3801
Sök

Volvo VS BMW

Master of the obvious
636 Inlägg
13 augusti 2008
#61
Mange_GVe skrev:
Marqus skrev:
är det ett påhopp att jag säger att sveriges vägar ite är raka (kanske mot Vägverket tongue)
Pratar du om bankörning elr?  motorvägsrace så blir 325/328 ifrånkörda av 850 T5? och en volvo går inte bara rakt fram går även att ta rejäla kurvor fort med en 850 smile
mja, bana och en norrlandsväg. tongue

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 augusti 2008
#62
För det första, vad skrev jag om prestanda big_smile , jag skrev att Bmw är en stabilare trevligare bil wink
Sen tycker jag det är fel att jämföra 190hp bmw med 225hp volvo, klart där är en skillnad. Dock är 328 strypt. Byt insug så får Volvon se! Å andra sidan chippa volvon så får Bmwn se...

Att jämföra prestanda mellan olika motorer och/eller chip funkar inte. Det finns så många "om". Tycker att vi jämför orginal istället.

Sen tvivlar jag starkt på att en 850 går jämt med en bmw i kurvorna, tvivlar starkt. Tvivlen kommer från pappas 855 2.5 (170hp?) som kanske tatt en bmw 318 på rakan men förlorat i långa loppet.

Sen stämmer inte siffrorna heller, en 328a gör 0-100 på 7.3, inte 7.9 osv.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
914 Inlägg
13 augusti 2008
#63
Helt seriöst, Volvo eller BMW? Vill du glida omkring med klass eller som vilket annan j*vla fjortis raggande bonnläpp som helst? Gillar varken Volvo eller BMW, men var jag tvungen att välja så är valet självklart. BMW!

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

338 Inlägg
13 augusti 2008
#64
Marqus skrev:
Mange_GVe skrev:
Marqus skrev:
är det ett påhopp att jag säger att sveriges vägar ite är raka (kanske mot Vägverket tongue)
Pratar du om bankörning elr?  motorvägsrace så blir 325/328 ifrånkörda av 850 T5? och en volvo går inte bara rakt fram går även att ta rejäla kurvor fort med en 850 smile
mja, bana och en norrlandsväg. tongue
Jag kör norrlandsvägar varje dag och det går att köra fort på dom med en 850 lika väl som med en bmw beror nog mkt på föraren också skulle jag tro gäller ju inte att fega ur i kurvorna wink
Senast redigerat av Mange_GVe (13 augusti 2008)


huh?
10 427 Inlägg
13 augusti 2008
#65
Rquired skrev:
Sen stämmer inte siffrorna heller, en 328a gör 0-100 på 7.3, inte 7.9 osv.
Försök inte! tongue

BMW 328i Coupé - 1997
0 - 100 km/h     6,9 s

http://www.einszweidrei.de/bmw/328icp1997-1.htm


338 Inlägg
13 augusti 2008
#66
Das einszweidrei Auto-Quartett
BMW 328i E46 Limousine - Test 1998 (Serie)


Motorart     R 6
Hubraum     2793 ccm
Aufladung     Sauger
PS - UMin     193 PS - 5500/Min
Nm - UMin     280 Nm - 3500/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in sport auto 05/1998
Gewicht     1508 kg
0 - 80 km/h     5,2 s
0 - 100 km/h     7,5 s
0 - 120 km/h     10,8 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     19,2 s
0 - 180 km/h     25,9 s
0 - 200 km/h     35,4 s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     - s
Vmax     240 km/h
100 - 0 km/h (kalt)     36,1 m
100 - 0 km/h (warm)     - m
Nordschleife     - min
Hockenheim, kleiner Kurs     - min
Querbeschleunigung     - g
Slalom 18 m     - km/h
Slalom 36 m     - km/h
ISO Ausweichtest     - km/h
Testverbrauch     11,2 L/SB
Grundpreis     61.700 DM (05/1998)
Testwagenpreis     74.250 DM

Bemerkungen:
Bereifung: 225/55 ZR 16 (Michelin Pilot HX).

Link: bmw.de
BMW 328i touring - 1999 (Serie)

Motorart     R 6
Hubraum     2793 ccm
Aufladung     Sauger
PS - UMin     193 PS - 5500/Min
Nm - UMin     280 Nm - 3500/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams 1999
Gewicht     1554 kg
0 - 80 km/h     5,2 s
0 - 100 km/h     7,5 s
0 - 120 km/h     - s
0 - 140 km/h     14,0 s
0 - 160 km/h     - s
0 - 180 km/h     25,1 s
0 - 200 km/h     - s
Vmax     237 km/h

finns många tider vet inte vilka som stämmer?
Senast redigerat av Mange_GVe (13 augusti 2008)


133 Inlägg
13 augusti 2008
#67
tänk att folk ska behöva bli  osams bara för att en stackars människa vill veta för och nackdelar med bmw samt volvo....

Man kanske ska tänka själv innan man ber andra göra det??
Som vissa andra i denna tråden har skrivit "smaken är som baken- delad"
men face the truth, både volvo och bmw har nackdelar, så sluta gräla!

If you don't live for something, you'll die for nothing

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 augusti 2008
#68
Mange_GVe:
De tider du anger är för 328 E46 och 328 E36 Touring wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Master of the obvious
636 Inlägg
13 augusti 2008
#69
jo de blir inte bra och gemföra en touring mot en sedan, då kan du lika gärna ge bort segern till volvo folket.

