3065
Sök

Kondensator, va bör man tänka på vid köp?

154 Inlägg
5 februari 2006
Trådstartare
#1
Va ska man tänka på vid köp av kondensator? Är det nåt speciellt? Måste skaffa en kondensator för dvd-skärmen blinkar typ om man har hög volym! Vad är det för priser på kondensatorer?

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

494 Inlägg
5 februari 2006
#2
Ullberg skrev:
Va ska man tänka på vid köp av kondensator? Är det nåt speciellt? Måste skaffa en kondensator för dvd-skärmen blinkar typ om man har hög volym! Vad är det för priser på kondensatorer?
ja mellen 500 och 2000 kr går dom på

jag är hård som sten

2 Inlägg
5 februari 2006
#3
Ullberg skrev:
Va ska man tänka på vid köp av kondensator? Är det nåt speciellt? Måste skaffa en kondensator för dvd-skärmen blinkar typ om man har hög volym! Vad är det för priser på kondensatorer?
köper du en "1 farads" kondensator så bruckar det räcka o bli över till det du ska använda den till... en sån kan du hitta allt från 500 o uppåt...  fastän det är ett "B" märke så bruckar de funka bra så du behöver ingen dyr... kolla sidan nedanför..


http://www.masterweb.se/index.php?cPath … ff55a53549




mvh AoC

mm den var bra

Entreprenör
1 286 Inlägg
6 februari 2006
#4
Men snälla... Varför tror folk att kondensatorer hjälper dom i jakten på MER ström?

En 1F kondensator lämnar 12A under en sekund. Sen är kondensatorn tom. Sen ska den laddas upp igen och summan av kardemumman är att du ALDRIG i livet kan HÖRA skillnaden med eller utan en kondning till ett basslutsteg. Om någon säger det så är det RENT BULLSHIT.

Satsa då istället på rejäla kablar överallt. Även mellan generatorn, chassie och batteri framme under motorhuven. Dra separata kablar till din DVD o allt detdär. Skaffa ett BRA batteri (typ Tudor maxxima eller Optima).

SÖK på ämnet så kommer du att hitta fler mattematiska uträkningar osv som bevisar att det inte hjälper med en kondensator.

Jag har tävlat aktivt i 5år i billjud och det finns ju en anledning till att man typ ALDRIG ser någon kondning till basslutsteg i tävlingsbilar.

// Niklas Johansson

10 287 Inlägg
6 februari 2006
#5
"Magnecyl mot benbrott".

Man ska först och främst se till att man har en installation som är dimensionerad för det man bygger. Dvs se till att man har batteri, generator, kablage till och från generator, jordfläta till batteri, pluskabel till slutsteg och jord till slutsteg som är avsett för det man tänker bygga.

Sedan så är jag personligen väldigt tveksam till huruvida en yttre konding egentligen gör någon hörbar nytta. Det skulle vara väldigt kul att få kolla detta i en riktig blindtest typ A-B.
Problemet med en sådan test skulle tyvärr vara att den skulle bara vara strikt giltig för just den kombinationen slutsteg - högtalare och inte allmänt giltig.

(Jag har alltså 20+ år som elektronikkonstruktör samt 15 års erfarenhet av att bygga och hantera ljudriggar så jag har tekniska skäl för mina tvivel)

Notera att hörselminnet är så kort (och känsligt) så att det duger inte att en dag lyssna utan konding, nästa dag lyssna med och kalla det för ett test huruvida det är skillnad. (såvida det inte är avsevärd skillnad och man dessutom är en van lyssnare. Dessutom så om man spelar tillräckligt högt så kan man ändå inte höra skillnad. Notera att om man bara pratar om kvantitet på ljudet så kan man alltid mäta skillnad i SPL)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

154 Inlägg
6 februari 2006
Trådstartare
#6
Tack för alla svar...men jag är trött på att basen tappar lite tryck emellanåt och att lampor å skit blinkar....

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

914 Inlägg
6 februari 2006
#7
Som dom andra skrivit om du kör med standard batterie byt till ett bättre. Om du har ett bra batterie köp ett till. Min generator har inga problem alls att ladda 2 batterier.

Och de kondingar som sitter inbyggda i stegen borde räcka anser jag. Är ingen elektronik matematiker men utav det man läst innan  i alla kondning trådar där folk som vet vad dom pratar om är det ingen stor nytta en sådan gör


1 631 Inlägg
7 februari 2006
#8
Ullberg skrev:
Tack för alla svar...men jag är trött på att basen tappar lite tryck emellanåt och att lampor å skit blinkar....
Det fixar du genom bättre strömförsöjning (batteri, kablage, jordpunkter), inte genom en konding.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.


Sök