3526
Sök

Blinkande lampor

11 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Har en saab 9-3 01 med 2st 10" och slutsteg. Strömkabeln är på 16"mm.Det är så att lamporna blinkar lite grann till basen om man höjer på. Vad kan detta vara??

//ANdreas

Saab..... Snabbast av alla bilar;)

1 653 Inlägg
10 augusti 2008
#2
skit i kondensator, skaffa redigt batteri istället det är från batteriet krämen kommer, inte kondingen!

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

1 833 Inlägg
10 augusti 2008
#3
Kondensator hjälpte inte för mig. SÅ mitt nästa alternativ är väl batteri.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
10 augusti 2008
#4
Satsa på en kondensator wink Kommer att sluta blinka i lamporna då, efter som den lagrar ström som steget sedan kan använda när t ex basen slår in. Då belastas steget och vill ha mer kräm wink

Glömde skriva att man måste ladda upp kondensatorn innan, annars gör den ingen nytta.
Senast redigerat av Marcus_89 (10 augusti 2008)


1 653 Inlägg
10 augusti 2008
#5
fredrikgram skrev:
Thullen skrev:
skit i kondensator, skaffa redigt batteri istället det är från batteriet krämen kommer, inte kondingen!

De kvittar väl om batteriet e bra eller inte. När motorn e igång e de ju generatorn som fixar ström, o den e troligtvis ok. Så ja tror på kondensator, den jobbar snabbare o tar bort spänningsfall från batteriet vid snabb belastning.

eller inte...

hur jobbar en kondensator snabbare menar du? varifrån får kondensatorn sin ström tror du som den ska leverera så fort?

nej, skit i konding, grövre kablar och ett redigt batteri är vad som behövs innan man börjar fundera på kondensator.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

1 653 Inlägg
10 augusti 2008
#6
fredrikgram skrev:
Thullen skrev:
fredrikgram skrev:
De kvittar väl om batteriet e bra eller inte. När motorn e igång e de ju generatorn som fixar ström, o den e troligtvis ok. Så ja tror på kondensator, den jobbar snabbare o tar bort spänningsfall från batteriet vid snabb belastning.

eller inte...

hur jobbar en kondensator snabbare menar du? varifrån får kondensatorn sin ström tror du som den ska leverera så fort?

nej, skit i konding, grövre kablar och ett redigt batteri är vad som behövs innan man börjar fundera på kondensator.

En kondnstor e som en ballong typ. Man laddar upp den o sen har steget en buffert o hämta den ström den behöver. Så om man e seriös så e de lika bra o ha en kondensator. O hyffsat batteri e ju en fördel o ha me givetvis. O självklart ska man ha kablar som e så grova så dom räcker, finns tabeler på o räkna ut hur grova man ska ha. Men man kan ju börja me o kolla så allt e riktigt me batteri o kablar, om de fortfarande blinkar då så e de la bara kondensatorn kvar antar ja?

och balongen blåses upp av vadå?
har man gjort rätt från början så behövs ingen kondensator.
Senast redigerat av Thullen (10 augusti 2008)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 augusti 2008
#7
fredrikgram skrev:
Thullen skrev:
fredrikgram skrev:

De kvittar väl om batteriet e bra eller inte. När motorn e igång e de ju generatorn som fixar ström, o den e troligtvis ok. Så ja tror på kondensator, den jobbar snabbare o tar bort spänningsfall från batteriet vid snabb belastning.

eller inte...

hur jobbar en kondensator snabbare menar du? varifrån får kondensatorn sin ström tror du som den ska leverera så fort?

nej, skit i konding, grövre kablar och ett redigt batteri är vad som behövs innan man börjar fundera på kondensator.

En kondnstor e som en ballong typ. Man laddar upp den o sen har steget en buffert o hämta den ström den behöver. Så om man e seriös så e de lika bra o ha en kondensator. O hyffsat batteri e ju en fördel o ha me givetvis. O självklart ska man ha kablar som e så grova så dom räcker, finns tabeler på o räkna ut hur grova man ska ha. Men man kan ju börja me o kolla så allt e riktigt me batteri o kablar, om de fortfarande blinkar då så e de la bara kondensatorn kvar antar ja?

*suck*
Detta har påpekats FLERA gånger.
En kondensator gör MINDRE nytta än ett frskt bra batteri, bra kablage och bra KONTAKTYTOR till dessa.

