3481
Sök

Nybörjarfråga om Automatlåda.

Pessimist
82 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
#1
Jag har aldrig i hela mitt (bilburna) liv kört en automatväxlad bil. Nu har vi fått upp intresse för en Audi Quattro med automatlåda. Så... lite frågor om hur detta fungerar.

Jag har förstått att i läge "D" så ligger kraften (dragläge) alltid på, men inte mer än att man kan hålla tillbaka det med ett lätt tryck på bromsen. Men, om man då stannar vid ex rödljus eller korsning, ska man då lägga i P eller N, eller går det med D hela tiden, så att säga?

Ska man lägga i D när motorn är av eller på? Som när jag ska iväg till jobbet på morgonen, ex.

Motorbroms på automat? Är det bara att släppa gasen då? Bilen dör inte (motorstopp) om man bara släpper gasen och bromsar in hårt för att stanna eller undvika något utan att koppla som på en manuell?(vet att det inte finns någon koppling, men kopplar ni hur jag menar??)

När ska läge P användas?



Är det som det verkar. Bara att starta bilen från läge N, peta i D och trycka på gasen? Men bilen börjar väl dra (dragläge) direkt man petar i D, eller?

Berätta gärna så mycket ni vet om detta... tack!

Mästare
2 947 Inlägg
16 augusti 2008
#2
D ligger växlarna i då kan du bara gasa igen för att åka
P används när du Parkerar
Starta bilen i N lägg i D kör!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

1 396 Inlägg
16 augusti 2008
#3
P- Parkering
D-Kör


Starta bilen i P eller N, tryck på bromsen, lägg i D, släpp bromsen och bilen rullar framåt.


Du kan alltid ha i D, bara ha ett lätt tryck på bromsen, se bromsen som en koppling så att säga smile
Senast redigerat av NiclasT (16 augusti 2008)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

7 100 Inlägg
17 augusti 2008
#4
i rödljus så bromsar du bara,håller in den!
motorbromsa>så släpper du gasen bara!
och sen är det som dom andra skrivit,p är parkering,kan startas med,lika med n som är neutral!

men sen har du ju 1,2 ochså,men jag har bara kört automat i mitt bilburna liv,så jag har alldrig andvänt dom tongue

ha så skojj med nya bilen smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Ace Ventura
1 240 Inlägg
17 augusti 2008
#5
Glöm inte att lägga i P bara när du parkerar!  tongue
Senast redigerat av Aruzo (17 augusti 2008)


Pessimist
82 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#6
NiclasT skrev:
P- Parkering
D-Kör


Starta bilen i P eller N, tryck på bromsen, lägg i D, släpp bromsen och bilen rullar framåt.


Du kan alltid ha i D, bara ha ett lätt tryck på bromsen, se bromsen som en koppling så att säga smile

I see... det verkar ju lika lätt som det låter... tackar!

Pessimist
82 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#7
Aruzo skrev:
Glöm inte att lägga i P bara när du parkerar!  tongue

Nej, det har jag förstått... wink

Pessimist
82 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#8
alseryd skrev:
Kom ihåg att bara använda din högra fot på pedalerna.
Mvh Eva.

Jo... far min sa att jag skulle binda fast vänsterfoten, annars tar det snabbt stopp... wink

1 688 Inlägg
17 augusti 2008
#9
När jag hade automat så brukade jag lägga i P-läget vid rödljus, då slipper du hålla ner någon pedal över huvud taget, handbroms behövs heller ej vid rödljus om du har P-läget i.


Glömde även säga att moderna bilar (läs från början av 90talet) inte startar om du inte har P eller N i. smile
Senast redigerat av Losgard (17 augusti 2008)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Pessimist
82 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#10
Losgard skrev:
När jag hade automat så brukade jag lägga i P-läget vid rödljus, då slipper du hålla ner någon pedal över huvud taget, handbroms behövs heller ej vid rödljus om du har P-läget i.


Glömde även säga att moderna bilar (läs från början av 90talet) inte startar om du inte har P eller N i. smile

Den jag ska titta på är från 1993, så det bör ju då gälla denna... Hur ska man då få igång bilen? I läge D? I mitt manuella tycke så borde ju bilen hoppa då...? Hm, nu har jag nog fel tänk, men utveckla gärna ditt inlägg wink

1 268 Inlägg
17 augusti 2008
#11
man skall ej låta bilen hänga på lådan... så för att vara rädd om lådan använd alltid handbroms när du ställer bilen...

