12 augusti 2008
Trådstartare
Jag har en Terrano II -94 med KA24E bensinmotor. Den har ett motorstyrningssystem som heter ECCS, vilket vad jag förstår är vanligt på Nissan-bilar.
Nu till mitt problem.
Den är väldigt slö (mätte 0-100 idag och det tog ungefär 45 sek) och drar mycket bensin, ca 1,4 l/mil vid lugn körning på 70-väg 2x3 mil om dagen(Instruktionsboken uppger 1,1 vid blandad körning). Upp till 2000 rpm drar den hyfsat, sedan går det trögare. Vid ca 3400 rpm börjar den bluddra för att sedan dö, det låter som att som att motorn kvävs. Håller jag kvar gaspedalen börjar motorn gå igen när varvtalet sjunkit till ca 2500 rpm. Släpper jag upp gasen direkt när den dör går den direkt igen. Om man riktigt lirkar med gasen går det att få den att varva upp emot 4000 rpm, men den ligger inte där med konstant gas. Det är samma symptom oavsett om jag kör bilen eller om den står stilla. Har haft in den på verkstad för kontroll av felkoder, men de hittade inte något(vet dock inte hur omfattande kontroll de gjorde). Har fått tips om att luftmassemätaren kanske inte fungerar, men har provat att koppla ur den och då lägger den av redan vid 2400 rpm, vilket den skall göra enligt handbok.
Är det någon som har en idé om vad detta kan bero på?