Jag kan dra en hypotes ang chiptrim, då jag själv arbetat med det i tre år och noga undersökt marknaden, kunderna och aktörerna.
Här har vi min teori.
Personer som chippar hos de med lägre prisnivå har i många fall sketnare bilar, motorer som gått hårt och saker som inte skötts riktigt. De har då inte tanke/råd att betala 6-7000kr för trim hos de stora firmorna utan shoppar istället hos de med lägre pris.
Att chiptrim nöter lite mer på bilar som är sletna är inget nytt, och när det brakar får den som chippat skulden högt och lågt på olika forum.
Att de stora namnen skulle göra detta bättre är inte bevisat, varken i bänk eller annat.
Däremot håller jag med om att ska man ha en individuell anpassning, eller mappning, så ska man vända sig till de som specialinriktat sig på ett specifikt bilmärke för att få ut det mesta.
Denna teori baserar sig på saker jag sett under tre år i branschen och ungefär 1000 chippade bilar, jag är däremot stenhård när det gäller 18-års bilar som gått 29000 mil och har synliga rallytendenser, dom rör jag inte för det kommer bara skit tillbaka.
SÅ, för att ge mina tips till trådskaparen.
Se till att slitagedelar i motorn är bytta, allrahelst tänddelar och se över tryckslangar om du har turbo, se till att stiften och givare fungerar. Gör gärna en feldiagnos på elektroniken innan chippning, dock brukar seriösa chippare köra en felkodskontroll innan.
Sen kan du vara alldeles lugn och chippa din bil, oavsett vem du vänder dig till.