3936
Sök

Mos-fet?

6 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
Hej!

Tänkte höra hur stor skillnad är det på ett mos-fet slutsteg och ett som inte är ett mos-fet slutsteg, eller stereo?

"Its not what you do its the way that you do it"

511 Inlägg
4 augusti 2008
Du måste ju jämföra det med nånting, nått annat slutsteg alltså, dessutom tror jag inte du hör så stor skilldnad
Senast redigerat av ZamiX (4 augusti 2008)

Skål för alkohol, orsaken och lösningen till alla livets problem!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 augusti 2008
Ramqvist_89 skrev:
Hej!

Tänkte höra hur stor skillnad är det på ett mos-fet slutsteg och ett som inte är ett mos-fet slutsteg, eller stereo?

Jag tror du blandar ihop begreppen lite. Stereo har ingenting med typen utav transistor att göra.

Stereo betyder egentligen bara att du har ett steg som har minst två kanaler, medans MONO har en kanal. Givetvis måste man ha stereo på tex framsystemet. Mono anvnds ofta för basdrift. Stereo-steg kan bryggas till mono.

Mosfet är en typ av konstruktion/teknologi av en transistor, Bi-polär en annan. Det handlar om hur transistorn är uppbygd och hur den arbetar, och detta ger med sig olika karakteristik på transistorn. För ljud så har detta debatterats länge, men det vanigaste (typ 99 av 100) är Mosfet transistorer.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

6 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
jonash skrev:
Ramqvist_89 skrev:
Hej!

Jag tror du blandar ihop begreppen lite. Stereo har ingenting med typen utav transistor att göra.

Stereo betyder egentligen bara att du har ett steg som har minst två kanaler, medans MONO har en kanal. Givetvis måste man ha stereo på tex framsystemet. Mono anvnds ofta för basdrift. Stereo-steg kan bryggas till mono.

Mosfet är en typ av konstruktion/teknologi av en transistor, Bi-polär en annan. Det handlar om hur transistorn är uppbygd och hur den arbetar, och detta ger med sig olika karakteristik på transistorn. För ljud så har detta debatterats länge, men det vanigaste (typ 99 av 100) är Mosfet transistorer.

mvh Jonas

Hej

Jag tror du fattade mig fel, jag menade hur stor skillnad det är på en stereo med mosfet och en utan:P, inte ett slutsteg med mono eller stereo..

mvh Ramqvist
Senast redigerat av Ramqvist_89 (5 augusti 2008)

"Its not what you do its the way that you do it"

284 Inlägg
5 augusti 2008
rätta mig om jag har fel     men jag tror att det är så att mos-fet transistorerna är stabilare och kan ge mer på mindre stöm än vad övriga kan  ?

Sök