2965
Sök

turbo slå i tidigare

166 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#1
tjena
hur kan man få turbon att slå i på lägre varv?
någon som har nån ide


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 augusti 2008
#2
Slå i ?

Du menar att den ska ladda tidigare ??

Isf: skaffa mindre turbo.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 augusti 2008
#3
ja, det kan man...  genom att justera tändningen lägre så ökar avgastempen och turbon får mer energi.  Detta kallas i extremläget ALS (Anti las system) och använda på rallybilar främst. Måttlig justering fungerar även på gatbilar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
20 augusti 2008
#4
att bygga extractorrör kan man ju fixa tidigare ladd


173 Inlägg
20 augusti 2008
#5
Fixa ett mindre avgashus till turbon så får du snabbare respons vid gaspådrag.


166 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#6
okejokej=) tack för svaren,.
men kan nån svara på varför den rycker innan turbon ska slå i? har nyss bytt till aero turbo från gt17.. känns lite som att den inte får tillräckligt med soppa just då


Forummoderator
10 576 Inlägg
20 augusti 2008
#7
Vad för bil gäller det? vad är ändrat på bilen? vilket bränsle använder du? mm.   skitsvårt att gissa sig till allt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

7 274 Inlägg
20 augusti 2008
#8
Chippad/mappad för nya turbon?
Kanske dags för en standardservice med tändstift, luftfilter, vakumslangar och sånt...


BioPower by MapTun
238 Inlägg
20 augusti 2008
#9
Toblerone skrev:
okejokej=) tack för svaren,.
men kan nån svara på varför den rycker innan turbon ska slå i? har nyss bytt till aero turbo från gt17.. känns lite som att den inte får tillräckligt med soppa just då

Har du en anpassad programvara??

Bytt tändstift??

Aero aggen brukar ladda fullt strax innan 3000rpm.

Maptun #3 BioPower Inviduell

166 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#10
det är en saab 9-5
tändstift är bytt så de är de inte,
de sitter ett sportluftfilter, men de inte sprayat med klister...
den är chippad men de va när gt17 turbon satt, speedparts steg 1
ja jag kör på 95oktan.. vet att de ska vara 98 men vet inte varför de har blivit 95.. säkert fatt ja lurar mig själv på priset, men den ska väll dra mindre med 98 så de jämnar ut sig...
jo vakumslangar har ja tänkt köpa nya, vart kan man köpa en hel sats?


BioPower by MapTun
238 Inlägg
20 augusti 2008
#11
Ja du lär skaffa en annan programvara som är anpassad till den hårdvaran du har..
Går att beställa/köpa vakumslang av de flesta ställen, 4mm total längd 2m.

Vad satte du i för stift?

Maptun #3 BioPower Inviduell

166 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#12
nå ngk stifft.. dom ja skulle ha enlig boken....


8 881 Inlägg
21 augusti 2008
#13
Mitt råd är att du fixar rätt mjukvara och kör på 98 som tillverkaren har anpassat programvaran för. Stiften du ska ha är NGK BCPR7ES-11

Följer man inte vad som föreskrivs dom olika stegen och gör avvikelser med egna lösningar som att byta turbo så får man ju räkna med att det inte fungerar roll
Senast redigerat av Hamilton (21 augusti 2008)

Fotograf på tierpidag.se

166 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#14
men de va ryckningar med andra turbon med.. jag trode turbon va kass o bytte därför men samma ryck är kvar


166 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#15
okejokej, men alla andra som kör 9-5 och har kört 9-5 här har alltid kört på 95 så...
vad jag vet o folk har gjort så har man sprutat klister... som man gör på tillexempel cross filter, så den inte ska suga i sig för mycket luft...


Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2008
#16
Toblerone skrev:
okejokej, men alla andra som kör 9-5 och har kört 9-5 här har alltid kört på 95 så...
vad jag vet o folk har gjort så har man sprutat klister... som man gör på tillexempel cross filter, så den inte ska suga i sig för mycket luft...

Du misstar dig, man sprayar inte lim på ett luftfilter.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

42 Inlägg
21 augusti 2008
#17
tror du ska mappa om bilen för att den inte har en bra luft-bränsle blandning. har du för mkt luft å lite bränsle så ryker den inte mkt för att bränslet förbränns bra men den kommer skära ihop. om du har för mkt bränsle å för lite luft så kvävs förbränningen å du får mkt rök. därför måste du ha lagom blandning.

1 688 Inlägg
21 augusti 2008
#18
Konstigt att ingen nämn det, men att byta till en 3" downpipe med sport/race-katt och ett bättre filter tillåter turbon att börja ladda tidigare. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

166 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#19
men ryckningarna kan ju inte ha med att ja måste mappa om bilen nu för att jag har bytt turbo, för ryckningarna fanns med förra turbon, den turbon som satt på när ja chippade den...

kan de inte vara så enkelt som att de kan vara magnetventilen som är kass?

eller nån vakumslang bara?

måste ju inte utgå från de värsta, utan de måste ju finnas saker man kan kolla lite fort innan man börjar mappa om osv...

eller jag kanske har fel, ja frågar ju av en anledning smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2008
#20
fanns felet innan du chippade?  felkoder? gör den likadant om du kopplar ur MV's elkontakt och åker på GLT.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök