3196
Sök

HJÄLP!! Växellådsproblem V40 2,0T -98 ....

38 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
Tjenare!

Bil: Volvo V40 2,0T -98
Miltal: ~27000
Växellåda: Orginal (M56H???)

Nu är det så att jag var i Falköping på väg hem till Uppsala här mitt på dagen, helt plötsligt när jag skulle ha i 2an så fick jag inte i den...
Igår så märkte jag detta problem också, en gång fick jag inte i 1an eller 2an igår, då stannade jag i en nerförsbacke oh gick ut o kollade lite, syns inget i motorutrymmet, luktade inget speciellt och allt ser bra ut.. skulle då åka därifrån där jag stog, så fick jag i 1an och 2an utan problem...

men nu som sagt, när jag var på väg hem så gick det inte, så jag fick nöta lite koppling då jag skulle starta stillastående så jag kom hem i alla fall.
väl hemma försökte jag få i 1an och 2an på parkeringen utan framgång...
till slut blev jag irriterad och tänkte; bära eller brista..
försökte slita i 1an utan resultat, slog då spaken åt vänster med rätt skaplig kraft, då 'klickade det till' och fick då i 1an och 2an.. men det går segt att få i 1an och 2an...

då det inte går att få i 1an och 2an så känns det som att det tar stopp när man ska dra spaken åt vänster för att sedan lägga i respektive växel om ni förstår...

Någon som vet vad det kan vara?!

38 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
Har fixat detta nu!! big_smile
Det var ett relä som låg i kläm mellan axeln på lådan i motorutrymmet och plåten i motorutrymmet.. haha.

24 Inlägg
16 februari 2012
Hej!  vet att tråden är väldigt gammal men jag har nästan precis samma problem på min mors v40t Diesel -99. Det började med att femman hoppade ur under färd hela tiden och nu, ja nu känns växelspaken helt lös som om att länkarmen skulle ha lossnat.  Försöker man lägga i en växel är det bara stopp innan man ens kommer i ett läge, förutom 3:an som man IBLAND kan få i med våld. När man väl får i 3:an så driver den. Så ett totalras är uteslutet. Känner mig som en dumskalle som inte ens har tagit en titt under innan jag frågar, men behöver få lite motivation till att skotta fram franskhybriden som i skrivande stund står under 23 meter snö.

Hade du liknande symptom som jag beskriver?
Eller finns det någon annan kär vän här på forumet som har en aning?

Sök