Det finns redan en del trådar om detta.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 653 Inlägg
10 augusti 2008
#8
fredrikgram skrev:
Thullen skrev:
fredrikgram skrev:

En kondnstor e som en ballong typ. Man laddar upp den o sen har steget en buffert o hämta den ström den behöver. Så om man e seriös så e de lika bra o ha en kondensator. O hyffsat batteri e ju en fördel o ha me givetvis. O självklart ska man ha kablar som e så grova så dom räcker, finns tabeler på o räkna ut hur grova man ska ha. Men man kan ju börja me o kolla så allt e riktigt me batteri o kablar, om de fortfarande blinkar då så e de la bara kondensatorn kvar antar ja?

och balongen blåses upp av vadå?

Batteriet. O batteriet laddas av generatorn

å vad bör man byta först då om generatorn funkar?

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 augusti 2008
#9
fredrikgram skrev:
Thullen skrev:
fredrikgram skrev:

En kondnstor e som en ballong typ. Man laddar upp den o sen har steget en buffert o hämta den ström den behöver. Så om man e seriös så e de lika bra o ha en kondensator. O hyffsat batteri e ju en fördel o ha me givetvis. O självklart ska man ha kablar som e så grova så dom räcker, finns tabeler på o räkna ut hur grova man ska ha. Men man kan ju börja me o kolla så allt e riktigt me batteri o kablar, om de fortfarande blinkar då så e de la bara kondensatorn kvar antar ja?

och balongen blåses upp av vadå?

Batteriet. O batteriet laddas av generatorn

Och om batteriet inte hänger med att förse kondensatorn med ström då?
VAD händer då?
Hmmmmmm?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

205 Inlägg
10 augusti 2008
#10
Jag har samma problem men inte så mycket men det kommer bli värre när jag är klar med den nya lådan.
Mitt batteri är i bra skick men orkar nog inte att leverera strömmen tillräckligt fort antar jag. Vill inte ha ett extra batteri i skuffen så jag funderar på att köpa ett nytt bättre batteri å försöka med. I värsta fall får jag se om jag kan få plats med att batteri där bak men tyvärr så har jag ju hund och han skall inte/vill inte få i sig en massa spänning å ström inte... =P

Edit:

Jag har idag "bara" 350WRMS / 1400W och en 50mm2 kabel dragen och ändå har jag spänningsfall när jag vrider upp volymen så det dunkar på riktigt bra. Så det kan bara vara batteriet.
Dock har jag aldrig försökt att ladda batteriet eller ens kontrollerat skicket på det men bilen rullar kanon och aldrig haft några ström/spänningsproblem inte.
Senast redigerat av timebandit (10 augusti 2008)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
10 augusti 2008
#11
Men har inte du ett DLS CAD11?

Det ger ju betydligt mer än "bara" 350W. smile

Aha, du menar att basen är på 350WRMS. Okej, då förstår jag hur du menar. Om steget är inställt för att matcha basen så borde det inte ge ut så ruskigt mycket effekt, dessutom är det ett klass D-steg och de drar mindre ström än "vanliga" steg.

Ifall du inte har en massa andra strömförbrukare igång samtidigt som du spelar högt, då borde inte lamporna blinka tycker jag. Så mycket ström ska steget inte dra. Du bör nog kolla upp generatorns laddspänning och även kika så att batterijord+generatorns laddkabel har bra kontakt.
Senast redigerat av Drönirettab (10 augusti 2008)

21 761 Inlägg
10 augusti 2008
#12
Slangen_ skrev:
Hej!

Har en saab 9-3 01 med 2st 10" och slutsteg. Strömkabeln är på 16"mm.Det är så att lamporna blinkar lite grann till basen om man höjer på. Vad kan detta vara??

Vet du ungefär hur många Watt som steget är på?

205 Inlägg
10 augusti 2008
#13
Drönirettab skrev:
Men har inte du ett DLS CAD11?

Det ger ju betydligt mer än "bara" 350W. smile

Aha, du menar att basen är på 350WRMS. Okej, då förstår jag hur du menar. Om steget är inställt för att matcha basen så borde det inte ge ut så ruskigt mycket effekt, dessutom är det ett klass D-steg och de drar mindre ström än "vanliga" steg.

Ifall du inte har en massa andra strömförbrukare igång samtidigt som du spelar högt, då borde inte lamporna blinka tycker jag. Så mycket ström ska steget inte dra. Du bör nog kolla upp generatorns laddspänning och även kika så att batterijord+generatorns laddkabel har bra kontakt.

