3973
Sök

förlorar bilen effekt med större däck??

135 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#1
Tja, har ett par 17 på min bmw m5 men funderar på 19 för utseendets skull, men jag komm ihåg att på min 320 så hadde jag 15 på mina vinter däck men när jag bytte till mina sommardäck som var på 17 så känndes den inte alls lika pigg som innan, den accelerarade inte lika bra tex. Så min fråga är: förlorar bilen någon effekt av nått slag när man slänger på större däck???


108 Inlägg
12 augusti 2008
#2
Ja den känns slöare pga att hjulen är större och däcken är bredare. Hjulen rullar tyngre för det är större annligningsyta mot vägen. Men de blir klart snyggare. Min C30 tar 1dl mer per mil med 18" än med 16" vinterhjul.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 augusti 2008
#3
Så länge du har samma diamteter på hjulen tappar du inget.
Men har du större diameter tappar du i acc, men får högre topphastighet.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 augusti 2008
#4
Givetvis får du även mera rullmotstånd om däcken är bredare

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

135 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#5
te_wik skrev:
Så länge du har samma diamteter på hjulen tappar du inget.
Men har du större diameter tappar du i acc, men får högre topphastighet.

Mvh Tommy

menar du att om jag har 235-17-40 så kan jag ha 235-19-40 ?


2 283 Inlägg
12 augusti 2008
#6
Nja det blir ju större rundomkrets så det kommer kännas slöare men skitsamma det är snyggare.
Jag märkte jävla skillnad mot 17" till 19" tongue

R.I.P. Michael Jackson!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 augusti 2008
#7
svensk-japs skrev:
te_wik skrev:
Så länge du har samma diamteter på hjulen tappar du inget.
Men har du större diameter tappar du i acc, men får högre topphastighet.

Mvh Tommy

menar du att om jag har 235-17-40 så kan jag ha 235-19-40 ?

du får kolla upp de, finns räknare att hitta på internet..

M;vh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 augusti 2008
#8
te_wik skrev:
svensk-japs skrev:
te_wik skrev:
Så länge du har samma diamteter på hjulen tappar du inget.
Men har du större diameter tappar du i acc, men får högre topphastighet.

Mvh Tommy

menar du att om jag har 235-17-40 så kan jag ha 235-19-40 ?

du får kolla upp de, finns räknare att hitta på internet..

M;vh Tommy

Rullomkretsen kommer skilja sig 8.1% med det du sa, det är mkt!

så jaa, det kommer kännas!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 Inlägg
12 augusti 2008
#9
te_wik skrev:
Så länge du har samma diamteter på hjulen tappar du inget.
Mvh Tommy

Inte riktigt!!
Större fäljar väger mer och framför allt så kommer den roterande vikten att hamna längre ut. 17" med normalprofil däck är snabbare än 19" med superlågprofil däck, även fast dom har samma ytterdiameter.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 augusti 2008
#10
svartGSX skrev:
te_wik skrev:
Så länge du har samma diamteter på hjulen tappar du inget.
Mvh Tommy

Inte riktigt!!
Större fäljar väger mer och framför allt så kommer den roterande vikten att hamna längre ut. 17" med normalprofil däck är snabbare än 19" med superlågprofil däck, även fast dom har samma ytterdiameter.

Det har du helt rätt i! Tänkte inte på detta!
Tack för rättelsen!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 augusti 2008
#11
svartGSX skrev:
te_wik skrev:
Så länge du har samma diamteter på hjulen tappar du inget.
Mvh Tommy

Inte riktigt!!
Större fäljar väger mer och framför allt så kommer den roterande vikten att hamna längre ut. 17" med normalprofil däck är snabbare än 19" med superlågprofil däck, även fast dom har samma ytterdiameter.

Dessutom så visar hastighetsmätaren rätt om det är samma diameter. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 augusti 2008
#12
Irmscher Vectra skrev:
svartGSX skrev:
te_wik skrev:
Så länge du har samma diamteter på hjulen tappar du inget.
Mvh Tommy

Inte riktigt!!
Större fäljar väger mer och framför allt så kommer den roterande vikten att hamna längre ut. 17" med normalprofil däck är snabbare än 19" med superlågprofil däck, även fast dom har samma ytterdiameter.

