3553
Sök

Inställningsfråga samt basvärmefråga :)

205 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
När jag idag tog bort gallret över basen och kände på den så vart den väldigt varm. Det var nästan så att man kunde bränna sig på den.
Hade precis spelat hög musik i ca 20 minuter. Är detta "normalt" att dem går så varma?

Sedan tycker jag också att det saknas lite bas i vissa frekvenser känns det som, kanske det är så som det skall vara men men...
Vilka inställningar tycker ni man skall ha om man vill ha mycket bas men ändå inte låta alltför dåligt?

På steget finns möjligheter att justera: Subsonic 15-50Hz, LPT 15-150Hz, Phase 0-180 grader.
Vad är det som gör att man behöver justera fasen?

På stereon finns dessa inställningarna:
LPF 50, 63, 80, 100, 125, 160 och 200 Hz.  (Står på 80 idag tror jag).
Branthet -18, -12 -6 dB/okt.
Utgångsnivå: +6 till -24 (Antar att detta bara förstärker basen och gör så att man inte kan spela lika högt?)
Sedan kan man även här välja mellan normal eller reverserad fas.

Sedan finns det en 16 bands EQ men den vet jag inte hur man använder så jag kör på en förinställning på Powerfull eller Flat.

Hur hade ni ställt in för hög men ändå bra basljud?

//Kensy

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

Golfare
349 Inlägg
1 augusti 2008
Phasen är endast att du växlar plus och minus om jag inte lärt mej fel.. EQ kan du ju helt enkelt testa dig fram med, alla gillar olika sound så det är bara jobba sig fram till det du gillar! Att den delar vid 80hz tkr ja är lite högt ifall du ska ha djupbas, men det kanske är till resterande system i bilen och inte till basen? Jag vet inte riktigt, men jag brukar ligga någonstans mellan 15-18hz när ja delar till basen, helst justerbar ratt så man kan ändra beroende på musikval! Viss musik har snärtigare bas o då kan det passa bättre med högre Hz än när du spelar mullrigt om du förstår? tongue

Hoppas ja inte förklarade helt fel nu, detta är vad jag fått för mej iaf...

6 851 Inlägg
1 augusti 2008
timebandit: vad har du för låda till basen och vad är det för bas/basar?
Vad är det för steg?
Har du mycke effekt till basarna?

epic110: Menar du att du delar basen mellan 15-18Hz LP?Vad har du då för branthet på delningen?
Där nere har du inte direkt nån bas i vanlig musik.
Man ställer inte änns Subsonic så långt ner som 18hz, den brukar man lägga runt 25 eller högre.

PS: Såg nu vad du hade för bas, steg,låda.
Jag tror att du har eldat på lite för hög gain till din bas, därför blir den så varm.
Har du otur så kan du nu även ha bränt din bas om den va så varm som du säger..
Senast redigerat av TT-Avant (1 augusti 2008)

260 Inlägg
1 augusti 2008
Blev oxå lite nyfiken där 15-18 hz roll de e vad jag kallar lågt delat smile

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

6 851 Inlägg
1 augusti 2008
Black-Angel skrev:
Blev oxå lite nyfiken där 15-18 hz roll de e vad jag kallar lågt delat smile

Undrar vart han ställer subsonic filtret om det är Lp 15-18Hz..?

205 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
timebandit: vad har du för låda till basen och vad är det för bas/basar?
Vad är det för steg?
Har du mycke effekt till basarna?

PS: Såg nu vad du hade för bas, steg,låda.
Jag tror att du har eldat på lite för hög gain till din bas, därför blir den så varm.
Har du otur så kan du nu även ha bränt din bas om den va så varm som du säger..

12" Pioneer bas i en liten sluten låda på 25liter. Steget ger 400WRMS och basen klarar 350WRMS.
När du skriver gainat för mycket så menar du både stereo och slutsteg? Dvs spelat för högt?
Basen låter ju fortfarande bra, kan den vara bränd ändå?

Dumt detta, älskar mycket bas och måste troligen skruva ner volymen/gainen?
Om man ökar frekvensen på LPF, klarar basen lika hög volym då eller mindre?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 augusti 2008
Vad TT menar är att du har antagligen ställt in gainen (ingångsnivån) på själva steget vilket gör att den kanske överstyr ngt vilket ger distortion.
Testa att sänka ner den lite.

Angående delningsfrekvenserna så är min PERSONLIGA smak med de möjligheter du har 50Hz 18db/okt.
Men testa själv med 18db/okt mellan 50-80 och de vilket du själv tycker låter bäst för dig.

Som TT sade så brukar man lägga subsonic (vilket bara är ett högpassfilter) runt 25-30Hz beroende på bil, låda och vad man vill uppnå.

Phase 0-180 är helt ankelt fasen, med denna kan man förskjuta fasen på basen steglöst mellan 0 (standard) till 180 (helt fasvänt, som att skifta plus och minus) grader. Detta är väldigt användbart då basen sällan spelar helt i synk med resten av systemet och kan behövas att antingen tidskompa eller förskjuta fasen. Ibland en kombinaton av båda.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 275 Inlägg
2 augusti 2008
Om du inte använder ett baksystem som drivs av ett steg så kan du ställa om stereon till NW istället för Standard.

Sitter väl en lite knapp på sidan av stereon som du ställer om.
Då får du upp till 36db/okt till basen samt 24db/okt till resten.

Visserligen får du köra framsystemet på rear/mid-output istället för front/high, om du delar passivt, då det inte går att dela under 1k hz på high.
Kom bara ihåg att köra utan LPF till framsystemet.

Kan även tänka mig att powerful eq'n kan ställa till lite då det låter som i mina öron en ganska kraftig höjning i dom lägre registrena.
Ställ på custom och om du inte är nöjd så försök pilla lite här och var på eq'n och lyssna till dig vad du tycker låter bäst.

Jag använder själv en pioneer 8600, nästan samma som dig.
Passivt delat framsystem kopplad till mid output, delning 24db/okt   63hz HPF. LPF är ställt på 0db/okt.
Basen står på 36db/okt 63hz LPF.
Subsonic/HPF står väl runt 30 nånting på steget, minns inte exakt.

Sök