3254
Sök

Ciptrimm, erfarenheter, hur tycker ni det funkar? nöjd missnöjd?

27 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
#1
Är sugen på ciptrimm, men är lite feg, För jag vill ju inte "riskera" bilen på det. Vad tycker ni som har gjort det? Vilka firmor är bäst? Blir det någon skillnad? Negativa / possetiva i det hela?

Vore kul om ni delade med mer.
/Eddie


321 Inlägg
9 augusti 2008
#2
Idag kan du i princip välja vilken firma som helst. Du behöver inte vara rädd att riskera bilen, de flesta firmor lämnar garanti och du kan lätt återställa till orginal. Till 99% blir det skillnad åt det bättre hållet eftersom denna typ av trimning har kommit så långt i utveckling.

EViLution!

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
9 augusti 2008
#3
Kör med BSR och är riktigt nöjd. Vart trimmad i lite mer än ett år och aldrig några problem.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 augusti 2008
#4
Har köpt mjukvara från trollspeed steg 1
Mkt smidiga att ha o göra med...
Inga problem så länge man kör på 98 och byter stift oftare än vanligt...

MKT NÖJD!


3 182 Inlägg
9 augusti 2008
#5
kör med bsr på 1,4 i ladd sen 2002 utan problem.

2 911 Inlägg
9 augusti 2008
#6
Jag kan dra en hypotes ang chiptrim, då jag själv arbetat med det i tre år och noga undersökt marknaden, kunderna och aktörerna.

Här har vi min teori.
Personer som chippar hos de med lägre prisnivå har i många fall sketnare bilar, motorer som gått hårt och saker som inte skötts riktigt. De har då inte tanke/råd att betala 6-7000kr för trim hos de stora firmorna utan shoppar istället hos de med lägre pris.
Att chiptrim nöter lite mer på bilar som är sletna är inget nytt, och när det brakar får den som chippat skulden högt och lågt på olika forum.
Att de stora namnen skulle göra detta bättre är inte bevisat, varken i bänk eller annat.
Däremot håller jag med om att ska man ha en individuell anpassning, eller mappning, så ska man vända sig till de som specialinriktat sig på ett specifikt bilmärke för att få ut det mesta.

Denna teori baserar sig på saker jag sett under tre år i branschen och ungefär 1000 chippade bilar, jag är däremot stenhård när det gäller 18-års bilar som gått 29000 mil och har synliga rallytendenser, dom rör jag inte för det kommer bara skit tillbaka.

SÅ, för att ge mina tips till trådskaparen.
Se till att slitagedelar i motorn är bytta, allrahelst tänddelar och se över tryckslangar om du har turbo, se till att stiften och givare fungerar. Gör gärna en feldiagnos på elektroniken innan chippning, dock brukar seriösa chippare köra en felkodskontroll innan.

Sen kan du vara alldeles lugn och chippa din bil, oavsett vem du vänder dig till.

huh?
10 427 Inlägg
9 augusti 2008
#7
Om det är din S70 2,4 '140' du ska chippa så lär det ju bli stor skillnad pga originalstrypningen.
Så ingen bör väl klaga på den biten iallafall. Sen om du får '188hk' eller vad firmorna brukar
ange är ju en annan sak smile

Edit:

Själv chippade jag min Volvo 740 GLT 16 Valve med chip från Hi-Tuning (http://www.hi-tuning.com/)
till styr och tändbox. Bytte själv pga att det finns färdiga socklar för chippen smile
Enligt Hi-Tuning (och 2-3 till firmor som säljer liknande till min motor) så skulle det ge 16hk
och ungefär lika mycket Nm. Främst i lägre register. Bilen går dock inte snabbare.
Gasresponsen blev lite bättre och något starkare på lågvarv smile Ungefär lika mycket
skillnad som att byta från skitigt luftftilter till nytt.

Edit2:

Valde denna firman för att dom hade bra priser på chippen jag var ute efter
samt att dom har gjort denna detaljerade FAQ:en till Volvo B230-motorer:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817
Senast redigerat av steifan (9 augusti 2008)


ProWanker
211 Inlägg
9 augusti 2008
#8
satte sån kcr box eller va de heter i min s70 tdi. stor skilnad. men färdatorn flippa ur. kunde köra soppa-torsk med 24 km kvar o köra osv. annars nöjd.
Senast redigerat av Coddas (9 augusti 2008)

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

Labborant
307 Inlägg
9 augusti 2008
#9
grejen med att chippa är att man inte ska räkna med att det blir någon skilldnad med att bara installera chip då chippen är inställda för andra trimkomponenter tex, öppet filter avgasystem m.m där av "steg" tex steg1=optimal effekt med avgasystem öppet filter, steg2=optimal effekt filter, avgas, intercooler, steg3 spridare m.m


Sök