3628
Sök

Skoda pick up 1,9d

29 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#1
Jag har en pickis jag ska turbo konvertera...har köpt insug och turbo från en golf 3 1,9 td(ej tdi).
var tycker ni jag ska ta ut oljan från motorn?
Montera intercooler?
Vågar jag ladda 1 bar?
Jag kommer bara att köra med en "påställd" orginal dieselpump...
Vilken skillnad är det på en Wasegate och en dumpventil är det bara ett kärt barn med många namn?

288 Inlägg
28 juli 2008
#2
ic ger effekt vid högre ladd o typ uppförsbackar, inte när du ska axa vid rödjus. ja, motorn håller mer än ett bar. Man kan säga att du märker när du inte kan ha högre laddning, för då kommer din koppling slira innan.

På min passat med samma turbo så slirar kopplingen när den är ny på ca 1,5bar. Och den har då samma koppling som bensinaren på 115hk. Vet ej vad koppling i skodan klarar.


Waistgaten sitter på turbon o reglerar så att om den är inställd på ett kg, så laddar din turbo ettt kg, dump finns ej på diesel. Den används för att när du släpper gasen på en bensinare så stänger du inkommande luft, och den måste ut nånstans, och då dumpar den.

Diesel gar inge gasspjäll, utan det är korsdrag hela tiden så luften går bara rakt genom motorn.

Vart du ska ta oljan i från vet jag inte.

kolla gärna in här

http://www.dieselclubsweden.com/

29 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#3
Vad kommer effekten att bli realitiskt sett?
Är en sabb 9000 intercoller bra?
Har alla S4 intercollers aleminium gavlar?
var hittar man bra slangar med skarpa böjar vid rör bygget på tryck sidan av turbon?

29 Inlägg
28 juli 2008
Trådstartare
#4
Vet någon vilken kraftigare orginal wv eller skoda koppling som passar i pickisen?
Golf gtd koppling?

288 Inlägg
29 juli 2008
#5
N-duro skrev:
Vad kommer effekten att bli realitiskt sett?
Är en sabb 9000 intercoller bra?
Har alla S4 intercollers aleminium gavlar?
var hittar man bra slangar med skarpa böjar vid rör bygget på tryck sidan av turbon?

körde med en saab IC, vet ej modell. Dra ett spännband runt, så inte gavlarna lossar vid högt tryck.

Slangar hade jag liggandes, vet ej till vilken bil, men tror det var volvo 240 eller 740 turbo.

Effekt ja, gjorde själv 80-120 på fyran på runt 5 sekunder, vilket kan jämföras mot min audi 80 90hk tdi som jag kör nu. Den gör det på 13 sekunder, och med trimbox som ger ca 110 hk så går det på 11 sekunder. Visseligen högre utväxling och tyngre bil, men skulle nog behöva över 200hk i audin för att komma till dessa siffror.

Ingen skönhet inte...

http://i119.photobucket.com/albums/o144/BiggerDigger/Motor.jpg


Lite hembyggt downpipe. 3 tum

http://i119.photobucket.com/albums/o144/BiggerDigger/Downpipe.jpg
Senast redigerat av BiggerDigger (29 juli 2008)

1 948 Inlägg
31 juli 2008
#6
BiggerDigger - dum fråga kanske big_smile men mitt avgas har gått av på min pendlar golf tdi... har ett väldigt högt visslande/tjutande ljud när jag släpper gasen... vad är det för ljud? big_smile vart gör tdi'n av överskottsluften vid gassläpp? ganska ny på det här med diesel motorer big_smile

BTLulle
31 juli 2008
#7
Det vislande ljudet är turbon, med öppet avgassystem så hörs den några sekunder då man släpper gasen. En diesel har inget gasspjäll utan varven styrs av bränslemängden. så den får aldrig för mycket luft, däremot för lite och då börjar den ryka svart.

MVH Peter

288 Inlägg
31 juli 2008
#8
exakt som BTLulle skriver, så finns inget gasspjäll, så luften går genom motorn bara. Mer inmatad soppa, ger mer avgaser, som ger mer ladd på turbon, och skickar in mer luft. En god cirkel;)

Men med ökat laddtryck, minskar effektiviteten på turbon, så för att dubbla laddet så måste mängden avgaser kanske tre-fyrdubblas, och då kommer det att svartryka, den får syrebrist, och avgastempen drar iväg högt. Detta gäller i första hand äldre bilar, inte tdi som har luftmassemätare, just för att undvika svartrök

För att lösa det så körs det även med lustgas till diesel vid dragrace
Senast redigerat av BiggerDigger (31 juli 2008)

1 948 Inlägg
2 augusti 2008
#9
får tacka er båda för era svar smile fortsätter låna lite på tråden...

Hur är det med katt. på en diesel? big_smile min har pajjat precis bakom och en modellanpassad kostar 2600...
Har sett att det finns både universal för bensin OCH diesel men den för diesel kostar dubbelt så mycket... varför? big_smile

samt mäter dom något värde vid bes. som har med katten att göra?

BTLulle
2 augusti 2008
#10
Köp en begad katt ppå skroten och kör järnspettet genom den så den blir öppen och fin, sen är det bara att gasa och se glad ut smilesmilesmile. Dom kan inte kolla om den fungerar på besiktnigen.

MVH Peter


Sök