2593
Sök

Fortkörning - Nekat [Bilder + hjälptråd]

253 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#1
Ja, då var det min tur.

Var ute med bilen (9000T -88) och körde runt på stan med tjejen igår kväll.


(Kommer att fota aktuella platsen i precis sådan mörker & trafik som var rådande)

Vid halv 2 tiden ställer jag mig vid korsningen där jag markerat min bil med Grön ruta.
De Röda är andra bilar, 1st bakom mig och 2st i inre filen.
Även en 4:de bil som kommer åkandes i hög fart från korsningen bakom. (Gul = Civil polisbil och Blå = Polisman med laser)

Bifogar bild på området:

http://img230.imageshack.us/img230/5361/bevis1fx6.png

Som ni ser så står jag först ut i yttre filen, påväg förbi Max på E4:an i Umeå. Den blå pricken bakom mig föreställer då en polis med laser.

OBS: Notera vagnen framför honom, det är vägverkets mätstation som mäter avgaser och står där år ut år in (pil på bild nr.3).

I alla fall så kör jag iväg när det blir grönt. Har en Mercedes kombi bredvid mig och en Volvo 740 bakom mig. Uppfattade inte bilen bakom mercan eller den kommande bakom den.

Kör tillräckligt för att ta mig förbi mercan så jag kan svänga av E4:an vid avfarten.
Jag byter alltså fil precis vid en civil polisbil (Gul ruta) och saktar ner till avfarten. Det är alltså ca 50m i verkligheten från korsningen till polisbilen och ca 100-120m från korsningen till avfarten.

Polisbilen svänger ut och lägger sig bakom mig.
Jag hinner svänga ner och ut på den andra vägen när de slår på ljusen och jag väljer att svänga av bakom hörnet och stanna där (X).

Det förekom även mötande trafik hela tiden på E4:an.



http://img517.imageshack.us/img517/9456/bevis3ni2.png

I allafall så blir jag stoppad. Vi hamnar i en diskution och de väntar på svar och polisen som utförde kontrollen meddelar att han klockat mig i 76km/h och det råder 50 på området.

Jag hävdar att det är helt omöjligt. Att det inte finns en chans att jag först accelererar från korsningen till 76km/h när jag passerar polisbilen till att sedan hinna bromsa ner och i lugn takt svänga av avfarten. Som förövrigt är väldigt brant, så en hög fart skulle bara leda till att man får sladd, vilket hände en bil kvällen före!

Visst att saaben går bra, men den gör knappast 201m på 7sek och slutfart 200km/h..


Jag nekar och vägrar att skriva på något, Jag diskuterar och de säger då (eller ja, passar på) att de även ska rapportera mig för "Störande och onödig körning i tätbebyggt område".
Jag blir då förbannad, eftersom jag erkänt och fått böter för just detta för 3månader sedan.
Jag förklarade att min bil är godkänd enligt regler och att det finns inte en chans att den bryter mot några regler. De hävdar att det är min körstil som väcker uppmärksamhet och att bilen lever om.

Jag förklarar att bilen lever ju om lika mycket oavsett körstil. Bilen låter ju lika mycket i samma varvtal ändå. Bara för att jag gasar hårdare så betyder det inte att ljudet ökar i proportion.

Då helt plötsligt skyller dom på att det beror på att alla boende efter e4:an blir störda av ljudet.
De boende verkar inte störas av alla lastbilar eller andra raggarbilar som dundrar betydligt mycket mer än min och åker förbi dag och natt.
Men min stör dom sig på inte minst sagt.

