4537
Sök

3 st turboaggregat i en bil

50 Inlägg
10 augusti 2008
#21
manligt!

...

Labborant
307 Inlägg
10 augusti 2008
#22
AirOne skrev:
Jocke_T skrev:
Det sitter väl 4st turboagg. på bugatti veyron om jag inte har helt fel:)

Helt korrekt.
Men så är det 10 kylare också..eller hur var det nu?

Tror tillochmed det är 13 kylare hehe helt sjukt...

Ren ingengörs "show-off"

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
11 augusti 2008
#23
Marcus_89 skrev:
Beeenny skrev:
ja har inte fattat vitsen med bi-turbo..varför singel konverterar många supror isf ?

T ex en supra med bi turbo har två aggregat som arbetar på olika varvtal. Det ena ger kraft på det låga varven medan det andra ger kraft på de högre. Men vill man nu ha mycket hästar så sätter man istället dit en en turbo modell stor istället. Förlorar då kraften på låga varv men all effekt kommer som en spark i ryggen på de högre varven. big_smile

Fattar inte det riktigt, sitter ju en turbo till dom 3 första cyl. å en till dom 3 bakre.. å dom är lika stora.
båda inloppen på turboane går ihop till filtret å båda utloppen går ihop till intercoolern... va e de som styr att den ena är på låga varv å den andra på höga? fick nämligen en supramotor förra veckan, ska inte åka med dubbelturbo men är nyfiken. blir en Garrett GT42 ist för orginalen, så ja har 2 turbo aggregat att sälja. nån som vill sälja en kompressor till han så han kan börja bygga?tongue

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 augusti 2008
#24
Karlsson_1988 skrev:
Marcus_89 skrev:
Beeenny skrev:
ja har inte fattat vitsen med bi-turbo..varför singel konverterar många supror isf ?

T ex en supra med bi turbo har två aggregat som arbetar på olika varvtal. Det ena ger kraft på det låga varven medan det andra ger kraft på de högre. Men vill man nu ha mycket hästar så sätter man istället dit en en turbo modell stor istället. Förlorar då kraften på låga varv men all effekt kommer som en spark i ryggen på de högre varven. big_smile

Fattar inte det riktigt, sitter ju en turbo till dom 3 första cyl. å en till dom 3 bakre.. å dom är lika stora.
båda inloppen på turboane går ihop till filtret å båda utloppen går ihop till intercoolern... va e de som styr att den ena är på låga varv å den andra på höga? fick nämligen en supramotor förra veckan, ska inte åka med dubbelturbo men är nyfiken. blir en Garrett GT42 ist för orginalen, så ja har 2 turbo aggregat att sälja. nån som vill sälja en kompressor till han så han kan börja bygga?tongue

Folk gissar för mycket. Finns både varianter där två olika aggregat sköter olika register samt två lika aggregat hjälps åt.

Bara för att man kör supra behöver man inte vara motorguru, jag har hört citat i likhet med "dubbelturbo är fult" samt "dumpventil behövs inte, man tappar inget utan"  mm som gör att man börjar undra.

helt klart är ett aggregat effektivare än två mindre, men tänker man till och bygger rätt så kan man få två små aggregat att svara strålande.  Jag antar att många väljer singel pga enkelheten med bolt on kit samt mindre svetsjobb om man bygger själv.  EN turbo för 600+hk är inte sådär rapp hur man än vrider på det

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

RE-雨宮
481 Inlägg
11 augusti 2008
#25
Däremot är 2 turbos för 600häst rappa.. Så, hur man än vrider och vänder på det så går det inte att säga vilket som är bäst generellt. För det beror på vad man ska ha det till, och hur man får till det. Rent personligen tycker jag det är totalt meningslöst att köra med mer än 2 turbos då det blir fler "problem" i fråga om vikt,plats,värme osv. Vill man ha det bara för att vara tuff så vist. Pris kan jag väl tänka mig hamnar på runt 100+tusen taget mellan tummen och pekfingret, om man tänker på att motor bör ses om, turbos inhandlas och sen få allt att stämma. Vill man dessutom ha bra agg så kostar ju ett HKS T04Z några kronor bara det...

RE-Amemiya Kitted FD3S

1 813 Inlägg
11 augusti 2008
#26
BTLulle skrev:
Klart det går att ha 3 turboaggregat smilesmilesmilesmile


http://www1.garaget.org/gallery/archive/64226/427325_hnd062.jpg

MVH Peter

oj oj där har vi ju lilla silvia som man har varit å puttsat på smile

som sagt du kan ju få 3 turbos du börjar med en liten sen en större å sen en mega så dom laddar i 3 steg tex men på en bil e det kanske knappt lönt att lägga dom pengarna.. du kommer aldrig kunna köra på väg för du lär få svårt att rega om den.

men vill du lägga ner pengar å jobb så prata med någon trimm expert lr så hör med någon utav dessa här http://www.stpk.se/   dom kan ju det mesta inom turbos å motorer på alla bränsle nivåer....

Åk före du så väntar jag på dig där..!

2 014 Inlägg
11 augusti 2008
#27
Luc-Michel Faichaud har en Audi V12 med quadturbo i sin JGTC R34 GTR... Över 1000 hk på under 1000 kg. Det är manligt om något.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Evolution Garage
1 299 Inlägg
11 augusti 2008
#28
AirOne skrev:
Jocke_T skrev:
Det sitter väl 4st turboagg. på bugatti veyron om jag inte har helt fel:)

Helt korrekt.
Men så är det 10 kylare också..eller hur var det nu?

Sant men fortfarande bara ett aggregat per cylinderbank...

Sky´s the limit...


Sök