3354
Sök

B234F:en vill fortfarande inte...

21 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#1
hej alla glada:cool:

nu är det som så att bilen startar fortfarande inte (volvo 740 glt 16v) och jag har nog kollat allt, jag har fåt igång bägge pumparna nu så bränsletryck har jag, reläna som sitter i hytten och det på kylvätskebehållaren funkar perfekt, jag har mkt bra tändning och så

men problemet är att spridarna inte vill öppna sig, dom får ström, den lyser ifs svagare och starkare om vartannat men har det med ngt att göra, eftersom det lyser starkt hela tiden på min andra 740?!? hmm

Jag har inte kollat bränsletrycket fullt ut lr vad man skall säga utan vet att det är bra tryck iaf
jag har inte kollat med ngn mätare av ngt slag vilken strömstyrka jag har! hur gör man i såfall?
och jag tror inte det låter så sannolikt att alla 4 spridare gett upp?!?

Är det ngn som skulle kunna tänkas veta vad det är för fel och hur jag fixar det skulle jag vara mkt tacksam för ett svar snarast smile

tack på förhand;)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
31 juli 2008
#2
När började det? skruvat sen inte fått igång den, eller bara blivit så?


103 Inlägg
1 augusti 2008
#3
Låter skumt, kollat spridarmunstyckena så dom inte är igensatta?


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
1 augusti 2008
#4
Är det inte databoxen som sänder ut fel signaler!?
Felsök bilen o säg vad du får för felkoder! Enklare då,
Att alla 4 spridarna skulle dö samtidigt är ganska så minimal risk.

C H E V R O L E T <3

21 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#5
jag kan inte tro att det är så att alla spridare gett upp samtigt och eftersom jag har bränsletryck borde det ju vara ngt elfel som krånglar vad ska man kolla isf det skulle ju kunna vara databoxen som krånglar ifs för det har jag inte kollat men gör det imon så får vi se sen då.
gärna mer förslag ha det gött och tack för hjälpen:)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 augusti 2008
#6
låter som att böxen har gett upp... dom gör det ibland...


21 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
#7
helloj igen nu har jag fått för mig att börja greja med 16v igen, gjorde en felsök på bilen och det enda som kom upp var att jag inte hade ngn kylarvätska i den, sen gjorde jag ett funktionstest på bilen och det som inte fungerade var tomgångskontrollventilen (tror jag den hette, sitter under insuget) däremot klickade spridarna och det där reläet som sitter framme på vänster framskärm.

annat som inte är inkopllat på bilen är lambdasonden och instrumentpanelen.

Kan mina startproblem ha ngt med detta att göra??

Eftersom jag har bränsle fram och gnista...

för jag kan väll inte ställt ventilerna så fel att inte bränslet kommer fram vid rätt tilffäle då jag följde handboken till pricka och den tar inte i ngnstans.

Tacksam för svar smile

10 287 Inlägg
29 augusti 2008
#8
Som Xoff skrev så kan boxarna lägga av ibland.
Men börja med att provstarta med startgas.

(Har du mekat med bilen? Är det efter det du inte får igång den?)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
#9
japp jag bytte ju då boxen och då gick ju spridarna igång efter detta. och ja jag har haft isär hela motorn och bytt ringarna mm så den har vart isär och ur karossen.

Är det ngt speciellt man ska göra efter att ha haft ur motorn, för jag har följt instruktionsböcker det som stått att man måste göra t,ex med svänghjul osv.

Tackar för svaren, fortsätt skriva smile

10 287 Inlägg
29 augusti 2008
#10
Du har inte tagit fel på kontakten till kallstartspridaren och tempgivaren?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 Inlägg
29 augusti 2008
Trådstartare
#11
kan mkt väll vara ngt sånt simpelt fel faktiskt, jag har kikat på detta lite ska ut å pilla lite nu efter jag e klar med den andre bilen så då kan jag prova det men om det nu är så borde den väll starta med startgas lr ??? för det gör den inte ...

10 287 Inlägg
29 augusti 2008
#12
Har du haft loss svänghjulet? Du vet att det går att sätta på åtta sätt: Sju fel och ett rätt....

Har man gnista på alla fyra och den inte startar med startgas så får man kolla dels svänghjulet, kompression, batterispänning under start och kaminställning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

C(^^,)
453 Inlägg
29 augusti 2008
#13
Är databoxen pajj så startar den ej. eftersom pridarna kan ju inte sjuta ner stargasen till frränningen. Men om den startar på d et så skulle jag lufta bränsle system , Kolla pumpen & byta soppa filter

10 287 Inlägg
29 augusti 2008
#14
Vad har spridarna med separat stargas att göra?