Frågade i allafall hur dom mätt och vem som mätt.
Jag: "Hur mätte ni mig?"
Pol: "Med laser"
Jag: "Så ni mätte mig med laser?"
Pol: "nej, en polis stående vid Västra Esplanaden" (Västra esplanaden är Hela den biten av E4:an som går igenom stan)
Jag: "vart exakt befinner han sig"
Pol: "det behöver vi inte svara på"
Jag: "Befann han sig före eller efter korsningen?"
Pol: "Han står bakom korsningen"
Jag: "Bakom denna korsningen vi talar om eller korsningen före?"
Pol: "bakom denna korsning"
Jag: "Så han står precis bakom denna korsning?"
Pol: "ja det gör han"
Jag: "Då vill jag se platsprotokollet som ni har fyllt i"
Pol: "Vi har ingen skyldighet att visa det, du får all information i rättegången"
Jag: "ja då erkänner jag inte ett dugg utan att få ha sett era papper"

Men jag har vittnen, både min flickvän och andra som passerat det området som alla säger att polisen INTE befann sig bakom korsningen, han stod 100m längre ned runt hörnet vid mätstationen.
Han bar heller inte poliskläder utan bara mörka kläder samt en polisradio runt midjan.
Alltså ljöd polisen om hans position.
De påstår att han befann sig vid Gul prick.
Medans både min tjej och andra säger att han stod vid Blå prick.

http://img204.imageshack.us/img204/9913/bevis2ks8.png

I alla fall så fick jag tillbaka körkortet. De skrev upp min adress + nummer och sådant och släppte mig vidare.
Jag gav inte en enda underskrift på Någonting.


http://img517.imageshack.us/img517/9456/bevis3ni2.png

Jag åkte då fort som fan runt, tillbaka till e4:an men i motgånde rikning.
Förvånad som jag är så står inte polisen kvar där.
Man kan ju undra varför han stack därifrån direkt, utan att ens ha en polisbil i närheten..

Jag vet att jag inte har något att komma med.
Jag måste vittna mot 3st Poliser, vilket indirekt är kört.

Man jag tänker INTE ge upp.
Jag tänker INTE betala böter för ett avgasystem som låter precis som vilket bil som helst som är ute på stan en helgkväll.

Jag tänker INTE betala böter för påhittade hastigheter där polisen uppenbarligen döljer både information & bevis.
Diskutionen om både laser, platsen och sådant skedde längre än vad jag skrev, men ni förstår på sikt vilka svar jag fick.

De drog sig undan och vägrade att svara ärligt, de satt med svaren så länge de kunde bara för att slösa tid.
Fick höra säkert 30st "hmm" och blickar som tittade bort innan jag fick några svar.

Aja, är väl bara att ta böterna och hoppas på att länsstyrelsen inte lägger sig i. Jag verkar ju bli stoppad för alla j*vla skumma lagar som står i lagboken.
VEM fan åker dit för "onödig och störande körning" 2ggr på rad liksom?
Senast redigerat av Amstaff (18 augusti 2008)


Diamond
540 Inlägg
18 augusti 2008
#2
lycka till...  hoppas du klarar dig..

I'm Rick James Bitch!

835 Inlägg
18 augusti 2008
#3
Är nog bara att bita ihop och komma igen... Inte mycket att gå vidare med tyvärr.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 augusti 2008
#4
Oftast inte lönt att käfta med polisen (som du uppenbarligen märkt nu) Men om dom inte fifflar med platsprotokollet så ska du klara dig tycker jag, dock jobbigt att behöva gå till ting över en sån grej.

Frågan är väl sen om det är lönt att få böter pga tretumssystemet, hur mycket effekt tappar du på att gå tillbaka till orginal alt. ett tretum med burkar på?
Senast redigerat av discokapten (18 augusti 2008)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

337 Inlägg
18 augusti 2008
#5
en del poliser e idioter, jag tror på dig och om de skulle gå till rättegång så kan du ju visa det du har skrivit härsmile e väldigt utförligt å ja tvekar på att poliserna i fråga skulle ha någonting att säga till om smile Lycka till iaf smile (Fin bil förresten, dom är nog bara avundsjuka) big_smile

3 liters diesel, mumma!

