3440
Sök

Seriös mappningsfirma sköt min motor

2 079 Inlägg
13 augusti 2008
#21
wannabe1 skrev:
Losgard skrev:
Vilken är denna "seriösa mappningsfirma"?

Om ni kollar noga på bänkpappret så kan ni nog lista ut det wink

Herregud, ska inte dom vara på vallåkra denna helgen med sin rullande landsväg! tongue

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 augusti 2008
#22
Mackanol skrev:
wannabe1 skrev:
Losgard skrev:
Vilken är denna "seriösa mappningsfirma"?

Om ni kollar noga på bänkpappret så kan ni nog lista ut det wink

Herregud, ska inte dom vara på vallåkra denna helgen med sin rullande landsväg! tongue

Skicka dit en spion som fottar kylfläkten som kyler motorn under bromsningen...  ju större fläkt desto seriösare firma smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

102 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#23
Jag kan bara råda er om ni tänker anlita denna firma att ni själva är väl insatta i hur det ska göras så ni har möjlighet att stoppa fanskapet när han börjar justera in mappen fel. Jag kommer då aldrig anlita dessa mer då jag efteråt fått höra en massa negativt om dom

102 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
#24
Jaja shit happens men nu har jag börjat återmontera motorn passar då på att slänga in Ross smidda kolvar samt uppgradera 13G turbosarna till 15G nya lager och packningar överallt sen blir det att lämna den på mappning igen men denna gång väljer jag nån som kan 3000GT

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 augusti 2008
#25
Lycka till smile  med dubbla 15G så borde det kunna bli effekt som börjar på en 5:a  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

102 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
#26
Siktar på 450 till att börja med det räcker långt bättre att köra safe än att ligga nära gränsen, apexi har ju tyvärr en hel del begränsningar när det gäller mappningen

1 661 Inlägg
14 augusti 2008
#27
Trevligt med nya turbos, det hade jag inte hört. Fått i kolvarna än?
mvh

102 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
#28
Hardjim skrev:
Trevligt med nya turbos, det hade jag inte hört. Fått i kolvarna än?
mvh

Yes har fått alla delar förutom vevstakslager(kommer förhoppningsvis idag) så jag har börjat att skruva ihop motorn.

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 augusti 2008
#29
wannabe1 skrev:
apexi har ju tyvärr en hel del begränsningar när det gäller mappningen

kasta ut skiten och montera ett riktigt sprut. Kanske inte var TS fel att motorn spikade utan sprutet som spökade?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Saab Viggen MC Yellow
329 Inlägg
15 augusti 2008
#30
Trist det som hänt. Samma firma lyckades att rasa min motor 2 gånger (GSi 16v). En god vän till mig hade sin Audi där någon vecka innan och den lyckades dom oxo rasa , dock utan min vetskap. Hade jag vetat hade inte min Gsi kommit dit!!. Ytterliggare en annan vän ade sin Z3:a där och den spännde dom inte fast som man ska så den klättrade ur bänken och in i väggen framför. Ingen av oss har fått ersättning för motor ras eller dylikt!!!!

Har fler som man hört talas om som det har blivit motor ras på!!  Då vi bor i byn brevid hör man ju vad som sker på trimfirman och det verkar inte bra!!!

Jag skulle aldrig lämna min bil till dom , men det är min åsikt! 

Mvh Stefan
Senast redigerat av Stefan Elg (15 augusti 2008)


9 108 Inlägg
15 augusti 2008
#31
Stefan Elg skrev:
Trist det som hänt. Samma firma lyckades att rasa min motor 2 gånger (GSi 16v). En god vän till mig hade sin Audi där någon vecka innan och den lyckades dom oxo rasa , dock utan min vetskap. Hade jag vetat hade inte min Gsi kommit dit!!. Ytterliggare en annan vän ade sin Z3:a där och den spännde dom inte fast som man ska så den klättrade ur bänken och in i väggen framför. Ingen av oss har fått ersättning för motor ras eller dylikt!!!!

Har fler som man hört talas om som det har blivit motor ras på!!  Då vi bor i byn brevid hör man ju vad som sker på trimfirman och det verkar inte bra!!!

Jag skulle aldrig lämna min bil till dom , men det är min åsikt! 

Mvh Stefan

Fifan, verkar som om dom seriöst borde fundera på att byta karriärer.


