3049
Sök

bil tips till turbokonventering

539 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#1
tjenare...

sitter å funderar lite över vilken bil som skulle fungera bäst till en turbokonventering. Vilka av exemplen klarar bäst en halv seriös konventering, säg att effekten ska hamna runt 240hk


Volvo 740 16v

Bmw 318/320 e30

Ford sierra pinto

MVH


N/A
141 Inlägg
21 augusti 2008
#2
varför inte köpa en bil som har turbo och byta den ist? annars måste du ju va å pilla på grenrör osv.. och de blir dyrare


539 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#3
xenopsy skrev:
varför inte köpa en bil som har turbo och byta den ist? annars måste du ju va å pilla på grenrör osv.. och de blir dyrare

åker just nu en 945 turbo, med bytt topp å turbo, kamaxel m.m så vet vad man kan göra..

dom exempel jag gav finns ju inte med turbo förutom sierran, som är cosworthen då, men så mycke pengar har jag inte tyvärr för tillfället...


117 Inlägg
21 augusti 2008
#4
kör på 740 16v isf..
Jag gjorde en lätt turbokonvert på min sånn..
Satte på grenrör från en b204ft en turo från 940 FTT och spridare från en saab aero,,,
vi beräknade ca 230-240 hk i den...
körde ifrån en 850 t5 och körde jämnt med en chippad 850R
och då laddade jag bara 0,4 bar...går att kräma på mer bara man får bränsle...
mvh


Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2008
#5
E85 är nyckelordet om man vill slippa kompsänka, kanske kan en flexitune + 20% större spridare kunna fungera som en riktig sniklösning för att kunna justera soppan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvo-Beroende
289 Inlägg
21 augusti 2008
#6
Skulle ha kört på en BMW 6'a med MS ja smile. Mest effekt med dom två extra cylindrarna. 323 eller 325 ska man får riktigt bra ös i med en enkel turbokonventering smile.

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2008
#7
WolfZap skrev:
Skulle ha kört på en BMW 6'a med MS ja smile. Mest effekt med dom två extra cylindrarna. 323 eller 325 ska man får riktigt bra ös i med en enkel turbokonventering smile.

Gillar man att byta topplock så är bmw helt klart ett toppenval. Har själv testat både E36 och E34 men det håller ju kanppt för original effekt, i synnerhet om bilen har lite mil på nacken och är billig, vilket jag antar var tanken här...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

539 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#8
OTB skrev:
kör på 740 16v isf..
Jag gjorde en lätt turbokonvert på min sånn..
Satte på grenrör från en b204ft en turo från 940 FTT och spridare från en saab aero,,,
vi beräknade ca 230-240 hk i den...
körde ifrån en 850 t5 och körde jämnt med en chippad 850R
och då laddade jag bara 0,4 bar...går att kräma på mer bara man får bränsle...
mvh

hur klara sig kopplingen? slira det något?

b204ft, vilka bilar sitter den motorn i?

MVH


539 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#9
WolfZap skrev:
Skulle ha kört på en BMW 6'a med MS ja smile. Mest effekt med dom två extra cylindrarna. 323 eller 325 ska man får riktigt bra ös i med en enkel turbokonventering smile.

hehe kul att du säger bmw när du ä från Gävle:P.. trodde stenhårt på att det va sierra som gällde där hehe:D


elektriker
36 Inlägg
21 augusti 2008
#10
jag skulle nog välja ford sierra smile dom är nästan gratis och så finns det massor av utrymme på avgassidan (iallfall i jämförelse med andra bilar sad )
en sån med cosworth stakar o kolvar kanske toppackning oxå sen nån billig turbo kina ic och kanske megasqvirt sen har man en rolig busbil smile sen när den går sönder efter 2 veckor kan man köpa en ny sierra för mindre pengar än vad en fulltank kostar nästan tongue

livet handlar inte om att hitta sig själv. det handlar om att skapa sig själv

539 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#11
tusse82 skrev:
jag skulle nog välja ford sierra smile dom är nästan gratis och så finns det massor av utrymme på avgassidan (iallfall i jämförelse med andra bilar sad )
en sån med cosworth stakar o kolvar kanske toppackning oxå sen nån billig turbo kina ic och kanske megasqvirt sen har man en rolig busbil smile sen när den går sönder efter 2 veckor kan man köpa en ny sierra för mindre pengar än vad en fulltank kostar nästan tongue

tanken var att låta motorn vara nästan orörd, alltså inte byta kolvar och stakar.


45 Inlägg
28 augusti 2008
#12
Sierra tycker ja med att du ska ta klart en kul bil bygg på dohc som jag håller på med smile


Sök