253 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#6
Ja lär väl ta 6mån eller 1.5år innan det ens blir rättegång. Kändes som att den här tråden var en enda nödlösning för att jag sedan åtminstone ska minnas all information sedan big_smile
Senast redigerat av Amstaff (18 augusti 2008)


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 augusti 2008
#7
Och när du sitter där i tinget, påminn snutarna om vad det kostar att ta det här till ting.
Hur torskade du på Störande och onödig körning i tätbebyggt område förra gången?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

253 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#8
discokapten skrev:
Och när du sitter där i tinget, påminn snutarna om vad det kostar att ta det här till ting.
Hur torskade du på Störande och onödig körning i tätbebyggt område förra gången?
Exakt samma korsningen och kring 00 tiden på en lördag kväll.
Då en grinig polis som bläddrade igenom lagboken för att sätta dig mig p.ga att man bil levde om!

Jag menar kolla filmerna på min bil, låter väl förfan som vilken gatbil som helst..
Senast redigerat av Amstaff (18 augusti 2008)


253 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#9
Vart beställer jag alla dessa papper som rapport, platsprotokoll etc?

Det måste ju finnas att få tag på i efterhand eftersom åklagaren får samma uppgifter innan en rättegång.

Jag vill se så att polisen Verkligen har gett riktiga uppgifter isåfall.
Jag har mina bevis, jag har folk som kan intyga på att polisen stod där han stod och att han dessutom knappast hade fri sikt över situationen.

Det tog ju honom minst 1minut att återkomma med svaret om hastigheten, vilket jag tycker är lustigt då han borde ha denna info framför sig så fort polisbilen som stoppat mig frågat efter det.

De hann ta mitt kort, gå till bilen och låta mig vänta minst 30sek, klev då ut och stod vid en polisman minst 30sek till och Då uppgav "lasermannen" resultatet över telefon.

Staten betalar väl tingsrätten i allafall..


Har alltid rätt!
689 Inlägg
18 augusti 2008
#10
De e så tråkigt när sånt här händer. hoppas allt går fint för dej, du har oddsen mot dig men men..

Livet är ett helvete, du är bjuden!

264 Inlägg
18 augusti 2008
#11
d e ju förjävligt !
prova ring till polisen å fråga om du kan få tag i protokollet m.m

pasi
18 augusti 2008
#12
Det är endast en sak som är oklar för mig, oavsett vad som sagts av poliser...sköt inte polisen ,vid den blå pricken, dig innan ljusen, dvs att hastigheten 76km/h,uppfattats av laser,men att det lika gärna var en annan bil ,då, rödljusen samla bilarna,..då gasa du,snabb på koppling,för att hinna längre innan bilen brevid reagerat, o för att släppa fartsyndar`n bakom till öppen omkörningsfil,så hasta du också till att byta fil,då det är normalt att inte vilja blockera trafiken...samt att du skulle vika av, men först ut o mest ljud,för accel låter mer än att hålla jämn fart,så antogs du vara den skyldige,speciellt då de knappat reg nr o sett en tidigare förseelse....tog då för givet nåt som inte var,eller är det...
o glöm inte,laser`n tar inga bilder, vilket du säkert redan vet....Ge dig aldrig!yikes

253 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#13
pasi skrev:
Det är endast en sak som är oklar för mig, oavsett vad som sagts av poliser...sköt inte polisen ,vid den blå pricken, dig innan ljusen, dvs att hastigheten 76km/h,uppfattats av laser,men att det lika gärna var en annan bil ,då, rödljusen samla bilarna,..då gasa du,snabb på koppling,för att hinna längre innan bilen brevid reagerat, o för att släppa fartsyndar`n bakom till öppen omkörningsfil,så hasta du också till att byta fil,då det är normalt att inte vilja blockera trafiken...samt att du skulle vika av, men först ut o mest ljud,för accel låter mer än att hålla jämn fart,så antogs du vara den skyldige,speciellt då de knappat reg nr o sett en tidigare förseelse....tog då för givet nåt som inte var,eller är det...
o glöm inte,laser`n tar inga bilder, vilket du säkert redan vet....Ge dig aldrig!yikes
Jag var stillastående då det var rött i korsningen.

