3016
Sök

Datortråden

474 Inlägg
24 augusti 2008
testa sätt på en större fläkt eller blås rent datorn från allt damm och kolla så att fläktarna funkar då..

kan vara att grafikkortet blir överhettat av allt spelande och sedan när du tabbar ner så kyls det lite grann för att sedan bli överhettat igen efter några minuter

Volvo S60 2.5T AWD

Yellow bug!
1 640 Inlägg
24 augusti 2008
Ruuska_ skrev:
testa sätt på en större fläkt eller blås rent datorn från allt damm och kolla så att fläktarna funkar då..

kan vara att grafikkortet blir överhettat av allt spelande och sedan när du tabbar ner så kyls det lite grann för att sedan bli överhettat igen efter några minuter

Det sista där var min tanke också, får väl prova att blåsa rent, har aldrig gjort det så känns som det kanske är dags för det nu! wink

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

474 Inlägg
25 augusti 2008
Edil_ skrev:
Ruuska_ skrev:

Det sista där var min tanke också, får väl prova att blåsa rent, har aldrig gjort det så känns som det kanske är dags för det nu! wink

eller,

ge fan i o spela och börja fixa med bilen pajk!

Volvo S60 2.5T AWD

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 augusti 2008
Edil_ skrev:
Provar väl att slänga in en fråga här, någon kanske har ett svar tongue

Köpte en speldator för ca 2 år sen, grejerna som sitter i håller fortfarande måttet, kunde lira krävande spel på höga inställningar. Har innan detta inte formaterat datorn själv, fick inte med några skivor och supporten hävdade att man lämnar in datorn för det, så sagt och gjort, lämnade in datorn och fick den formaterad, och allt funkade så bra så.

MEN, så för några månader sen, så bestämde jag mig för att jag ville prova på Vista ett tag, och all form av "gratis support" m.m har ju gått ut, så får inga gratis formateringar längre, så tankade ner Vista, och installerade. Det var väl inte någon höjdare, gick rätt segt på min dator och funkade inte med alla spel och så. Så valde att installera XP igen. Tankade XP, installerade, allt flyter smidigt. UTOM en sak, när jag ska spela, flyter allt segt, spelet hänger sig, laggar osv. Och CPU-användningen ligger på 100%. Men såfort jag tabbar ur spelet, går den ner till 0% och allt flyter smidigt igen.

Vad kan detta bero på? Det hjälper inte att spela The Sims 1, eller ställa ner allting i Race Driver: Grid till looooow, eller så i GTA San Andreas, eller vilket spel man nu tar. Har uppdaterat drivrutiner till grafikkort osv osv tongue Har jag missat något? Nån som har ett liknande problem? tongue

Och som sagt, innan klarade jag krävande spel på "high" på det mesta inom grafik, helt utan problem.. :S

Låter väl ändå som att du inte har de rätta drivrutinerna för grafikkortet...

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Neerd
1 596 Inlägg
25 augusti 2008
behöver ngn agg på 400w så har jag... "Maxpower ATX 400 Watt PL-400 AMD XP & P4"

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

huh?
10 427 Inlägg
25 augusti 2008
I nuvarande datorn med ett gammalt Nforce3-MSI-moderkort så ändras boot-ordningen bland hårddiskarna av sig självt. Ibland vill bios boota upp från min externa hdd som normalt ligger på 3:e plats bland hårddiskarna. Flyttar alltså om ordningen av sig själv.. helskumt. Börjat på senare tid! tongue Har uppdaterat bios utan att 'felet' försvunnit. Nån som varit med om något liknande?

Got VTEC?
1 593 Inlägg
25 augusti 2008
schtunken skrev:
Takashi skrev:
Takashi skrev:
Har ett problem med min dator jag osså ^^

Kortfattat: Kan inte spela spel på min dator längre, kan spela i ungefär 3-5 minuter sen hänger sig hela datorn. Kan inte gå bort från spelet eller något, det ända jag kan göra är att starta om datorn. hmm

Har gjort typ allt man kan göra förutom att byta delar i datorn o formaterat helt o hållet (men har gjort fullständig systemåterställning). Det är en HP Pavilion dator.

Ingen som vet?

Kolla värmen och ev. överhettning

Okej, hur gör jag det?

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

1 311 Inlägg
9 september 2008
Modem problem sad

Igår kväll satt jag vid datorn och internet la av, försökte starta upp de men gick inte och sedan imorse gick de inte heller. När jag kom hem så testade jag de igen men de funkar inte, sedan kopplade jag ut våran router och då funkade de att få internet genom modemet ..är de fel på routern då? jag tog på noll knappen där bak men inget hände...vad skulle jag göra? vi skall ha 3 datorer till och måste ha internet!

vad är fel ? någon som vet ?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 september 2008
Koppla i routern, prova att pinga den, ping <ip-numret> i cmd. Ofta 192.168.0.1 men står i manualen.
Får du inga svar från routern så kan den mkt väl ha kraschat, kan vara nätdelen (haft de en gång) som brunnit då.
Börja där.

