4565
Sök

Blårök från gamforden

3 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
#1
Jag har för avsikt att byta ventiltätningar på min Sierra -91 (DOCH 2.0i). Jag här inte helt obekant med motorer, men detta med ventiltätningar har jag aldrig gjort, varför jag skulle behöva lite goda råd. Är det något särskilt som man måste tänka på? Behöver man några specialverktyg (förutom ventilbåge)? Måste jag lyfta bort kamaxeln? Måste jag slipa ventilerna?

Alla råd är bra råd som jag ser det, och jag är tacksam för alla tips ni kan komma med. Tack på förhand!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 februari 2006
#2
Hej, med tanke på att kamen sitter över fjädrarna så måste de bort... Nej du ska egentligen inte behöva slipa ventilerna men det är ju lika bra att göra när du endå har lyft av toppen, det är bra slipat när det är en blyertsfärgad linje runt hela ventilen (om du slipar dem mot sätet med slipmassa).  Se sen till att kosta på den nya toppbultar för de andra är uttöjda och dra dem sedan med rätt moment enligt rep.handbok och så en ny topplockspackning. Se även till att det inte sä nåt skräp, olja eller vatten o gängorna till toppbultarna för då blir de inte rätt dragna. Hm, kmr inte på mer nu men de e säkertnåt jag glömt.

Lycka till


86 Inlägg
2 februari 2006
#3
Vill man inte riva toppen i onödan, för det vill man väl inte?, Speciellt inte på en DOHC-motor, så kan du byta tätningar med toppen på plats: Fixa dig en adapter bestående av en bit tändstift, den gängade delen, och en luftnippel.Svetsa ihop! Finns även färdiga adapters att köpa. Skruva in denna i tändstiftshålet och sätt på ca 6-8bars lufttryck.
Lufttrycket håller ventilen på plats.
Ta bort kamaxel och tryckare. Nu kan du ta bort ventilfjädrarna. Ventilbågen går inte att använda så antingen böjer du till ett specialverktyg för att kunna trycka ner fjäderbrickan eller om du är stark wink tar du en stor PU-nyckel och trycker ner brickan med den så du kommer åt att ta bort knastren. Lämpligt om man är två vid det här jobbet.
Har du bra kompression (mät!) är ventilerna ok och behöver inte slipas.
River du toppen totalt och vill renovera den, får du börja med nya ventilstyrningar. Att göra ett fräsjobb på ventilsätena med slitna styrningar är totalt värdelöst! Fräsverktyget centrerar inte och du får dålig passform på sätet. Slipa in för hand är enbart finlir! Det är bredden på sätet som är avgörande för hur bra ventilen senare jobbar!
Ebbe

460 Inlägg
2 februari 2006
#4
EbbeW skrev:
Vill man inte riva toppen i onödan, för det vill man väl inte?, Speciellt inte på en DOHC-motor, så kan du byta tätningar med toppen på plats: Fixa dig en adapter bestående av en bit tändstift, den gängade delen, och en luftnippel.Svetsa ihop! Finns även färdiga adapters att köpa. Skruva in denna i tändstiftshålet och sätt på ca 6-8bars lufttryck.
Lufttrycket håller ventilen på plats.
Ta bort kamaxel och tryckare. Nu kan du ta bort ventilfjädrarna. Ventilbågen går inte att använda så antingen böjer du till ett specialverktyg för att kunna trycka ner fjäderbrickan eller om du är stark wink tar du en stor PU-nyckel och trycker ner brickan med den så du kommer åt att ta bort knastren. Lämpligt om man är två vid det här jobbet.
Har du bra kompression (mät!) är ventilerna ok och behöver inte slipas.
River du toppen totalt och vill renovera den, får du börja med nya ventilstyrningar. Att göra ett fräsjobb på ventilsätena med slitna styrningar är totalt värdelöst! Fräsverktyget centrerar inte och du får dålig passform på sätet. Slipa in för hand är enbart finlir! Det är bredden på sätet som är avgörande för hur bra ventilen senare jobbar!
Ebbe

Finns ett enklare och billigare sätt att hålla ventilerna uppe utan adapter och tryckluft.
Köp en flagglina(linan till en vanlig flaggstång) och stoppa in den i tändstiftshålet.
vrid sen upp kolven mot topp så att linan pressas mot ventilerna och spärra
skaftet på nyckeln/hylsan så den hålls i läge.
Metoden har andvänds i minst 50 år och andvänds fortfarande på många verkstäder

3 Inlägg
2 februari 2006
Trådstartare
#5
Tack för bra svar! Då är det väl bara att hugga i...

86 Inlägg
2 februari 2006
#6
Om nu 70kr för adapter är dyrt.... smile

460 Inlägg
2 februari 2006
#7
EbbeW skrev:
Om nu 70kr för adapter är dyrt.... smile

Alla har ju inte en kompressor.... då blir flagglinan billigare det kan jag garantera!

tekniker
88 Inlägg
25 februari 2006
#8
Klart trevliga kommentarer om "blårök"!!!!
Om nu detta är problemet, innebär det att mer än tätningarna e slut. Du behöver nya ventilstyrningar i toppen och dessa är pressade alternativt krympta i toppen. Dessa bytes lämpligen av en motorrenoverare, varvid dessa brotchas in för att passa ventilskaften och självfallet måste ventilerna slipas in också. Enbart byte av ventiltätningarna i form av o-ringar av gummi hjälper dig troligen i ca 10 minuter. Har motorn gått över 15tusen mil, tja då lutar det kraftigt åt att just styrningarna e slut. Ett vanligt problem på inte bara Ford motorer utan de flesta andra också.


460 Inlägg
26 februari 2006
#9
Master-J skrev:
Klart trevliga kommentarer om "blårök"!!!!
Om nu detta är problemet, innebär det att mer än tätningarna e slut. Du behöver nya ventilstyrningar i toppen och dessa är pressade alternativt krympta i toppen. Dessa bytes lämpligen av en motorrenoverare, varvid dessa brotchas in för att passa ventilskaften och självfallet måste ventilerna slipas in också. Enbart byte av ventiltätningarna i form av o-ringar av gummi hjälper dig troligen i ca 10 minuter. Har motorn gått över 15tusen mil, tja då lutar det kraftigt åt att just styrningarna e slut. Ett vanligt problem på inte bara Ford motorer utan de flesta andra också.

Om blen stått hos tex en bilhandlare orörd i ett halvår så spricker tätningarna.
Då kan man byta bara tätnngen.

A.E verkstadsägare i 25år

3 Inlägg
26 februari 2006
Trådstartare
#10
Jo, jag har ju lurat lite på vad det är som orsakar blåröken, och hoppas lite på att det bara är tätningarna som är slut. Det ryker ju inte blått hela tiden, mest vid motorbroms och start. Min tanke är att jag provar byta dem, och ser vad som händer. Fortsätter problemet är det lika bra att hämta en bättre begagnad motor på skroten - motorrenovering låter förbajjat dyrt.


Sök