Dessutom så visar hastighetsmätaren rätt om det är samma diameter. smile

Jaa, eller iaf visar den som tidigare. Dom visar ju aldrig rätt ändå :p

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Gasglad
295 Inlägg
12 augusti 2008
#13
Helt rätt som svart GSX skriver. Hur många seriösa på strippen ser ni som kör med 19tum? Inte många, oftast är det slicks eller R-däck på så små fälgar eller plåt som man kan ha utan att det tar i. Viktskillnaden på mina 17" jämnfört med mina 15" plåt på vintern är ganska rejäl. Så lättviktsfälgar vore ju det bästa, men då blir det helt plötsligt mycket dyrare fälgar också.


BTLulle
12 augusti 2008
#14
Men hallå Inte märker man någon skillnad om man har en 17 eller 19 fälg på grund av viktskillnade, den är så lite att det är marginelt. Och nej du förlorar inga hästkrafter med större fälgar men man får högre utväxling därav känns bilen slöare.

MVH Peter
Senast redigerat av BTLulle (12 augusti 2008)

huh?
10 427 Inlägg
12 augusti 2008
#15
Om de nya/större fälgarna och däcken är tyngre än innan så går bilen långsammare.


Finns en bra jämförelse nånstans på internet där det provkörs två stycken BMW M5
motvarandra, den ena med originalfälgar (19"?) och den andra med ett gäng större fälgar.
Hittar inte klippet just nu.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 augusti 2008
#16
Vikten har ju stor del avdet oxå. Men i detta fallet så skulle rullomkretsen skilja +8.1% , det känner man av lätt.

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 augusti 2008
#17
BTLulle skrev:
Men hallå Inte märker man någon skillnad om man har en 17 eller 19 fälg på grund av viktskillnade, den är så lite att det är marginelt. Och nej du förlorar inga hästkrafter med större fälgar men man får högre utväxling därav känns bilen slöare.

MVH Peter

Jo, det märks en hel del skillnad. Man brukar säga att ett kilo på ett hjul motsvarar 8kg i skuffen. Det är en massa som ska sättas i rotation, inte bara död vikt. Självklart är detta inte en exakt beräkning men en fingervisning. Ju starkare motor du har desto mindre känner du detta, och det märks framförallt när man ska iväg. Ett stort hjul kan lätt väga 4-5kg mer per styck. Räkna ut vad det blir i skuffen. Har du en liten gti med 130-150hk så kan du döda accet helt med stora fälgar.

Får man högre toppfart med större däck? Ja, i teorin, men i praktiken så sänker du toppfarten om bilen inte orkar dra den upp till varvstopp på högsta växeln.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

220 Inlägg
12 augusti 2008
#18
svensk-japs skrev:
Tja, har ett par 17 på min bmw m5 men funderar på 19 för utseendets skull, men jag komm ihåg att på min 320 så hadde jag 15 på mina vinter däck men när jag bytte till mina sommardäck som var på 17 så känndes den inte alls lika pigg som innan, den accelerarade inte lika bra tex. Så min fråga är: förlorar bilen någon effekt av nått slag när man slänger på större däck???

Nej, motorns effekt har inget med däcken att göra, när det gäller bilens acceleration så svarade du själv på frågan wink
Senast redigerat av Mange_C5 (12 augusti 2008)

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
12 augusti 2008
#19
Ju fetare fälgar du har desto mer vikt ska sättas i snurr, så klart man tappar lite där. Samma gäller när du ska bromsa, du får sämre bromssträcka med tunga hjul.

Skitsamma, du får helt enkelt kompensera genom att trimma upp motorn lite istället! wink big_smile


12 086 Inlägg
12 augusti 2008
#20
Jag har 235/35-19 på min 540.. det går tyngre än 205 vinterdäcken, det känns markant.
Funderar på att köpa nya fälgar, 10½" breda bak med 295 bara för att få ännu värre soppaförbrukning smile


Sök