2628
Sök

Golf IV knakar och klonkar

24 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
Hej!

Min golf IV knakar och klonkar, knaket hörs i kryp körning när man svänger, även klonket hörs vid mestadels krypkörning i ojämnväg, vägskador.
Jag provade att kliva ur bilen och gunga den så hördes det klonk från framvagnen. dock vet jag ej om dämparna fram är slut eller om det bara kan vara krängninghämmarna. Någon som är kunnig, eller varit med om detta som kan ge mig lite mer exakt vad det kan vara för något och eventuellt om det är en dyr kostnad.

Mvh Robin

Avstängd
386 Inlägg
20 augusti 2008
svårt att veta om man inte kan höra ljudet. Men framvagnarna på WAG bilar är väl inte dom bästa, brukar bli glapp lite här och var.

155 Inlägg
24 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
Ligaya: aha, så hjul lager framhäver knak o knarr ljud också? jag trodde det hade mestadels annat ljud fenomen. eller du kanske påpekade klonk ljudet .

155 Inlägg
20 augusti 2008
ja, jag fixade vänster fram på min saab igår, det satt löst blää.. smile

det klonkar fan o knakar så man skulle kunna tro att bilen skulle gå av men som sagt värt o kika upp iaf smile

24 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
jaha, men det blev alltså bättre då. Är det ett svårt jobb att göra för en lekman? och är delarna dyra?

155 Inlägg
20 augusti 2008
jag bytte inget och nu är det helt tyst. jag fick hjälp av brorsan då jag aldrig gjort det själv tidigare så det vet jag faktiskt inte. skulle lagret vara trasigt så brukar det inte vara så dyrt. smile

24 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
ok, du bytte inget, menar du att det bara satt löst eller din bror bytte delarna smile

155 Inlägg
20 augusti 2008
satt bara löst så vi skruva åt. sen blev de tyst. smile

24 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
jaha fan va bra då, men undra om jag ska bara kolla om det ligger löst först. Frågan är bara hur man kollar det då man är inte så kunnig om det hehe.

57 Inlägg
20 augusti 2008
Ska du spänna lagret, dra inte för hårt....då håller det inte speciellt bra/länge....Kolla dina fjäderbenslagringar! Dom kan både knaka o gnälla....klonka
Senast redigerat av REEDLINEAR (20 augusti 2008)

Administratör
2 978 Inlägg
20 augusti 2008
Inte troligt att det är nått hjullager på en vag bil som klonkar... Fjäderbenslagring krängninshämmarbussningar är dom vanligaste felen..... Kan även va en framfjäder som är av...

En kopp av den svarta såsen...

57 Inlägg
20 augusti 2008
Volkswagen (Passat,vento) o Audi har hur många stag/leder som helst...Övre/undre/främre/bakre o ju fler stag/leder desto mer ger sig...Bara en tidsfråga! Nu har inte ALLA modeller dom framvagnarna....Men dom medför problem!

24 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
ok nu blev det en hel del tips det är bra, jag får väl åka till någon verkstad och höra efter vad det kan vara exakt av dessa tips. Kan dom kolla upp det direkt när man åker dit eller ska dom först ta in bilen i mån av tid?

57 Inlägg
20 augusti 2008
Ta en domkraft o lyft upp framvagnen. Ta tag i hjulet 90grader ifrån yttre styrledens fäste och sen diagonalt med andra handen och vicka på hjulet...Upprepa på motsatta ställe och sätt sen ett spett/kofot under däcket och "spätta" försiktigt. Gör du detta kollar du glapp i styrled,spindelled, fjäderbenslagring...wink

Sök