3336
Sök

Trasiga fälgar

264 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
Har en liten skum fundering, den lyder såhär. Om du tex står i en kö med bilen å det står helt still i trafiken, och plötsligt kommer en ambulans bakom dig med sirenerna å blåljusen snurrandes. Du blir tvungen att köra upp på den höga trottoaren vid sidan och 19" chrome fälgarna på bilen blir helt förstörda. Kan man i efterhand begära ngn ersättning då eller? Man måste ju på ngt sätt lämna friväg när ett utryckningsfordon kommer i ilfart för annars kan man väll få böter?!

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
2 februari 2006
Prova. tänk om de slagit i troget på bilen å de gått sönder å inte kunnat använda bilen på ett tag för att de var tvungen att lämnas in på renovering..  kluven fråga.
Jag hade provat.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
2 februari 2006
Det är din plikt!  Bättre att en människa överlever än dina 19" , vet , det låter som en klyscha,. men så skulle nog DE säga...

Såld på Italienare
579 Inlägg
2 februari 2006
Det är inte brottsligt att stå kvar fast att dem blinkar?
Tror du får stå för den kostnaden själv.

51 Inlägg
2 februari 2006
jag skulle stå kvar om jag viste att jag inte kunde flytta mig.. jag mennar jag kör jhu inte ner i diket bara för att se en ambulans åka förbi...
Och jag tror man får stå för alla skador själv...
för du kan jhu inte bevisa häller att det var dig som körde om.:S

// Zagg

11 Inlägg
2 februari 2006
Det är din skyldighet att köra åt sidan... men knappast upp på trotoaren?? där går väl folk??
Problemet är att enligt lagen så får du inte ha 19" fälgar på din bil om den inte é reggad med det... så d kan bli lite problem att trycka på din rättighet när du vill ha ut pengar!
Senast redigerat av Bösen (2 februari 2006)

638 Inlägg
2 februari 2006
Hade inte tvekat. Hellre låter jag mina 19" åka åt hvete än att kanske låta en människa dö.

Kommer väl nånting här snart!

55 Inlägg
3 februari 2006
Hmm nee det funkar nog inte riktigt så..hade ambulansen kommit och jag såg att kanten var för hög så hade jag aldrig kört upp där då får ju hela köna flytta sig eller ngt..man ska ju inte ta sönder sin egna bil...

18 Inlägg
3 februari 2006
men för i *pip* är det bara dig det hänger på så är ju garanterat vägen fri framför så då e det väl bara att köra framför ambulansen tills det finns plats att flytta på sig typ nästa korsning eller nått!
det gör alltid jag om det går vill säga...

finns inte en snut i världen som hade satt dit dig för att du kör för fort för att flytta dig för en ambulans...
Senast redigerat av Vince_McTruck (3 februari 2006)

676 Inlägg
3 februari 2006
well... tror inte att du får ut någon ersättning för de, som det har sagts tidigare: hellre att ett par 19" fälgar ryker än ett människoliv...

men jag hade nog inte flyttat på mig om inte HELA bilkön hade gjort de. dom får ju inte precis bättre framkomlighet bara föratt en bil flyttar sig som står i mitten av kön... och sen kan du ju inte köra ner i diket om de skulle vara de vid sidan, o du kan ju inte köra upp på en 30cm trottoar och köra sönder bilen föratt han ska komma fram... ganska klurigt de där egentligen.

Såld på Italienare
579 Inlägg
3 februari 2006
Tror det skulle vara farligt att köra ner i diket av två anledningar.

1) Man kan få whiplash skador och dylikt.

2) Ambulansförarna skulle skratta sig besinningslösa om de hade sett en fet bil köra ner i diket när det är en kö framför honom.

Av dessa anledningar kör inte ner i diket. wink

Såld på Italienare
579 Inlägg
3 februari 2006
Renjägarn skrev:
Hade inte tvekat. Hellre låter jag mina 19" åka åt hvete än att kanske låta en människa dö.

Eller så har dem på blåljusen för att handla lunchen. Tro mig det händer.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
3 februari 2006
Bösen skrev:
Det är din skyldighet att köra åt sidan... men knappast upp på trotoaren?? där går väl folk??
Problemet är att enligt lagen så får du inte ha 19" fälgar på din bil om den inte é reggad med det... så d kan bli lite problem att trycka på din rättighet när du vill ha ut pengar!

varför skulle du inte få ha de?

Den högsta tillåtna fälg storleken är 20" i sverige.
Därimot får omkretsen på bilens hjul inte överskrida med mer än 2% av orginal hjulens storlek.
Ifall detta råkar göras ska man få hastighetsmätare inställd efter detta.

Sen har du regler som tex att hjulen inte får gå emot några kanter på skärmar och dyjligt.
Senast redigerat av Lucifer84 (3 februari 2006)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

BMW Power
2 362 Inlägg
3 februari 2006
Bösen skrev:

haha dummaste jag har hört wink kolla vad Lucifer84 skrev. Annars skriver jag gärna igen + mera smile

BMW, bogsering med wire :/

Turbomissbrukare
62 Inlägg
4 februari 2006
SupraM3 skrev:
Bösen skrev:

ofta en biljävel är reggad med fälgarna den har???!!!!

edit:ja hade inte flyttat mej

När man´har en annan dimension på fälgar/däck när du far på bilprovningen så kan du säga till att dom ska ändra på registret (gratis)
Gjorde det på min Sierra och nu står de att däckdimensionen är 245/35- 18
Inte så svårt..

Ryskhårdporr- de e kärlek de... :P

Turbomissbrukare
62 Inlägg
4 februari 2006
SupraM3 skrev:
jag menade inte bredden,för den står på VV tex ja,men själva storleken,det står ju inte precis hur stora fälgarna är typ 19" i det här fallet...kanske en annan sak om en Hummer har 26"

Står på mitt papper iaf..

Ryskhårdporr- de e kärlek de... :P

Sök