1 311 Inlägg
15 augusti 2008
#32
Låter onekligen som de inte tar ansvar för så mkt ändå.... men att mappa en bil utan att veta vad som är gjort och som itne ens har riktigt sprut är som att be om problem tyvärr =/ synd för trådskaparen bara

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

102 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
#33
torpis skrev:
wannabe1 skrev:
apexi har ju tyvärr en hel del begränsningar när det gäller mappningen

kasta ut skiten och montera ett riktigt sprut. Kanske inte var TS fel att motorn spikade utan sprutet som spökade?

Funderar på map2ecu wink

102 Inlägg
15 augusti 2008
Trådstartare
#34
Stefan Elg skrev:
Trist det som hänt. Samma firma lyckades att rasa min motor 2 gånger (GSi 16v). En god vän till mig hade sin Audi där någon vecka innan och den lyckades dom oxo rasa , dock utan min vetskap. Hade jag vetat hade inte min Gsi kommit dit!!. Ytterliggare en annan vän ade sin Z3:a där och den spännde dom inte fast som man ska så den klättrade ur bänken och in i väggen framför. Ingen av oss har fått ersättning för motor ras eller dylikt!!!!

Har fler som man hört talas om som det har blivit motor ras på!!  Då vi bor i byn brevid hör man ju vad som sker på trimfirman och det verkar inte bra!!!

Jag skulle aldrig lämna min bil till dom , men det är min åsikt! 

Mvh Stefan

Jag har också tyvärr hört skräckhistorier om dom men som vanligt efter att man anlitat dom

1 019 Inlägg
15 augusti 2008
#35
wannabe1 skrev:
torpis skrev:
wannabe1 skrev:
apexi har ju tyvärr en hel del begränsningar när det gäller mappningen

kasta ut skiten och montera ett riktigt sprut. Kanske inte var TS fel att motorn spikade utan sprutet som spökade?

Funderar på map2ecu wink

Är inte det också ett piggy back system?


2 Inlägg
15 augusti 2008
#36
jo de e piggyback, men man kan justera tändningen.. därför är det inte helt puckat som apexin är.
med apexin får man högre tändning ju större spridare man har, därför är det jäkligt riskabelt att köra med det...
själv mappar jag aem, å de känns tryggt smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
15 augusti 2008
#37
coz skrev:
jo de e piggyback, men man kan justera tändningen.. därför är det inte helt puckat som apexin är.
med apexin får man högre tändning ju större spridare man har, därför är det jäkligt riskabelt att köra med det...
själv mappar jag aem, å de känns tryggt smile

känns som om motorn som rasade bestod av komponenter som är tveksamma...  ett sprut som håller för hög tändning (ej ställbart ens) och som måste mörkas med lambda 0.7...  Nu förstår jag varför det skrevs att AFR över 11 var döden för motorn...    inte optimalt direkt

..dock kan man ju fråga sig varför firman inte avbröt när de hörde spikningar, lämnade tillbaka bilen hel och helt sonika sa att vi klarar inte av detta pga dåliga komponenter...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 Inlägg
15 augusti 2008
#38
Det är många som kört på apexi med bra resultat så de e klart de går, men jag tror nog man fått bättre resultat på ett standalone sprut såklart.
Men som du säger, man måste hålla koll på spikning och afr annars kan de snabbt gå åt skogen.


102 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#39
coz skrev:
Det är många som kört på apexi med bra resultat så de e klart de går, men jag tror nog man fått bättre resultat på ett standalone sprut såklart.
Men som du säger, man måste hålla koll på spikning och afr annars kan de snabbt gå åt skogen.

Tack Coz att du hjälper mig med de elektroniska frågorna smile

9 Inlägg
16 augusti 2008
#40
En MAP ECU2 är helt klart att föredra om du inte vill investera i ett stand alone.

Har mappat singel Mk4 supror med både MAP ECU & MAP ECU2. Bilen med MAP ECU(ingen möjlighet att sänka tändning) fick jag köra riktigt fett för att slippa spikningar. Den hade då 540hk@1.35bar mätt i TS bänk samt gjorde åkte 7.8@151 på MECA. Lyckades sen övertyga ägaren om att köpa ett AEM som jag installerade & mappade. På samma laddtryck åkte han 7.15@160, dock är det inte gjort nån effektmätning. Maskin i hans bil är helt original så när som på kammar & kringutrustning, den har gått över 17000mil och laddar i dagsläget 1,8bar utan bekymmer.

Tror inte att du behöver ha nån som är expert på just 3000Gt för å få till mappning. Dock är det ett krav att väl fungerande spikavlyssning/WBO2 samt EGT är installerat.

Lycka till!

Mvh Marco


Sök