2847
Sök

Can Am - saab 2.0 turbo - Ändrade planer

1 010 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
#461
Ludwigsm skrev:
hurru, du ska inte börja med att bara laga motorn?
e d inte bara att smälla i nya stötstänger i den pajjade cylindern å sen ny ventilkåpa så e d bara å gasa!

har du övervägt det?

mjoo klart ja tänkt på d. men är antagligen så mkt mer hmm
om det är stötstängerna på dom högra två cyl. som gått så vet man ju inte hur get gått med ventilerna..möjligt att något kan ha gått där osv.

ska iväg nu och sätta ihop bussmotorn, sen om ja kommer hem i bra tid kanske de blir meck me den motorn smile


Fullständigt galen
319 Inlägg
16 juni 2009
#462
Schysst big_smile
fan va schyssta lysena blev wink

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

1 010 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
#463
kom precis hem från lite ihop sättning av bussmotorn. börjar se bra ut, bara insuget kvar smile

liten, eller iofs rätt stor nyhet smile
en subaru boxer 4a med turbo är beställd och kommer om en vecka eller två!! smile

så gäller att ha nuvarande motorn borta och få klart lyktorna, sen fräsa en adapterplatta och hoppas att sommarn inte hunnit ta slut tongue

EDIT: får väll bjuda på en bild iaf på motorn

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/693013_zayk9a.jpg
bara rullat 7500 mil

lite putsning så ska det nog se bra ut också smile
Senast redigerat av JockeT (24 juni 2009)


German Engineering
9 083 Inlägg
24 juni 2009
#464
Bra jobbat smile Fortsätt med bygget och lycka till smile

//CarpeDiem wink

P.s Lova att bjuda på en åktur senare wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
24 juni 2009
#466
Eller 2.2 eller 2.5?

Alternativ till adapterplatta finns här: http://www.rjes.com/html/bellhousing_kits.html
Senast redigerat av MagnumR (24 juni 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

225 Inlägg
24 juni 2009
#467
Häftigt, nu lär det börja rulla på allvar! big_smile


738 Inlägg
24 juni 2009
#468
fett! nu kommer nog prestandan matcha looken!


2 126 Inlägg
24 juni 2009
#469
MagnumR skrev:
Eller 2.2 eller 2.5?

Ser ut som en 1.8 turbo utan IC.
2.0 hade väl IC om jag inte e ute och reser! (Legacy Turbo har ju iallafall scoopet för IC:n på huven)

(Ser precis ut som den motorn Farsan hade i sin Subaru Leone SS Turbo, en 1.8 l turbo på 136 hk tror jag det var)
2,2:an fanns turbo på den? och 2,5:an kom väl först -05 eller -06 med turbo eller?


1 010 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#470
Big_JN skrev:
Ser ut som en 1.8 turbo utan IC.
2.0 hade väl IC om jag inte e ute och reser! (Legacy Turbo har ju iallafall scoopet för IC:n på huven)

(Ser precis ut som den motorn Farsan hade i sin Subaru Leone SS Turbo, en 1.8 l turbo på 136 hk tror jag det var)
2,2:an fanns turbo på den? och 2,5:an kom väl först -05 eller -06 med turbo eller?

precis rätt smile

tror att en lagom trimmad 1,8 kommer räcka tongue

snackade för ett ta sen med en snubbe vars granne hade haft en can am med strax över 200 hk. den kunde göra wheele tongue känns lagom kaxigt men läskigt..

blir att (om jag hinner köra nått i sommar) köra orginal och få allt att fungera och känna på bilen.
Sen i vinter köra på ic, en schysst dump och om pengar finns ett eget sprut.

återkommer med bilder på motorn när jag fått hem den smile


btw, bussmotorn är till salu wink
i delar eller intakt, beror på bud jag får
Senast redigerat av JockeT (26 juni 2009)


Ej Medlem
369 Inlägg
25 juni 2009
#471
Underbart att du kör vidare! big_smile
lycka till nu!

