3506
Sök

Volvo V70: 2.4T eller T5????

1 079 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#1
Nu ska farsan köpa ny bil, en manuell v70 årsm -00 till -03 ungefär, dsv V70N.

Valet står mellan 2,4t och T5:an.


Är det några skillnader utom motorn? Framvagnen osv.

Hur mycket mer kostar T5:an att äga än 2,4t?

För och nackdeler välkomnas big_smile

Tack på förhand! smile

1 268 Inlägg
2 augusti 2008
#2
Beror ju lite på vart man bor vilken ålder man har och hur mkt man kör samt hur tung fot man har? wink

1 079 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#3
Far min är 50, 1000-1500 mil/år och lite över snittet iaf när det gäller foten wink. Bor i Lidköping.

Men i övrigt, motor mot motor. Vilken är bäst?

1 268 Inlägg
2 augusti 2008
#4
Syst3m skrev:
Far min är 50, 1000-1500 mil/år och lite över snittet iaf när det gäller foten wink. Bor i Lidköping.

Men i övrigt, motor mot motor. Vilken är bäst?

men kika me din farsa på olika försäkringsbolag.... ett sätt är ju att ta det bolag man har alla andra försäkringar i det går att få ner priset lite då om man säger så wink

kör själv en T5motor och är nöjd me den wink
Senast redigerat av LazerHawke (2 augusti 2008)

Najs
2 augusti 2008
#5
t5:an e hur bra som hellst drar ganska mycke soppa om man har tung höger som jag har.. 1.48L/mil ligger min på om ja leker. men helt klart T5:an e ju mer utrustad än vanliga 2.4T

1 268 Inlägg
2 augusti 2008
#6
Najs skrev:
t5:an e hur bra som hellst drar ganska mycke soppa om man har tung höger som jag har.. 1.48L/mil ligger min på om ja leker. men helt klart T5:an e ju mer utrustad än vanliga 2.4T

då e 2005an inte lika törstig wink

1 079 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#7
Försäkringen har vi kollat på, 4500 kr hel/år för t5, lite mindre för 2,4t.

Men i övrigt, om man bortser ekonomin...

Vi ska köpa från Tyskland. Där får man en T5 för samma pris som 2,4t men frågan är vad kostnaderna kommer att bli, reparationer och dylikt. En hårt körd T5 på autobahn måste kanske ha mer rep än 2,4t?'

Är det farligt att köpa en -00, -01 med "barnsjukdomar" eller är alla i princip reparerade på garantin numer?
Senast redigerat av Syst3m (2 augusti 2008)

1 268 Inlägg
2 augusti 2008
#8
Syst3m skrev:
Försäkringen har vi kollat på, 4500 kr hel/år för t5, lite mindre för 2,4t.

Men i övrigt, om man bortser ekonomin...

Vi ska köpa från Tyskland. Där får man en T5 för samma pris som 2,4t men frågan är vad kostnaderna kommer att bli, reparationer och dylikt. En hårt körd T5 på autobahn måste kanske ha mer rep än 2,4t?'

Är det farligt att köpa en -00, -01 med "barnsjukdomar" eller är alla i princip reparerade på garantin numer?

är servicearna gjorda som dom skall ska det ju inte vara några större problem? me tanke på kraften i motorn så e den ju gjord för att köras på vägar som autobahn egentligen? hur ofta kan vi nyttja fullkraften i sverige? wink

1 079 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#9
LazerHawke skrev:
Syst3m skrev:
Försäkringen har vi kollat på, 4500 kr hel/år för t5, lite mindre för 2,4t.

Men i övrigt, om man bortser ekonomin...

Vi ska köpa från Tyskland. Där får man en T5 för samma pris som 2,4t men frågan är vad kostnaderna kommer att bli, reparationer och dylikt. En hårt körd T5 på autobahn måste kanske ha mer rep än 2,4t?'

Är det farligt att köpa en -00, -01 med "barnsjukdomar" eller är alla i princip reparerade på garantin numer?

är servicearna gjorda som dom skall ska det ju inte vara några större problem? me tanke på kraften i motorn så e den ju gjord för att köras på vägar som autobahn egentligen? hur ofta kan vi nyttja fullkraften i sverige? wink

Okej wink. På tal om service, är de dyrare och oftare på T5?

