3851
Sök

Startproblem Volvo 745 GL -88

Licensierad debbatör.
205 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#1
Jag har också sett alla andra trådar om de här men inget av de som står där har hjälpt hittils.

Jag har en Volvo 745 GL 1988. Och den vägrar starta. Den har gnista! Den tänder till ibland i ca en halv sekund för att sedan dö igen, som om den tänder på ångorna. Båda bränslepumparna funkar och bränslefiltret är bytt så det är inte stopp där i. Bensinen går förbi bränslefiltret. Sen är det bara slang hela vägen fram så det är inte några kopplingar som är fel. Det går inte ner i cyllindrarna och inte tillbaka i returen. ??  Behöver hjälp!

Och JA jag ska byta bil så fort jag får igång den så att jag blir av med den!!

-Klart att jag är världens pessimist, då blir man ju alltid glatt överaskad

Smålänning
7 887 Inlägg
11 augusti 2008
#2
Vevaxelgivare. Kolla så remhjulet på kamaxeln är fastsruvat.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Licensierad debbatör.
205 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#3
Har det något med att bensinen inte kommer fram att göra?

-Klart att jag är världens pessimist, då blir man ju alltid glatt överaskad

blacken
11 augusti 2008
#4
olkarlsson skrev:
Jag har också sett alla andra trådar om de här men inget av de som står där har hjälpt hittils.

Jag har en Volvo 745 GL 1988. Och den vägrar starta. Den har gnista! Den tänder till ibland i ca en halv sekund för att sedan dö igen, som om den tänder på ångorna. Båda bränslepumparna funkar och bränslefiltret är bytt så det är inte stopp där i. Bensinen går förbi bränslefiltret. Sen är det bara slang hela vägen fram så det är inte några kopplingar som är fel. Det går inte ner i cyllindrarna och inte tillbaka i returen. ??  Behöver hjälp!

Och JA jag ska byta bil så fort jag får igång den så att jag blir av med den!!

Mät på huvudpumpens elanslutningar, är spänningen 11,5 volt eller därunder så är den rökt, eller "väsnas" den eller "rasselskrammlar" den när den går så kan det vara så att den så pass sliten att den inte orkar att trycka fram bränsle tillräckligt.  Att bägge pumparna "snurrar" är en sak, men orkar dom att trycka tillräckligt är en annan..
Senast redigerat av blacken (11 augusti 2008)

Licensierad debbatör.
205 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#5
Huvudpumpen är den under bilen, right? Vad ska man mäta med. Var kan man köpa sånt mätinstrumen och hur mycket.

-Klart att jag är världens pessimist, då blir man ju alltid glatt överaskad

Volvo 162
26 Inlägg
11 augusti 2008
#6
Går den på startgas? om inte så har de inte med soppan att göra....


191 Inlägg
11 augusti 2008
#7
jag hade samma problem typ på min gammla GL 88a.. det va mina spridare som gav upp ..


Licensierad debbatör.
205 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#8
Borde det inte gå tillbaka i returen dÅ? eller är jag ute och cyklar? Hur kan man kolla det? vill inte köpa nya spridare i onödan!

-Klart att jag är världens pessimist, då blir man ju alltid glatt överaskad

191 Inlägg
11 augusti 2008
#9
olkarlsson skrev:
Borde det inte gå tillbaka i returen dÅ? eller är jag ute och cyklar? Hur kan man kolla det? vill inte köpa nya spridare i onödan!

det kan ju vara stopp där eller så kan det va sstopp i bränsletrycksregulatorn dom där sakerna är billiga på skroten du ska ju endå bara få bilen att starta.. bränsletrycksregulator köpte jag för 100 kr på skroten o spridare nästan samma summa kommer itne ihåg va dom kosta exakt..


Licensierad debbatör.
205 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#10
Var sitter bränsletrycksregulatorn?

-Klart att jag är världens pessimist, då blir man ju alltid glatt överaskad

178 Inlägg
11 augusti 2008
#11
prova och gör rent fördelar locket.. hade liknade problem med min. när man vred på nyckeln så gick han bara runt, vill e inte tända typ. och när han gjorde det så blöddrade ha  och det. sen dog han. då provade vi att rulla igång den. då starta han men så fort jag släppte gasen så dog han. hade liksom ingen tomgång. så jag gjorde rent fördelarlocket då. var en massa fukt och bös där i.  efter det så starta han direkt..

mvh petta

http://www.garaget.org/PeTTa
ALLT UNDER 19" ÄR VINTERDÄCK

Licensierad debbatör.
205 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#12
Ingen som vet var bränsletrycksregulatorn är?

-Klart att jag är världens pessimist, då blir man ju alltid glatt överaskad

blacken
12 augusti 2008
#13
olkarlsson skrev:
Huvudpumpen är den under bilen, right? Vad ska man mäta med. Var kan man köpa sånt mätinstrumen och hur mycket.

Ta ett vanligt multi instrument som det finns billiga lite här och där  finns typ på Biltema har kan kosta lite olika men är rackarns bra att ha.

blacken
12 augusti 2008
#14
olkarlsson skrev:
Ingen som vet var bränsletrycksregulatorn är?

"Längst fram" på bränslerailen. ( den som alla spridarna sitter på) Mitt emot soppa in så att säga. Den har en vacumslang som går till insuget på sig och två soppaslangar in i den, en ifrån railen och en som försvinner bakåt.. (retur till tank)
Senast redigerat av blacken (12 augusti 2008)

Licensierad debbatör.
205 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#15
Går det att testa den om den funkar? eller det blir te att köpa ny?

-Klart att jag är världens pessimist, då blir man ju alltid glatt överaskad

191 Inlägg
12 augusti 2008
#16
hmm gör rent fördelar locket först detg brukar oxidera på koppar grejerna där i smile för det e sällan bränsletrycksregulatorn går


Licensierad debbatör.
205 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
#17
Men har inte fördelar locket med gnistan att göra? Gnistan är det inge fel på. Det är att bensinen inte kommer fram.

-Klart att jag är världens pessimist, då blir man ju alltid glatt överaskad

191 Inlägg
14 augusti 2008
#18
kolla spridarna lr kolla bränsletrycksregulatorn det e dom 2 felen jagf tror det kan vara smile


Volvo 162
26 Inlägg
14 augusti 2008
#19
Ok men har du testat om den går på startgas????


204 Inlägg
14 augusti 2008
#20
pröva att vrida nyckeln till läge 2 och vänta i 2sek sen till läge 0 igen sån gör du så 5-7ggr
sen går du fram å känner på fuelrailen om den har blivit kall(are)
då flödar bensinen genom fuelrailen tillbaka genom returen ner i tanken.
annars kan det va nån box som styr sprutet som har gett sig.

men ja tycker du ska prova med startgas som Ando162  har påpekat i 2 inlägg!!



Sök