You haven't lived until you found something worth dying for!

74 Inlägg
27 juni 2009
#472
SNYGGT JOBBAT JOCKE!!! var helt amazed  av din huv du gjorde till opeln. men detta är en klass för sig!

om jag får komma med kanske ett byggtips?

jag skulle försöke runda av fronten om det är möjligt.. käns väldigt stel i fram...  forma den lite mer som ford GT 200 ungefär.. tänkte det borde passa med nya lysena fram... bara ett förslag.. tongue
HÄR HAR DU BILD!
http://www.edmunds.com/media/roadtests/ … dg.500.jpg

bra jobbat !
Senast redigerat av Byberg (27 juni 2009)

Filkörning?
852 Inlägg
27 juni 2009
#473
Jag håller med Byberg smile

Hadde nog varit snyggt om bilen fick en mjukt formad breddning smile


Fullständigt galen
319 Inlägg
29 juni 2009
#474
har du din gamla motor kvar?? kanske är lite intresserad av grejerna på den wink
najs me turbo motorn wink de kommer och röra på sig duktigt tongue

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

German Engineering
9 083 Inlägg
29 juni 2009
#475
Hur går det med projektet?

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 010 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
#476
Tack för kul kommentarer! smile

Att bygga om fronten kan vara nått att fundera på men inget jag orkar göra detta år.
Håller på med en hel del aerodynamiska simulationer som det ser ut nu med den fronten jag har, kommer lägga upp en del bilder när jag gått igenom resultaten lite mer.

Okej nu till lite glada nyheter!

Fick ett ryck så plockade av ventilkåpan som var paj och fann till stor glädje att endast en vippa gått av och att ventilfjädrar, stötstänger osv var oskadda!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/698760_qminka.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/698764_ktbgg6.jpg

Så ett snabbt besök hos en vwhandlare i nacka så hade jag en gammal kåpa och ett sett nya vippor.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/698769_6m84d2.jpg

Men orsaken då?
Hittade i kåpan en delad fjäderbricka, så antagligen kunde vippan röra sig i sidleds, så stötstången hade tryckt på nått sätt så den gick av.
efter en snabbtitt i andra ventilkåpan hittade jag en likadan trasig bricka tongue så plockade av vipporna där med och plockade nya brickor och vippa från det nya settet jag köpte.

Gick fint, ser lite fult ut bara när det är alukåpa på ena sidan och en gammal på andra men trot eller ej, bilen startade direkt!! big_smile

jäkkla surt bara att man plockat bort lamporna och jobbar på nya, hade verkligen varit najs att få glida genom stan ikväll tongue

men men, inte mycket kvar på dom ändå. Plastade fast dom igår och nu ligger första lagret spackel på.
får se om jag hinner ut å slipa lite ikväll..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/698774_bmsypx.jpg

kör nog med denna motor sommarn ut, så får motorbytet bli ett vinterprojekt
Senast redigerat av JockeT (1 juli 2009)


KTH Racing
23 Inlägg
2 juli 2009
#478
fan va najs! ser fram emot en åktur snart! nu har du ju åkt min ride!

Filkörning?
852 Inlägg
2 juli 2009
#479
Fan va härligt att det inte var värre än så smile

gött att du får glida lite i sommar i alla fall smile
du kommer ju garanterat få en del blickar efter bilen


1 010 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
#480
Riktigt najs! lite problem med batteriet igen dock..orkar precis inte starta hmm

men men..löser det.

Ludwigsm skrev:
fan va najs! ser fram emot en åktur snart! nu har du ju åkt min ride!

klart! smile

Inte hunnit mkt men slipar några minuter då och då.
Slipade ner och la på ett lager lack för att börja fundera kring vilken färg jag ska köra på.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/701233_qdnig4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/701234_qx9m60.jpg

såhär kan det se ut med dom svarta..lutar mot svart eller bilens blåa färg.



Sök