Japp, går på basens specar, för om jag matar kontinuerligt med säg 400WRMS som steget ger så borde väl basen gå sönder efter ett tag? Iofs är basen säkert underspecad men teoretiskt betraktat?

Har det inställt (tror jag) att steget inte ger basen mer effekt än vad som behövs/tål.

Den laddar bra och jorden verkar bra också när jag mäter. Då steget drar en del ström så kan det vara bra att försöka dra en kabel till från generatorn till batteriet samt en extra jordkabel som jag gjorde på min 740. Vet dock inte om det finns mer anslutningar från generatorn, vågar inte klippa bort gamla kablar.l

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
10 augusti 2008
#14
Ja, det skadar ju inte att åtminstone förstärka befintliga jordkablar. Det kan ju se bra ut när man mäter på själva batteripolerna, men om man mäter på en jordpunkt vid karossen så kan det skilja sig en del i spänningen. Just när det blinkar i bilens lampor så handlar det i princip om tre saker:

1# Bilens strömförsörjning kan inte leverera strömmen tillräckligt snabbt
2# Strömmen inte kommer fram ordentligt från batteri/generator.
3# Bilens strömförsörjning orkar inte leverera pga att strömmen är för stor

Kollar man på de tre tänkbara orsakerna så anser jag att man nog kan utesluta punkt 3, räknar man på tex 400W och 75% verkningsgrad så hamnar strömförbrukningen på strax under 40A och det ska generatorn klara av även när bilen har halvljuset påslaget tycker jag. Men har man bara motorn på tomgång så kan det nog bli blinkningar om man även har tex fläkten igång på hög hastighet eller så.

Punkt 1 skulle det kunna vara, men då tror jag inte att det beror på att steget drar mycket ström egentligen. Om generatorn inte laddar riktigt som den ska vid belastning, eller att batteriet inte är i bra skick, då kan det nog bli blinkningar.

Punkt 2 skulle det också kunna vara, tex dålig kontakt där batterijordkabeln sitter fast i karossen kan orsaka såna problem.

Det här är ju bara mina synpunkter, andra har kanske annan uppfattning. smile

Förresten, hur stor generator och hur stort batteri är det?
Hur stort batteri ryms på batterihyllan?
Senast redigerat av Drönirettab (10 augusti 2008)

205 Inlägg
10 augusti 2008
#15
Det var en bra tankegång du hade där...

Tror att generatorn ligger på 80A eller 90A.
Batteriet är ett Volvo orginal så gissningsvis 55ah eller dyligt? Vet inte exakt vad som får plats men funderar på ett Tudor Tec-Tronic2 på 77ah.
I vilket fall så kommer jag gå över ström och jordkabeln under huven när jag får tillräckligt med tid och ork. Dumt att nått går sönder för en sådan skitsak.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
10 augusti 2008
#16
80A eller 90A generator?
Visst är det väl din V70 som det handlar om?

Kollar man hos Yourex.se så borde det vara runt 110-120A generator iaf. smile

205 Inlägg
10 augusti 2008
#17
Drönirettab skrev:
80A eller 90A generator?
Visst är det väl din V70 som det handlar om?

Kollar man hos Yourex.se så borde det vara runt 110-120A generator iaf. smile

Verkar vara olika beroende på vilken marknad bilen är såld... Kollar man tex på www.fbt.se efter reservdelar så ligger mellan 70-120A.
Blir till att kolla under huven å se efter. Sitter det bara ca 80-90A köper jag en ny begagnad på 120A

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
10 augusti 2008
#18
Aha, på det sättet. smile Kanske en generator från en TDI har ännu mer pulver än 120A, vet inte riktigt.

Tudor Tech-tronic2 är ett relativt prisvärt batteri som fungerar bra, enligt flera som har använt det. Jag brukar föreslå att man kollar upp hur stor batterihylla det är och sedan köper man det största batteriet som får plats, det är definitivt ingen nackdel. Jo, för plånboken kanske. wink
Senast redigerat av Drönirettab (10 augusti 2008)

11 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#19
men i min bil sitter det nu en 90 amp generator.byta denna till 140 amp va tror ni om detta??

//Andreas

Saab..... Snabbast av alla bilar;)

21 761 Inlägg
10 augusti 2008
#20
Det blir nog bra. smile

Men vet du hur mycket effekt ditt steg ger ut?

Jag kollade på din bil, men det står att stereon var uppgraderat till AS3. Har ingen aning om vad det innebär.


Sök