1 311 Inlägg
10 september 2008
Mortalis skrev:
Koppla i routern, prova att pinga den, ping <ip-numret> i cmd. Ofta 192.168.0.1 men står i manualen.
Får du inga svar från routern så kan den mkt väl ha kraschat, kan vara nätdelen (haft de en gång) som brunnit då.
Börja där.

fattar nada wink dataspråk kan jag inte så lätt du wink måste man köpa en ny då ?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 september 2008
Windows XP:
Öppna startmenyn, välj "kör" och skriv in cmd, en svart ruta kommer upp.
Windows Vista:
Tryck på startknappen, skriv in cmd i sökrutan och tryck enter. En svart ruta kommer upp.
I denna rutan skriver du ping (routern ip-adress)
Senast redigerat av Rquired (10 september 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Hemmasittare
241 Inlägg
12 september 2008
Zazaza skrev:
Hallå,

Tänkte göra en tråd för alla som har problem med sin dator så kan man skriva här för att få hjälp. För det finns väll folk som kan annat än bilar på detta forum tongue.

Okej jag börjar.
Har precis köpt en dator som man sätter ihop själv. Satt allt där det ska vara dragit all ström riktigt (tror jag) men när jag startar datorn så vill inte skärmen starta den står i viloläge..

Funderar om det är något med grafik kortet..

Någon som haft detta problem och löst det?

Med vänlig hälsning

Zazaza

Jag har samma problem. Har en BenQ skärm. Jag får endast bild när windows startas. Jag testade att byta utgång på grafikkortet (satte på en adapter som medföljde) och då fick jag bild i bios vid boot, men ingen tv-out bild. Som sagt är det nog moderkortet som inte har drivrutiner att visa bilden på skärmen. Det du kan göra är att köra s-video till tv'n för att installera windows, eller koppla in en gammal crt skärm.
Senast redigerat av C-Douglas (12 september 2008)

Sleeper
3 084 Inlägg
12 september 2008
Glansen skrev:
Mortalis skrev:
Börja där.

fattar nada wink dataspråk kan jag inte så lätt du wink måste man köpa en ny då ?

vad är det för märke?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

huh?
10 427 Inlägg
12 september 2008
Köpte ny dator nyligen.

Innehåller bla ett MSI GeForce 8800 GT 512DDR3 OC SUPERDUPERRÄSER-kort.

Det sunkiga är att kortet ej hittar min tv via min hdmi->dvi kabel till datorn.
Funkar hur bra som helst på gamla datorn med Asus GeForce 6600 GT 128osvosv.
Omöjligt att få bild på tvn. Senaste drivrutiner till nya kortet, likaså till
gamla kortet (om än andra drivisar).

Tvn är en br00tal 32" wide-CRT från sent 2007 smile (tom 'HD Prepared' tongue)

http://www.alltomfilm.se/ArticlePages/200705/18/20070518081346_MKF648/32PW9551_12_webImage370.jpg

Tycker mig läsa att flera har problem med dvi-utgångar på just nvidia 8800-kort.

155 Inlägg
13 september 2008
Har nu en liten fundering.

Har ett 1GB ram minne liggandes här, DDR2.
Och nu har jag en Dell dator som jag tagit bort chassit och tittat lite, slotsen där minnena sitter är mycket större än mitt minne som jag har även fast de ska vara DDR2, är det special på dell eller går de och sätta dit iallafall ?
Tacksam för svar, helst snabba tongue

Snyggast Behöver inte Vara Bäst!
Syns du inte, finns du inte!

Sleeper
3 084 Inlägg
13 september 2008
Albin_V8 skrev:

Och nu har jag en Dell dator som jag tagit bort chassit och tittat lite, slotsen där minnena sitter är mycket större än mitt minne som jag har även fast de ska vara DDR2, är det special på dell eller går de och sätta dit iallafall ?

det är till en bärbar kanske vad står det på minnet?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.

155 Inlägg
13 september 2008
Sushikocken skrev:
Albin_V8 skrev:

det är till en bärbar kanske vad står det på minnet?

ValueSelect
Corsair      1GB DDR2 667MHz  PC2-5300

Mycket möjligt, har ju en bärbar så får väl stoppa i de där isf tongue

Snyggast Behöver inte Vara Bäst!
Syns du inte, finns du inte!

Sleeper
3 084 Inlägg
16 september 2008
har en fråga hur kan man ändra bakgrund på den sekundära bildskärmen utan att ändra den på primära bildskärmen kör ATI:s catalyst men där går det inte ställa in iaf.

319 Inlägg
17 september 2008
Sushikocken skrev:
har en fråga hur kan man ändra bakgrund på den sekundära bildskärmen utan att ändra den på primära bildskärmen kör ATI:s catalyst men där går det inte ställa in iaf.

Körde tidigare med ett ATI-kort, en version av ATI:s catalyst som följde med graffet var bara trist och utan några som helst finesser. Därefter plockade jag upp en nyare version av ATI:s catalyst, där fanns bland annat en funktion där du kunde ha olika bakgrundsbilder på olika skärmar.
Så den versionen du har är förmodligen en av de tråkiga.
Senast redigerat av Autonom (17 september 2008)

Ordning är till för idioter, genier behärskar även kaos.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
17 september 2008
Sushikocken skrev:

Skaffa Ultramon. Grymt bra program som man kan göra en del andra fler-skärmar-grejer med!

Whine whine!

Sök