De påstod sig ha mätt 76km/h från grönt ljus tills jag passerade polisbilen.

De är alltså 76km/h på ca 50meter.. från 0km/h..

Jag gasade alltså lite snabbare än mercedesen bredvid för att svänga in framför honom och vika av E4:an.

Skulle jag då ha kört 80km/h för att svänga av en brant kurva 40-50m längre fram verkar inte enligt mig specielt logiskt!

De nämnde förresten INGET om min tidigare företeélse, vilket jag tyckte var rätt så lustigt.
De borde väl iaf nämnt att jag har åkt dit för just "onödig & störande körning" förut..
Senast redigerat av Amstaff (18 augusti 2008)


253 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#14
En bild för att klargöra.

Jag startar alltså från stillastående, och polismannen uppgav att min hastighet var 76km/h när jag passerade civilpolisbilen som stod parkerad utanför Max:

http://img204.imageshack.us/img204/1387/bevis4ft3.png


8 879 Inlägg
18 augusti 2008
#15
Snygga bilder du har till din storry, men tyvärr så hjälper ju inte dom dig mot att slippa böter.

Fotograf på tierpidag.se

Troligen galen...
567 Inlägg
18 augusti 2008
#16
Ja, mot polisen har man svårt att få rätt i tingsrätten. Att du har vittnen hjälper inte mycket då de du har är alldeles för få. Risken du utstter dina kamrater för om de vittnar (oavsett om de talar sanning eller ljuger) är att de kan dömas för mened och få fängels alt. böter.
Hörde på radion nyligen om en kille som vittnat om sin kamrats påstådda rödljuskörning och fick 1,5 månads fängelse för mened, han hade förövrigt bestämt sig för att aldrig mer vittna då han totalt tappat förtroendet för rättsväsendet...

German Engineering
9 083 Inlägg
18 augusti 2008
#17
Man ska inte jävlas med poliser men jag önskar dig lycka till. Snygg bil förresten smile

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

blacken
18 augusti 2008
#18
Stå på dig! Typisk en del snutar att hålla på att djävlas och fullständigt skita i både lag och rätt utan kör sina egna hemmasnickrade regler för att sedan mörka undan sina misstag och aldrig erkänna att dom har gjort/sett fel. Utan hellre låta en oskyldig straffas än erkänna och att stå för sitt misstag/fel/missuppfattning.  Leve det Svenska rättsamhället..

KHRacing
19 augusti 2008
#19
de vägrade visa upp platsprotokollet för mig med förra året & t.o.m påstod att det inte behövdes ett sådant. (Halmstadspolisen på E6

Stå på dig, vet du att verkligen inte gjort fel så håll fast vi det helt enkelt,

mvh k

Försöker iaf
12 817 Inlägg
19 augusti 2008
#20
Bara jag som aldrig blivit stoppad efter att ha haft kortet i två år? :p haha.

Åter till Topic: Snygga bilder, tror knappast att du hade ansträngt dig så mkt om du inners inne vet att du kört för fort (om du förstår hur jag menar).

Det finns tyvärr ingenting i denna tråden som kan hjälpa dig dock, bilderna kan inte ses som bevis då du själv gjort bilderna. De vittnen du har, 3st?, deras ord väger såå lite mot några polisers ord.

Har Ni inte lärt er? Poliser kan ju inte göra fel, dom är ju inte människor.
Inom Polisen finns inget som heter "den mänskliga faktorn"
BULL! Misstag kan alla göra, men detta låter mer som
-aaah, va fasen om vi brer på lite här å tar fast dendär killen så blir polischefen gladare och min befodran kommer lite närmare.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök