2938
Sök

Motorn dör på låga varvtal i regnet

70 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Har upptäckt ett problem med min gamla BMW 518i -82.
Nu när det ösregnar så går bilen ytterst dåligt, och på låga varvtal (typ under 1000rpm) så dör nästan motorn. Det går att hålla den vid liv på tomgång utan någon gas, men så fort man börjar rulla måste man varva ordentligt, annars stannar den. Är ganska säker på att det beror på regnet, den betedde sig inte såhär innan monsumregnet som pågår nu började...
Är det något som är hyfsat lätt att åtgärda, eller ska jag helt enkelt låta bilen stå när det regnar som värst?

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
8 augusti 2008
#2
testa om du har möjlighet att ställa in bilen i värme garage då 1 eller 2 dagar o sen se om den går bättre ?

C H E V R O L E T <3

70 Inlägg
8 augusti 2008
Trådstartare
#3
Alltså, så fort den torkar (ex. om det inte regnar och jag låter motorn gå en liten stund) så funkar den bättre.
Ska tilläggas att motorn låter konstigt på alla varvtal när det regnar med.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
8 augusti 2008
#4
Torandi skrev:
Alltså, så fort den torkar (ex. om det inte regnar och jag låter motorn gå en liten stund) så funkar den bättre.
Ska tilläggas att motorn låter konstigt på alla varvtal när det regnar med.

kolla om bilen går på alla cylindrar när det är blött då?
hur mår din luftmassmätare? Tänkte mest på att den suger in Fukt ( Om den nu e halvkass ) o tråden får svårt att glöda

C H E V R O L E T <3

Försöker iaf
12 819 Inlägg
72 Inlägg
8 augusti 2008
#6
När det gäller fukt och dålig drift så kommer jag genast att tänka på fördelaren, hur beteer sig bilen när man får skit i fördelarlocket?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 augusti 2008
#7
skit får man sällan i fördelaren, däremot fukt... får man fukt där så kan man få en massa olika symptom, bilen vägrar starta, missar på låga varv, missar vid belastning, vill inte varva osv osv. typ alla tändningsfel man kan komma på...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Teknik Informatör
371 Inlägg
8 augusti 2008
#8
till 100% säkerhet så ligger problemet inom tändningsområdet...skulle vilja säga att du kolla skicket på fördelarlock samt rotor...men det som är lätt att glömma är att kablarna gärna kan vara boven i dramat dem gärna suger åt sig fukt när dem går mot en hög ålder.

lycka till

BMW E3 it takes one to catch one :)

70 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#9
Ok, ska ta en titt i fördelaren nästa gång det har regnat. Men ska ta och kolla kablarna med. De är gamla med stort G.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
10 augusti 2008
#10
Då är det säkert kablarna som är boven i dramat. när kablarna blir dåliga så kan gnistan/strömmen genom en spricka i höljet ta en genväg direkt till jord utan att passera tändstiftet. Eftersom vatten leder ström så underlättar det ju ytterigare för gnistan att ta "fel" väg om det är fuktigt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök