2537
Sök

Uppgradera originalstereon Volvo 850 GLT -95

15 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Hej! Ska först och främst säga att jag precis köpt min första egna bil, en Volvo 850 GLT -95. Hade tänkt att införskaffa ny stereo till bilen då jag är missnöjd med originalvarianten. Har inte jättemycket pengar och jag är helt färsk på området, går det att få ihop något för runt 4000 kr?

1. Har aldrig byggt stereo förut och har ingen koll på vad man ska ha. Hittade http://www.mds.se/?artnr=pkt1400fc men misstänker att det inte är mycket att hänga i julgranen. Kanske bättre än original?

2. Om man ska satsa på lösa delar, vad är vettigast i prisklassen? Hade tänkt 4x 5,25" till dörrarna och eventuellt komplettera med en mindre baslåda till skuffen. Går det ens att få ihop nåt vettigt?

3. Vad ska man ha för huvudenhet? Vill kunna köra AUX från iPodden eller liknande.

4. Kabeldragning, är det svårt? Har som sagt ingen koll. Måste man börja riva inredning och liknande? Kanske är bäst att lämna in till BRL?

Tacksam för svar!

Tim
Senast redigerat av Seaweed (5 augusti 2008)

RM-operatör
667 Inlägg
5 augusti 2008
Får börja med att välkomna dig hit=)

1. Titta hellre hos BRL.
Sök hos dem på "CDXGT121 ALPHA525X" 998:-
Lägg till "GAS ALPHA525X" 448:-

2. Jag föreslår "GAS
AlphaX2100+Alpha112" som baspaket, innehåller då ett slutsteg med. 1698:-

3. Huvudenhet finns med i paketet i 1.

4. Kabeldragning är inte svårt, det tar bara lite tid och kan vara klurigt att få snyggt.
Tänk på att inte dra lågninvå och ström på samma sida.

Nu är vi uppe i 3144:-, då har du pengar kvar till kablar och lock eller fack att fylla ut tomrummet vid stereon med.

Troligen kan du komma att behöva ISO-adapter, "Radiomobile PC2-37-4" 198:-.
Kablage till slutsteg föreslår jag att du köper på Biltema, dom har billiga sådana.
Senast redigerat av ShyGuy (5 augusti 2008)

15 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Tack för svaret och ditt välkomnande! smile

Ska åka till BRL i Norrköping och kolla utbudet där. Paketet du föreslog verkar ju vara mycket "bang for the buck"! Lite pengar över är alltid kul.

Jag läste mig till att det tydligen inte bara är att skruva lös de gamla högtalarna och i med de nya, utan att man kan komma att behöva adaptrar. Stämmer detta?

Funkar det att köra in iPoden direkt in i huvudenheten du länkade till?

Ska högtalarna drivas av steget eller enbart av huvudenheten? Hur funkar det där egentligen?

RM-operatör
667 Inlägg
5 augusti 2008
Spelaren hade en AUX-ingång på fronten, så du tar ju bara en 3,5-3,5 kabel, alltså en med "hörlursantslutning" i båda ändar och pluggar in, så kör du in ljudet via den. Du styr dock menyerna och så via iPoden.

Det är möjligt att du kan behöva adapters till högtalarna, du kan ju pilla loss ett galler och titta ifall du får i en högtalare som den är där, annars får du dessvärre investera i sådana med. Det kan dom garanterat hjälpa dig med på BRL.

Du kan köra dem på stereon om du vill, det gör jag med mina saker. Om du ska maxa dem så behövs nog ett litet 2- eller 4-kanalsteg, dock tycker jag det är överkurs för såpass små högtalare.

Börja väldigt basic med saker, och bygg sedan upp där du märker att det saknas, eller där du bara vill ha onödigt mycket=)
Strömkabel är dock skönt att köra lite grövre från start, då man slipper dra om. 16mm2 är nog att rekomendera.

plattsättare!
804 Inlägg
5 augusti 2008
Seaweed skrev:
Tack för svaret och ditt välkomnande! smile

Ska åka till BRL i Norrköping och kolla utbudet där. Paketet du föreslog verkar ju vara mycket "bang for the buck"! Lite pengar över är alltid kul.

Jag läste mig till att det tydligen inte bara är att skruva lös de gamla högtalarna och i med de nya, utan att man kan komma att behöva adaptrar. Stämmer detta?

Funkar det att köra in iPoden direkt in i huvudenheten du länkade till?

Ska högtalarna drivas av steget eller enbart av huvudenheten? Hur funkar det där egentligen?

är det 5,25 du ska sattsa på så stämmer inte skruvhålen i en 850 så adaptrar är en bra grej lr bygga en egen grej för att hålla det p plats..

det blir ju klart bättre att driva det igenom ett steg det beror på hur många kanaler det är på steget? helst ska man ju ha separata steg mellan bas och fronthögtalare. men det blir rätt hyffsat med högtalarna direkt in i stereon om du inte är en jätte finsmakare smile

MvH// Blomsterberg

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

15 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Tack för svaren alla!

Vad är en ISO-adapter, och varför måste jag ha en sån? Tänkte lägga en beställning från BRL idag på huvudenheten och de 4 5,25"orna och ta baslådan senare.

EDIT: Var ute och tänkte att jag skulle kolla hur högtalarna sitter nu, men jag fick inte bort högtalargallrena? Kändes som att jag skulle ha sönder dom... Hur gör jag? Fick inte ur huvudenheten heller, inte sitter den fastskruvad? Har en gammal Philips 4x35W nånting...
Senast redigerat av Seaweed (6 augusti 2008)

15 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Ja det sitter högtalargaller i brädan, men jag har fått för mig att det bara är diskanter som sitter där... Börjar bli mörkt ute så jag hinner inte kolla idag. Ska ge mig på högtalargallrena imorrn!

15 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Ska se om jag förstått det här rätt nu. Om jag installerar huvudenheten som det länkades till i andra inlägget med tillhörande högtalare (2 fram och 2 bak), så kan jag inte koppla in standarddiskanterna? Koppla ur eller byta, alltså. Hur många ohms last klarar den huvudenheten?
Senast redigerat av Seaweed (6 augusti 2008)

15 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Vad skulle jag göra utan dig? Tack som f-n för hjälpen, känns som att jag är redo för att börja "bygga". Baslåda och steg får vänta till löning...

Sök