Jag har just införskaffat en Mondeo kombi 2008 i titaniumutförande.
Aluminiumfälgarna som sorgligt nog sitter original på denna bil är 24-ekrade 16" och dom är obeskrivligt tråkiga att tvätta samt hålla rena och fina.
Det jag nu vill ha era råd om är en 17" eller helst 18" aluminiumfälg som dels designmässigt passar på denna bil samt är mycket enkel att hålla ren och fin. (grymt lättvättade alltså)
Nya Mondeo vill ha 5/108 med et55 på som exempel en 8" bred 18" fälg.
2 olika förslag som jag själv fastnat lite för är nedanstående Ford originalfälgar...
...dock är jag är tacksam för så många förslag som jag kan få så... ..."Hit me"...
Ja, av ovanstående förslag så tycker även jag att den undre fälgen är snyggast.
...och självklart så finns det en uppsjö av olika fälgtillverkare som jag kan titta på...
Det viktigaste är för mig att fälgen är snygg på bilen samt att den är riktigt lättvättad.
Rent designmässigt så är det "tokkul" att få andras tips samt smakråd på vilka fälgar som skulle passa och då gärna med bild om det går.
Sedan är ju smaken delad och för vissa så finns lust samt tid att putsa ekrar men jag personligen tycker att ju fler ekrar ju mindre intresserad är jag.
Det behöver defenitivt inte vara en originalfälg (dessa var bara förslag) och det var därför som jag skrev in bultmönster samt ET så att ni som vill kan komma med valfria förslag.
Om någon sedan har något till salu eller vet av något så tveka inte att pm'a mig.
Fick nys om ett par 18"are som jag vet passar men på dessa så satt det 45 i stället för 40-profil.
Nu när jag satt mig in i vad min bil bör ha i förhållande till 215/55-16 som är original så föreslås det 50 alternativt 45-profil på 17"are beroende på däcksbredd och 40-profil på 18"
Å andra sidan så säger man att förändrade rullomkretsförhållanden (oj, långt ord) är ok bara man håller sig inom +/- 5% ifrån ursprungsläget.
Denna uppsättning 18" landar med 45-profil istället för 40-profil på + 4 % med c:a 2101mm istället för 2020mm i rullomkrets. (alltså 81mm längre) och höjden på dessa hjul blir således istället för 643mm 669mm. (alltså 26mm högre)
Detta gör ju att jag dels riskerar att det tar i någonstans i hjulhusen och framför allt att bilen höjs 13mm. Tror ni att detta kan funka eller har vi en gigantisk "stadsjeepsvarning" på gång.
Jag vill ju inte åka omkring i en suv på grund av denna skillnad i profilen pålagd på 18"are.