1 268 Inlägg
2 augusti 2008
#10
Syst3m skrev:
LazerHawke skrev:
Syst3m skrev:
Försäkringen har vi kollat på, 4500 kr hel/år för t5, lite mindre för 2,4t.

Men i övrigt, om man bortser ekonomin...

Vi ska köpa från Tyskland. Där får man en T5 för samma pris som 2,4t men frågan är vad kostnaderna kommer att bli, reparationer och dylikt. En hårt körd T5 på autobahn måste kanske ha mer rep än 2,4t?'

Är det farligt att köpa en -00, -01 med "barnsjukdomar" eller är alla i princip reparerade på garantin numer?

är servicearna gjorda som dom skall ska det ju inte vara några större problem? me tanke på kraften i motorn så e den ju gjord för att köras på vägar som autobahn egentligen? hur ofta kan vi nyttja fullkraften i sverige? wink

Okej wink. På tal om service, är de dyrare och oftare på T5?

byter olja filter en gång om året annars är det 3000mils intervall vad jag vet har inte haft nå service ännu (service som går efter antal mil dvs) wink

1 079 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#11
LazerHawke skrev:
Syst3m skrev:
LazerHawke skrev:

är servicearna gjorda som dom skall ska det ju inte vara några större problem? me tanke på kraften i motorn så e den ju gjord för att köras på vägar som autobahn egentligen? hur ofta kan vi nyttja fullkraften i sverige? wink

Okej wink. På tal om service, är de dyrare och oftare på T5?

byter olja filter en gång om året annars är det 3000mils intervall vad jag vet har inte haft nå service ännu (service som går efter antal mil dvs) wink

Ok, men det är samma som på 2,4t?




Skulle vara kul att få synpunkter på 2,4t också. wink

1 268 Inlägg
2 augusti 2008
#12
Syst3m skrev:
LazerHawke skrev:
Syst3m skrev:

Okej wink. På tal om service, är de dyrare och oftare på T5?

byter olja filter en gång om året annars är det 3000mils intervall vad jag vet har inte haft nå service ännu (service som går efter antal mil dvs) wink

Ok, men det är samma som på 2,4t?




Skulle vara kul att få synpunkter på 2,4t också. wink

kan inte säga säkert eftersom jag har en 2005a

det va på några modeller dom ändrade intervallen på till 3000 innan har jag för mig det var 2000

men iofs 2.4t skiljer ju bara 50hk på T5 å 2.4t så satsa på T5 isåfall mer värt

1 079 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#13
LazerHawke skrev:
Syst3m skrev:
LazerHawke skrev:

byter olja filter en gång om året annars är det 3000mils intervall vad jag vet har inte haft nå service ännu (service som går efter antal mil dvs) wink

Ok, men det är samma som på 2,4t?




Skulle vara kul att få synpunkter på 2,4t också. wink

kan inte säga säkert eftersom jag har en 2005a

det va på några modeller dom ändrade intervallen på till 3000 innan har jag för mig det var 2000

men iofs 2.4t skiljer ju bara 50hk på T5 å 2.4t så satsa på T5 isåfall mer värt

Ja, när de kostar lika mycket att köpa är det lockande med T5. Men far min får fundera vidare, men som sagt, mer info om 2,4t som bensinförbrukning vore fint.

1 268 Inlägg
2 augusti 2008
#14
Syst3m skrev:
LazerHawke skrev:
Syst3m skrev:

Ok, men det är samma som på 2,4t?




Skulle vara kul att få synpunkter på 2,4t också. wink

kan inte säga säkert eftersom jag har en 2005a

det va på några modeller dom ändrade intervallen på till 3000 innan har jag för mig det var 2000

men iofs 2.4t skiljer ju bara 50hk på T5 å 2.4t så satsa på T5 isåfall mer värt

Ja, när de kostar lika mycket att köpa är det lockande med T5. Men far min får fundera vidare, men som sagt, mer info om 2,4t som bensinförbrukning vore fint.

vad jag fått fram så drar den 0.8L/milen (2.4t)

182 Inlägg
2 augusti 2008
#15
LazerHawke skrev:
Syst3m skrev:
LazerHawke skrev:

kan inte säga säkert eftersom jag har en 2005a

det va på några modeller dom ändrade intervallen på till 3000 innan har jag för mig det var 2000

men iofs 2.4t skiljer ju bara 50hk på T5 å 2.4t så satsa på T5 isåfall mer värt

Ja, när de kostar lika mycket att köpa är det lockande med T5. Men far min får fundera vidare, men som sagt, mer info om 2,4t som bensinförbrukning vore fint.

vad jag fått fram så drar den 0.8L/milen (2.4t)

Farsan sålde just sin v70n 2.4t Aut från 2000 och kan säga att den drack betydligt mer än 0.8L/milen som säkert är volvos egna siffror. Detta exemplar drack Aldrig under 1.1L/milen snarare kring 1.3L/milen. Visserligen som sagt automatare.