P= frigör drivning mellan låda och motor ... samt släpper bromsen så känner man att där slår till en spärr... utan fottramp på bromsen så kan du inte flytta spaken....
Senast redigerat av LazerHawke (17 augusti 2008)

2 638 Inlägg
17 augusti 2008
#12
scampi skrev:
Losgard skrev:
När jag hade automat så brukade jag lägga i P-läget vid rödljus, då slipper du hålla ner någon pedal över huvud taget, handbroms behövs heller ej vid rödljus om du har P-läget i.


Glömde även säga att moderna bilar (läs från början av 90talet) inte startar om du inte har P eller N i. smile

Den jag ska titta på är från 1993, så det bör ju då gälla denna... Hur ska man då få igång bilen? I läge D? I mitt manuella tycke så borde ju bilen hoppa då...? Hm, nu har jag nog fel tänk, men utveckla gärna ditt inlägg wink

Losgard menar att för att det ska kunna gå att starta måste man ha P eller N i.

Pessimist
82 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#13
Aker_s40 skrev:
scampi skrev:
Losgard skrev:
När jag hade automat så brukade jag lägga i P-läget vid rödljus, då slipper du hålla ner någon pedal över huvud taget, handbroms behövs heller ej vid rödljus om du har P-läget i.


Glömde även säga att moderna bilar (läs från början av 90talet) inte startar om du inte har P eller N i. smile

Den jag ska titta på är från 1993, så det bör ju då gälla denna... Hur ska man då få igång bilen? I läge D? I mitt manuella tycke så borde ju bilen hoppa då...? Hm, nu har jag nog fel tänk, men utveckla gärna ditt inlägg wink

Losgard menar att för att det ska kunna gå att starta måste man ha P eller N i.

*suck* ja... Jag läste fel. Ber om ursäkt för det. Nu är det ju sol-klart.

Tack alla!! big_smile

blacken
17 augusti 2008
#14
Glömde även säga att moderna bilar (läs från början av 90talet) inte startar om du inte har P eller N i.

Alla automatlådor har det så oavsett årsmodell
Du kan även lätta lite på gasen för att underlätta växlingarna för lådan när du axar "bestämt". Har du kört den rejält varm så bör du vid längre stopp lägga i antingen "n" eller "p". "2" eller "1" kan du använda  om du vill motorbromsa vid te:x långa utförsbackar..

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 augusti 2008
#15
automat är riktigt bra vid race big_smile
körde morsan merca automatare vid ett race
tar dom flesta i starten men sen är det ett trixande med gaspedalen så man får i rätt växel när man vill
bromsa så hårt du kan gasa lagom sluta gasa precisi innan däcken börjar snurra och släpp bromsen när det är grön uj uj vad man drar dom manuella bilarna cool


Sleeper
3 084 Inlägg
17 augusti 2008
#16
automat är ju för kvinnor och gamla döva gubbar tongue
ok är väl tillåtet då man kör drive in på max och ska köra och äta samtidigt.
Senast redigerat av Sushikocken (17 augusti 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Meister
6 763 Inlägg
17 augusti 2008
#17
Losgard skrev:
När jag hade automat så brukade jag lägga i P-läget vid rödljus, då slipper du hålla ner någon pedal över huvud taget, handbroms behövs heller ej vid rödljus om du har P-läget i.


Glömde även säga att moderna bilar (läs från början av 90talet) inte startar om du inte har P eller N i. smile

Camaron är för sin tid då. Är så på den och den är från 67 tongue


Lastbilschafför
86 Inlägg
17 augusti 2008
#18
Sushikocken skrev:
automat är ju för kvinnor och gamla döva gubbar tongue
ok är väl tillåtet då man kör drive in på max och ska köra och äta samtidigt.

Är ju dock ruskigt skönt me automat om man ska på cruising, speciellt om man är på power big meet i västerås, ojoj vad det nöts kopplingar där kan jag tro roll Förra året va första och sista gången ja körde manuell i den cruisingen kan ja säga big_smile

Det är hårt att ligga på topp :D

Pessimist
82 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#19
Sushikocken skrev:
automat är ju för kvinnor och gamla döva gubbar tongue
ok är väl tillåtet då man kör drive in på max och ska köra och äta samtidigt.

Hahahaha! Tur att jag jobbar på Max då wink

Eliminator
1 441 Inlägg
18 augusti 2008
#20
Alla automatbilar skall ha "neutral safety switch" oavsett årsmodell. Går ej genom besiktning annars.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.


Sök