3653
Sök

Baslådebygge fråga, limning å tvingar?

205 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Håller på att bygga en likadan baslåda som jag gjorde för några veckor sedan och då tog jag god tid på mig men nu vill jag göra den så snabbt det går utan att slarva.
Har nu limmat å skruvat å tvingat fast 2 sidor mot bottenplattan, sedan är tvingarna slut hmm

Efter hur lång tid kan jag börja ta bort tvingarna för att kunna fortsätta att limma, skruva och tvinga fast fler sidor?
Räcker det med 30 minuter eller bör det vara runt 3 timmar så limmet har hunnit härda ordentligt?

Tack på förhand,

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

561 Inlägg
9 augusti 2008
Skruvar du behöver du väl inte han några tvingar öht?
Står det inte på flaskan?

205 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Med tvingar så pressar det ju betydligt mycket mer å det skadar ju verkligen inte... Vill ju inte ha läckor i lådan sedan smile
Hanteringshållfasthet efter några timmar och sluthållfasthet efter 7 dagar... Mer än det går inte att läsa sig fram...
Bostik 700 Trälim är det jag använder mig av...

Därför skrev jag här vad ni har för erfarenheter av detta.

Så här sitter det nu med tvingar... smile

http://dzn.mine.nu/~timebandit/baslada/lada2-1.jpg
Senast redigerat av timebandit (9 augusti 2008)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

6 851 Inlägg
9 augusti 2008
ojoj, så många tvingar behöver du inte ha. om du fäster en tving i hörnet på de korta, sedan en i mitten så räcker det på de korta. på den längre sträckan kan du sätta en i hörnen, sedan 2 i mitten. Detta räcker gott och väl.
Där bitarna går ihop med varandra, alltså i 90graders hörnet, där kan du ju med fördel lägga en planka över båda bitarna och på så sätt enbart behöva en tving.
Bostik 700 har jag inte haft så mycke så det kan jag inte säga nått om, men Casco trälim funkar mycke bra att även täta innuti lådan med sedan wink

205 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Tog till med alla tvingar jag hade, kan ju inte skada smile

Classe har Casco... Får gå ner å köpa det imorgon å täta med då så slipper jag använda silikon och vänta en vecka på att kunna använda lådan smile
Såg även att presstiden på Casco bara är 10 minuter och det är ju grymt bra men kräver riktigt bra passformer så man får såga väldigt exakt.
Tack för tipset.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

6 851 Inlägg
9 augusti 2008
Ja Casco tycker jag är det bättre limmet för trä eller fiberplattor.
Men som sagt, du måste inte ha så många tvingar. Har du dessutom skruvar så ska det funka kalas ändå.

205 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Skruvar har jag gott om kan jag lova... Köpte 500st idag. Skruvarna sitter med ca 70mm mellanrum... Alldeles lagom för att slösa på dem smile

Egentligen har jag väl inte så brådis att få lådan klart då den ändå måste monteras bort igen på Lördag inför Tysklandsresan... Behöver lastutrymmet å vikten å lasta, hehe
Men det är skönt å bli klar med saker å ting å slippa dra ut på tiden.

Förresten så kapa firman till mina delar lite fel så volymen stämmer tyvärr inte... Han måste ha glömt att sågklingan tar ca 3mm hmm
Så nu diffar den nya lådan nästan exakt 1 liter mindre än den andra lådan.
Kommer detta märkas av mycket när man spelar sedan?
Senast redigerat av timebandit (9 augusti 2008)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

16 197 Inlägg
9 augusti 2008
skruva??   själv "skjuter" ja ihop alla låter ja bygger me stiftpistol.. sågar man rakt så e de inga problem..big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 augusti 2008
timebandit skrev:
Skruvar har jag gott om kan jag lova... Köpte 500st idag. Skruvarna sitter med ca 70mm mellanrum... Alldeles lagom för att slösa på dem smile

Egentligen har jag väl inte så brådis att få lådan klart då den ändå måste monteras bort igen på Lördag inför Tysklandsresan... Behöver lastutrymmet å vikten å lasta, hehe
Men det är skönt å bli klar med saker å ting å slippa dra ut på tiden.

Förresten så kapa firman till mina delar lite fel så volymen stämmer tyvärr inte... Han måste ha glömt att sågklingan tar ca 3mm hmm
Så nu diffar den nya lådan nästan exakt 1 liter mindre än den andra lådan.
Kommer detta märkas av mycket när man spelar sedan?

1 liter gör inte spec. mkt. på ljudet.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
9 augusti 2008
Ska den vara portad så får du kanske räkna om porten (om den ska vara portad) något, men det rör sig inte om mycke.
Är den sluten så kommer det inte att märkas alls då man kan räkna ganska mycke fel och sedan kompensera med dämpull.