1 268 Inlägg
2 augusti 2008
#16
sand3rs skrev:
LazerHawke skrev:
Syst3m skrev:

Ja, när de kostar lika mycket att köpa är det lockande med T5. Men far min får fundera vidare, men som sagt, mer info om 2,4t som bensinförbrukning vore fint.

vad jag fått fram så drar den 0.8L/milen (2.4t)

Farsan sålde just sin v70n 2.4t Aut från 2000 och kan säga att den drack betydligt mer än 0.8L/milen som säkert är volvos egna siffror. Detta exemplar drack Aldrig under 1.1L/milen snarare kring 1.3L/milen. Visserligen som sagt automatare.

visserligen vart det landsvägs mil 0.8 wink

1 079 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#17
LazerHawke skrev:
sand3rs skrev:
LazerHawke skrev:
vad jag fått fram så drar den 0.8L/milen (2.4t)

Farsan sålde just sin v70n 2.4t Aut från 2000 och kan säga att den drack betydligt mer än 0.8L/milen som säkert är volvos egna siffror. Detta exemplar drack Aldrig under 1.1L/milen snarare kring 1.3L/milen. Visserligen som sagt automatare.

visserligen vart det landsvägs mil 0.8 wink

Oj. Om det stämmer att automaten drar 1 dl mer som alla säger blir det mkt soppa ändå.

Vad drar T5 på "riktigt", landsvägskörning, dvs inte Volvos siffror?

BTW, tackar för alla svar wink
Senast redigerat av Syst3m (2 augusti 2008)

1 268 Inlägg
2 augusti 2008
#18
Syst3m skrev:
LazerHawke skrev:
sand3rs skrev:

Farsan sålde just sin v70n 2.4t Aut från 2000 och kan säga att den drack betydligt mer än 0.8L/milen som säkert är volvos egna siffror. Detta exemplar drack Aldrig under 1.1L/milen snarare kring 1.3L/milen. Visserligen som sagt automatare.

visserligen vart det landsvägs mil 0.8 wink

Oj. Om det stämmer att automaten drar 1 dl mer som alla säger blir det mkt soppa ändå.

Vad drar T5 på "riktigt", landsvägskörning, dvs inte Volvos siffror?

BTW, tackar för alla svar wink

min s60 T5 2005 automat drar runt 0.7-0.8 beroende på hur många det är i bilen plus packning... istan drar den 0.9-1L/milen

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 augusti 2008
#19
Min 855 T-5R, steg 2 utrustad, drar ca 1,2 liter milen blandad körning.
Alltså inkluderar det glida/acca i centrum, landsvägskörning, stopp, rondeller, flervägsstopp, fartbulor, motorväg.

Jag tror inte intervallerna på service skiljer nämnvärt, den enda skillnaden är ju att T5an är vassare. Lite törstigare, lite roligare, more bang for the buck, som jänkarna säger. wink

2,4t är lättrycksturbo för övrigt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 079 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#20
TurbOla skrev:
Min 855 T-5R, steg 2 utrustad, drar ca 1,2 liter milen blandad körning.
Alltså inkluderar det glida/acca i centrum, landsvägskörning, stopp, rondeller, flervägsstopp, fartbulor, motorväg.

Jag tror inte intervallerna på service skiljer nämnvärt, den enda skillnaden är ju att T5an är vassare. Lite törstigare, lite roligare, more bang for the buck, som jänkarna säger. wink

2,4t är lättrycksturbo för övrigt.

Hehe, jo den är ju lite roligare. Men inte roligare på bensinkontot tongue. Men bara ägandet i sig, service osv, inte är märkbart dyrare så är det bra.


Hur är 2,4t fullpackad med fem pers? Är den jätteslö eller åker den på nästan som vanligt? T5 borde ju orka med det bättre, eller?


Sök