3335
Sök

Har hört att det inte är bra för en bil utan turbo att ha sportfilter ? Någon som vet mer om detta ?

161 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
Tjena, har en liten fråga... har hört att det inte är bra för motorn att köra med sportfilter om man inte har turbo...neutral

Har en 850 Glt -92:a å tänkte dra dit sportfilter som jag har köpt men blev lite fundersam när jag hörde detta...hmm

KHRacing
31 juli 2008
*skrattar*

montera det du. men se till så det är ett "torrfilter"

Inte ett oljeindränkt då detta "kan" skada luftmängdmätaren

* Klåpare
1 718 Inlägg
31 juli 2008
Sportfiltrets vara eller icke vara har diskuterats många gånger. Prova sökfunktionen så får du lite insikt i ämnet.
Men som KHRacing skriver så är det inte skadligt för motorn om man "gör på rätt sätt". Ha inte för mycket olja på det, men inte heller för lite. Kör heller inte med för mycket skit på det. Underhåller du ditt sportfilter så sparar du några kronor på några år jämfört med filterbyten.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

12 086 Inlägg
31 juli 2008
Att du har turbo lr ej påverkar föga svaret.

Skit i luftfilter, kör luffarturbo ist! lol

Rakapparat
301 Inlägg
31 juli 2008
JapMax skrev:

luffarturbo är väl en liten datafläkt direkt efter luftfiltret eller en hårtork eller nåt annat kul som blåser lite?wink iaf såsom jag minns det:P

KHRacing
31 juli 2008
Lewa skrev:
JapMax skrev:

luffarturbo är väl en liten datafläkt direkt efter luftfiltret eller en hårtork eller nåt annat kul som blåser lite?wink iaf såsom jag minns det:P

Luffarturbo är en "tratt" monterad i fronten (typ) som har en slang på densamma som i sin tur leder till luftburken eller insuget

161 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
Okej, tror bara jag sätter dit sportfiltret och underhåller det ^^kan man sätta det på nåt specielt sätt så det kyler bättre ? för bilen går väl bättre desto kallare luft den får..?

2 911 Inlägg
1 augusti 2008
Köp RÄTT filter och underhåll det RÄTT så är det inga problem.
Ett riktigt filter kostar 6-700kr och uppåt, punkt slut.

Det är när man köper filter för 195kr och underhåller det fel som problemen kommer.
Senast redigerat av Decibel (1 augusti 2008)

1 489 Inlägg
1 augusti 2008
Läs detta, dock saabforum men det är samma sak smile

http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=5&t=9180

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

161 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
MarcusL skrev:
Läs detta, dock saabforum men det är samma sak smile

http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=5&t=9180

Mvh

Tack hjälpte en hel del smile

161 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
Har en fråga till kanske skulle öppna en ny tråd... aja iallfall, finns det nåt liknande Angel eyes till Volvo eller nåt annat tufft ? smile

* Klåpare
1 718 Inlägg
1 augusti 2008
Greeken skrev:
Har en fråga till kanske skulle öppna en ny tråd... aja iallfall, finns det nåt liknande Angel eyes till Volvo eller nåt annat tufft ? smile

Japp, en ny tråd vore bättre för att hålla lite struktur i trådar och ämnen. Börja med att söka, det finns säkert redan liknande frågor i forumet. smile

Saabvilde!
1 708 Inlägg
1 augusti 2008
Gulmun skrev:
Greeken skrev:

Japp, en ny tråd vore bättre för att hålla lite struktur i trådar och ämnen. Börja med att söka, det finns säkert redan liknande frågor i forumet. smile

*klappar Gulmun på axeln* Bra att nån sköter om vårt kära forum vid mörkrets inbrott. smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

7 Inlägg
1 augusti 2008
har en förfrågan ang detta med sportluft filter.

har en polare som håller på ban racing och säger då det att sport lufiltret är inte ngn pengar värt att lägga på
vist du får fränare ljud men nackel som jag ser bilen får ju inte någon bra kylning jämfört med orginalt .

har testat på min bil med med detta och jag kör vissligen ekonomisk bil tema filter + att jag har förgasre
så det gör ju ingen nytta för mig, känns det

* Klåpare
1 718 Inlägg
1 augusti 2008
Hur kall luft som sportfiltret suger in beror helt på dess placering. Men visst, ett öppet filter mitt i motorrummet suger varmare luft än bilens originalburk. Och det ger ingen direkt kännbar effekt på en "vanlig" bil. Själv har jag öppet filter (monterat under ett luftintag i huven) för att slippa köpa pappersfilter.

Sök