3050
Sök

Mazda 626 vill inte starta =/

46 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Tjena, motortvättade min 626.a igår. sen på väg hem från jobbet, så började den att rycka o gå dåligt. till slut gick den knappt alls. o nu på morgonen startade fanskapet inte. det kändes som den misstände ganska rejält, sen började den ryka ifrån motorn oxå :S. men jag tror inte att det har med motortvätten att göra, för jag har ca 5 mil från jobbet hem till mig, o det var när jag kom hem som den började strula. Nån som har nåt förslag på vad det kan vara?

den 'är av årsmodell 93 med 2.0 16 V .

Tacksam för svar

164 Inlägg
5 augusti 2008
Tja....mitt tips är att sätta i motorvärmaren och låta den stå så i nån dag. Min 626 -89 startade inte alls efter en motortvätt, då gjorde jag så. Och efter typ 2-3 dagar prova ja igen och då startade den på en gång. Vatten tränger ju in sig på dom konstigaste ställena.

Förresten du täckte väl över tändspolen när du motortvättade va?...

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

46 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
aa, men jag har ingen motorvärmare på min =/ nej, inte spolen. men fördelaren och LMM:en täckte jag över. men var sitter spolen på mazda 626 ?

46 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
eller sitter spolen intergrerad i fördelaren?

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
5 augusti 2008
har gjort samma misstag på min calibra, som tidigare skrivit så kommer det in vatten överallt. så när min bil började krånla tog jag tryckluften och blåste rent LMM,tändspole,Tändfördela,Tändstift och alla tänkablar som går hit och dit....efter det funkade den utmärkt smile

Stance is romance

46 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
men det lustiga är att det inte började komma efter att jag kom hem från jobbet, o det är 5 mil jag hade kört då utan problem =/ o då var ju motorn varm....för jag drog på rätt bra på vägen hem . tänkte om jag hade skjutit nåt, för den började ryka oxå
Senast redigerat av Lurifilur (5 augusti 2008)

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
5 augusti 2008
aa precis så gjorde min med, jag kom cirka 2 mil innan det började tongue

Stance is romance

46 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
hmm... började din ryka o lukta fan oxå? tongue för jag gjorde rent stiften idag, men det hjälpte inte så mkt tongue

1 196 Inlägg
5 augusti 2008
Troligen har det trängt in vatten någonstans. Och det blir ju inte bättre av att det regnat som utav helvette heller, fuktigt som fan i luften... Har du garage så ställ in bilen där ett par dagar så ska du se att den torkar till sig. Att det ryker är ju pga att motorn blev varm och att det luktar illa, så är det det bara. Prova spola vatten på grenröret och lukta på ångan sen. Luktar inte hallon direkt!

46 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
nu har jag fått den o gå på 2 burkar iaf tongue haha, för nu när man drar 1:an o 2:ans tändkabel så blir det ingen skillnad , men 3:an o 4:an så dör den. så ja ska kolla fördelaren, är den fin så blire nya stift. eller va tror ni ?

46 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
haha, det visade sig vara fördelaren, 2 av om 4 stiften som sitter där i hade gått av helt, hade kört skiten ur den:P så då palla den inte med det  smile så nu går den igen

Sök