va mysigt o se, ja det finns ju ganska mkt att göra där=)

eller som min mormoster sa heroin city wink

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Professional dreamer
398 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:

De flesta brukar ju förstå ironin, men självklart finns där alltid stolpskott som undantag. cool

Jag är satt på denna jorden för att njuta, jag har försökt men jag kan inte sluta! :)

Professional dreamer
398 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
eclips3 skrev:

Heron city låter spännande! Kanske vore något! smile
Tack för alla svaren!
Visste väl jag kunde lita på forumet! cool

3 113 Inlägg
28 juli 2008
åk luftballong.. då får du bra vy över sthlm roll

annars så finns det inte så mycket mer.. race/bilträffar?

Semper Fi

Herr
285 Inlägg
28 juli 2008
Götgatsbacken :-) Paaaarteeeej. Fjoll-jollen, Brostugan (bilträffar).

32 Inlägg
28 juli 2008
Har du tråkigt finns ju alltid stureplan, va helt okej att spendera en natt i huvudstaden på en klubb där big_smile

18 Inlägg
9 augusti 2008
de finns ju cosmonova, gamla stan, skärgården, knarkhandlarna på sergel och hötorget. sen kan man ju shoppa på nk. men åk för fan inte till heron city sämre ställe finns ju inte består av bio, mataffär, mediamarkt och snabbmats restauranger

526 Inlägg
9 augusti 2008
Vad ska man göra här,, Själv vill jag bara komma bort från huvudstaden smile
Då är det 1000 ggr mysigare att åk till Västervik eller nått..

3 113 Inlägg
9 augusti 2008
Turbo_Erik skrev:
Vad ska man göra här,, Själv vill jag bara komma bort från huvudstaden smile

håller med till 100! funderar starkt på att flytta i framtiden..

Semper Fi

Sök