31 Inlägg
9 augusti 2008
Använd INTE spånskiveskruv är mitt tips.använd 50mm gipsskruv.pressar ihop mycke bättre å det behövs verkligen inge tvingar.

2 665 Inlägg
10 augusti 2008
Jag kör med vanliga orange casco då kan man släppa efter en timme, men eftersom du har skruv så bygg hela lådan vänta en timme sedan kan du dra ur skruvarna.
Ja det är sant det är limmet som håller ihop lådan. Testa gärna att slänga en gammal baslåda i marken några gånger, limfogen sitter ihop och träet går sönder, både spån o mdf.

Skyll inte på firman som sågar, han sågar väl bara efter din ritning. För mig blir det alltid bra från byggcenter/woody i västerås men på min ritning står det även vilken ordning han ska göra kapningarna. Så att alla bitar med samma mått kapas med samma inställning på sågen. blir på 10delen av en mm varje gång.
Senast redigerat av Rickard-v (10 augusti 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 911 Inlägg
10 augusti 2008
evilaudio skrev:
skruva??   själv "skjuter" ja ihop alla låter ja bygger me stiftpistol.. sågar man rakt så e de inga problem..big_smile

+1 här med.
Spikpistol är mumma och går så mycket snabbare än att skruva.

Skruven är ju egentligen bara till för att hålla bitarna på plats medan limmet torkar, så de går lika fint med 40-50mm stift/spik.

205 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Skyll inte på firman som sågar, han sågar väl bara efter din ritning. För mig blir det alltid bra från byggcenter/woody i västerås men på min ritning står det även vilken ordning han ska göra kapningarna. Så att alla bitar med samma mått kapas med samma inställning på sågen. blir på 10delen av en mm varje gång.

Tyvärr så kontrollerade jag aldrig höjden på brädorna han sågade till. Botten och äverplattan fick han ju såga om. Dem var hela 5-6mm för långa.
Att kortsidorna och långsidorna var 3mm för långa spelar inte roll för det märks inte av när lådan är klädd.
Men fasen också att jag inte kontrollerade höjden... Istället 80mm blev dem bara 76-77mm. Detta gör att lådan tappade 1 liter i volym som nu tydligen inte märks av så mycket på en sluten låda som jag skall ha.
Så han sågade aldrig efter mina ritningar å mått hmm Han missade att räkna med att sågklingan tar 3mm som jag fick reda på förra gången jag var där å fick hjälp smile

Dock så måste jag hitta på nått som gör att basen kommer iaf 5mm högre upp för att hålla ventilationshålet i basen någorlunda fritt från botten. Vill inte slänga ut en massa pengar å köpa 1x1,2 kmv2 trä för att göra någon distansring. Tips på enklare saker?

Köpte aldrig nått nytt lim för att täta med... Körde på med våtrumssilikonet som i förra lådan. Kommer inte kunna spela med lådan förrens på Tisdag näst nästa vecka så då kan limmet och silikonet stå å härda istället.

Gipsskruvar? Skall jag komma ihåg nästa gång jag bygger en låda. Tycker faktiskt att dessa spånskiveskruvarna verkar göra sitt jobb bra.
Senast redigerat av timebandit (10 augusti 2008)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

198 Inlägg
10 augusti 2008
GAS 12" MDF-ring från brl? 98kr st

"12-tums monteringsring i MDF-board.

Hålmått 284mm. Fräst yttermått 330mm. Försänkt 12mm. Material tjocklek 25mm."

kommer den ju upp 13mm, enkelt o bekvämt fast kanske inte det billigaste smile

2 665 Inlägg
10 augusti 2008
Ja är det så grova fel då är det illa när han sågar. Men sågar men en bit itaget ska sågklingan gå utanför det iställda måttet. Ställer han in 245mm ska ju biten bli det oavsettt hur mkt sågklingan tar.

Byt byggfirma säger jag.

(jag provade en annan firma än min vanliga när de hade semesterstängt och allt blev skit. Det diffade 2-3 tiondelar av en mm och ingen vinkel blev 90 grader. jag åkte tillbaka o fick pengarna tillbaka.)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

205 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
Ja det är jobbigt när kapningen/sågningen inte blir bra och synd att man inte kontrollerade allt som man faktiskt bör. Men i vilket fall så har jag lyckats göra en liten distansring för att höja upp basen lite och därmed ha ung. samma volym och ytan under basen. Nu väntar jag bara på att limmet och silikonet skall härda ordentligt samt fixa dit högtalaranslutningarna.

Här är lite mer bilder:

http://dzn.mine.nu/~timebandit/baslada/lada2-2.jpg
http://dzn.mine.nu/~timebandit/baslada/lada2-3.jpg
http://dzn.mine.nu/~timebandit/baslada/lada2-4.jpg
Senast redigerat av timebandit (12 augusti 2008)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

Sök