Ja, det skadar ju inte att åtminstone förstärka befintliga jordkablar. Det kan ju se bra ut när man mäter på själva batteripolerna, men om man mäter på en jordpunkt vid karossen så kan det skilja sig en del i spänningen. Just när det blinkar i bilens lampor så handlar det i princip om tre saker:
1# Bilens strömförsörjning kan inte leverera strömmen tillräckligt snabbt
2# Strömmen inte kommer fram ordentligt från batteri/generator.
3# Bilens strömförsörjning orkar inte leverera pga att strömmen är för stor
Kollar man på de tre tänkbara orsakerna så anser jag att man nog kan utesluta punkt 3, räknar man på tex 400W och 75% verkningsgrad så hamnar strömförbrukningen på strax under 40A och det ska generatorn klara av även när bilen har halvljuset påslaget tycker jag. Men har man bara motorn på tomgång så kan det nog bli blinkningar om man även har tex fläkten igång på hög hastighet eller så.
Punkt 1 skulle det kunna vara, men då tror jag inte att det beror på att steget drar mycket ström egentligen. Om generatorn inte laddar riktigt som den ska vid belastning, eller att batteriet inte är i bra skick, då kan det nog bli blinkningar.
Punkt 2 skulle det också kunna vara, tex dålig kontakt där batterijordkabeln sitter fast i karossen kan orsaka såna problem.
Det här är ju bara mina synpunkter, andra har kanske annan uppfattning.
Förresten, hur stor generator och hur stort batteri är det?
Hur stort batteri ryms på batterihyllan?