/Göran

HKS skrev:
Är databoxen pajj så startar den ej. eftersom pridarna kan ju inte sjuta ner stargasen till frränningen. Men om den startar på d et så skulle jag lufta bränsle system , Kolla pumpen & byta soppa filter

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#15
Sharky skrev:
Har du haft loss svänghjulet? Du vet att det går att sätta på åtta sätt: Sju fel och ett rätt....

Har man gnista på alla fyra och den inte startar med startgas så får man kolla dels svänghjulet, kompression, batterispänning under start och kaminställning.

/Göran

kammen står rätt iaf, kompression har jag, batterispänning borde väll inte vara ngt fel på om jag kör med starthjälp? då är det ju bara svänghjulet kvar och då är det ju trist att plocka ner lådan för en sån grej:/ aja det är säkert ngt av det som e fel då.

tackar för hjälpen smile

10 287 Inlägg
8 september 2008
#16
Är man lite erfaren kan man med inspektionsspegel och en ficklampa kolla svänghjulets position utan att plocka ner lådan.
Man skruvar bort tändlägesgivaren och lyser ner i hålet samtidigt som man vinklar spegeln så att man kan se groparna i svänghjulet.
Vrider man sedan vevaxeln så skall dom två saknade groparna i svänghjulet passera hålet för givaren 90 grader före ÖD på ettans cylinder. Då står svänghjulet rätt.

/Göran

oskarojala skrev:
Sharky skrev:
Har du haft loss svänghjulet? Du vet att det går att sätta på åtta sätt: Sju fel och ett rätt....

Har man gnista på alla fyra och den inte startar med startgas så får man kolla dels svänghjulet, kompression, batterispänning under start och kaminställning.

/Göran

kammen står rätt iaf, kompression har jag, batterispänning borde väll inte vara ngt fel på om jag kör med starthjälp? då är det ju bara svänghjulet kvar och då är det ju trist att plocka ner lådan för en sån grej:/ aja det är säkert ngt av det som e fel då.

tackar för hjälpen smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#17
Sharky skrev:
Är man lite erfaren kan man med inspektionsspegel och en ficklampa kolla svänghjulets position utan att plocka ner lådan.
Man skruvar bort tändlägesgivaren och lyser ner i hålet samtidigt som man vinklar spegeln så att man kan se groparna i svänghjulet.
Vrider man sedan vevaxeln så skall dom två saknade groparna i svänghjulet passera hålet för givaren 90 grader före ÖD på ettans cylinder. Då står svänghjulet rätt.

/Göran

oskarojala skrev:
Sharky skrev:
Har du haft loss svänghjulet? Du vet att det går att sätta på åtta sätt: Sju fel och ett rätt....

Har man gnista på alla fyra och den inte startar med startgas så får man kolla dels svänghjulet, kompression, batterispänning under start och kaminställning.

/Göran

kammen står rätt iaf, kompression har jag, batterispänning borde väll inte vara ngt fel på om jag kör med starthjälp? då är det ju bara svänghjulet kvar och då är det ju trist att plocka ner lådan för en sån grej:/ aja det är säkert ngt av det som e fel då.

tackar för hjälpen smile


skojar du eller ?
jag förstod det som att man skulle ha 1ans cylinder i dödläge och då ha "mellanläget" där groparna är upp mot den givarn, då borde ju svänghjulet stå ett kvarts varv fel om jag förståt det hela rätt. Nu blir det till och plock ner vxllådan fortast möjliga.

Funkar det nu är jag skyldig dig en !!
smiletongue

10 287 Inlägg
10 september 2008
#18
Tändboxen känner av när "mellanläget" kommer och då vet boxen att det är 90 grader kvar till öd på ettans cylinder. Boxen använder denna information för att räkna ut rätt förtändning.
Om mellanläget kommer samtidigt som öd på ettan så är det liksom försent för boxen att börja räkna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

118 Inlägg
10 september 2008
#19
hej hej had du en liten dosa vid nått av fjädertorna  med en kabel å 6 hål som du kan stoppa kabeln i? med en knapp?   annars kan du testa att dra ur sladden från luftmasse mätaren å sen pröva starta!!!!!!



Sök