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

4 586 Inlägg
14 augusti 2008
#70
Hjälp trådskaparen istället för att bli osams

priset skulle ligga på runt 20.000

vad finns det då för volvo eller bmw som han kan tänka sig att få för slanten

för och nackdelar med just den modellen/motoraltenativet

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bil: Bmw e30 325

Fördelar:
*Hög busfaktor samt underbart motorljud


Nackdelar:
*Rostkänsliga framskärmar

mer kan du läsa på
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E30/

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bil: Volvo 850 glt 92-95

Fördelar:
*En mycket hållbar motor
*Inte allt för dyr att försäkra

Nackdelar:
* Känns lite gubbig i orginalutförande
* Ofta fel på abs enheten
* Anliggande bromsar är inte allt för ovanligt (då många körs för snällt så bromsarna inte andvänds bak)
Senast redigerat av jorre83 (14 augusti 2008)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2008
#71
Upprepar nu mitt första inlägg:

Vilken modell då? Tycker själv att du skall ha åtminstone en sexa iaf. Inom den prisramen blir det:
-Bmw 320 eller 325 E30.
-Bmw 320 eller 325 E36, för 20k får man nog inte en 328 annars är den trevlig också.
-Bmw 520, 528 eller 535 E28
-Bmw 520, 525 eller 535 E34 med 6a, eller 530 (från 93) och 540 med V8
-Bmw 7-serie med ovanstående motoralternativ. kallas då E32.

Detta är förmodligen de Bmws som ligger inom prisramen.

Jorre83:
En E30 är inte dyrare att serva än en 850, och håller minst lika bra om kamremsbyten sköts.
Sen är det mer rättvist att jämföra tex 320 E36 med 850.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 586 Inlägg
14 augusti 2008
#72
Rquired skrev:
Upprepar nu mitt första inlägg:

Vilken modell då? Tycker själv att du skall ha åtminstone en sexa iaf. Inom den prisramen blir det:
-Bmw 320 eller 325 E30.
-Bmw 320 eller 325 E36, för 20k får man nog inte en 328 annars är den trevlig också.
-Bmw 520, 528 eller 535 E28
-Bmw 520, 525 eller 535 E34 med 6a, eller 530 (från 93) och 540 med V8
-Bmw 7-serie med ovanstående motoralternativ. kallas då E32.

Detta är förmodligen de Bmws som ligger inom prisramen.

Jorre83:
En E30 är inte dyrare att serva än en 850, och håller minst lika bra om kamremsbyten sköts.
Sen är det mer rättvist att jämföra tex 320 E36 med 850.
Okey då vet jag


Krom-fascisten
439 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
#73
Hej, jag trådskaparen här..
Läste igenom tråden å såg att alla fanboys fastnade i nätet.. huh..

Efter lite tankeställare så kommer jag dras omkring med min röde 745:a, kanske byter till mig en volvo 940/850 om det inte är många lax att byta upp sig till... undertiden jag pluggar å jag bara har csn-bidrag att lägga på bilen..
När den dagen kommer, troligen om ett år, så har jag jobb.. och vettig inkomst.. då känner jag mig nästan tvungen att skaffa en bmw, så jag inte går miste om nåt.. Sen om jag finner den värd att äga, eller skaffar volvo igen är något beslut jag har att fatta i framtiden..

Fortsätt slåss om vad som är bäst nu, om ni vill..

//Yeahman

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
15 augusti 2008
#74
Hade du haft en "obegränsad" budget... eller ja, en högre budget, så hade
jag sagt BMW. För det är ju jävligt mycket mer bil att köra. Men när det bara
handlar om 20k, så säger jag nog Volvo, lätt.


Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
15 augusti 2008
#75
skulle nog säga volvo för den prisslanten också,men högre prislant = BMW direkt !


2 Inlägg
15 augusti 2008
#76
Som ovan! Men när du kört BMW kör du inget annat smile

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
15 augusti 2008
#77
mr_yeahman skrev:
Hej, jag trådskaparen här..
Läste igenom tråden å såg att alla fanboys fastnade i nätet.. huh..

Efter lite tankeställare så kommer jag dras omkring med min röde 745:a, kanske byter till mig en volvo 940/850 om det inte är många lax att byta upp sig till... undertiden jag pluggar å jag bara har csn-bidrag att lägga på bilen..
När den dagen kommer, troligen om ett år, så har jag jobb.. och vettig inkomst.. då känner jag mig nästan tvungen att skaffa en bmw, så jag inte går miste om nåt.. Sen om jag finner den värd att äga, eller skaffar volvo igen är något beslut jag har att fatta i framtiden..

Fortsätt slåss om vad som är bäst nu, om ni vill..

//Yeahman
Jag körde E34 535i när jag gick i gymnasiet och betalade både bil, bensin och tillbehör själv... jobbade dock lite på helger/lov osv...
Men det går om man vill, tycker inte jag offrade något speciellt. Var ute och festade osv också.

Exempelvis 535i:
12.500.- och reggad som 520(billig försäkring)
http://www.autopower.se/powerborsen/bmw.asp?id=75206

EDIT: Nu har jag inte sett den bilen, men det är nästan så jag blir sugen... speciellt med turbokitet... tongue

Tja, det finns säkert fler i den prisklassen... och sen är det ju prutmån på de flesta bilar... så gå lite över din budget i jakten... tongue
Senast redigerat av TCG (15 augusti 2008)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 augusti 2008
#78
Bmw.s STORA nackdel är ju försäkringen roll

Men annars tycker jag den är billigare än många att äga när man räknar på skatt (beror på modell naturligtvis) bensin osv.

Men visst, att räkna ut sin premie för en bmw som ungdom är inget roligt...
Senast redigerat av Rquired (15 augusti 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bmw Fanatiker
292 Inlägg
16 augusti 2008
#79
Volvo VS Bmw ? är märkena änns att jämnföra? Klassskillnad så det står härliga till


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 augusti 2008
#80
Håller med eddiie till 100% big_smile

Å andra sidan kan vi räknas som partiska roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök