Tror inte bildbyråer betalar så bra..
Själv har jag bara fått betalt för 1 bild.. Rättare sagt så fakturerade jag en tidning som stulit en av mina bilder på nätet och inte skrivit ut mitt namn heller. Tjänade en bra slant, över 12000:- för en bild som inte var större än en 5 krona.
Håller man på med foto och lägger ut mycket bilder på nätet så är det bästa man kan göra att beställa BLF-Prishandbok. I den står ALLT om att sälja/köpa bilder, vad man får/inte får göra, alla lagar och regler som gäller foto, fukturera vad/hur mm.mm.
Adress:
http://www.blf.se/Här står också en hel del om ämnet på sidan..
Min bild (gäller rc-helikoptern till vänster):
Gjorde en faktura direkt till dom eftersom tidningen redan fanns ute i tryck bilaga och i elektronisk version i hela landet.
Bara för att dom snott bilden på internet kan man fakturera 10% av basbelopp vilket ger 3940:- för otillåten exemplarframställning.
En mindre bild (i storlek med min) ger ca 2510:- och utelämnar dom fotografens namn är det 100% påslag vilket ger ytterliggare 2510:-
Och för internet versionen av samma bild ger det 1905:- + 100% påslag för uteblivet namn 1905:-.
En fördel om man ska sälja foto till tidningar är att ha ett företag. Det är inte ofta dom kan köpa av privatpersoner med tanke på moms o annat.