3277
Sök

Basen hänger inte med?

43 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
M1Get skrev:
Sist ja spelade in några basar tog jag dom på över en helg å lät spela på lagom volym, inte högt å inte lågt tongue Radio tror jag körde på. Funkade fint tyckte ja iaf smile

edit: stavfel

altså ca hur många timmar hade du kört på helgen då? Några fler som har tips???

424 Inlägg
5 juni 2008
Jontedude skrev:
M1Get skrev:
Sist ja spelade in några basar tog jag dom på över en helg å lät spela på lagom volym, inte högt å inte lågt tongue Radio tror jag körde på. Funkade fint tyckte ja iaf smile

Jag har aldrig spelat in en bas men visst har några mds basar har man fått kasta men inga av bra kvalité.
spela med förnuft så brukar de ordna sig. Har man dålig jord eller ström så kan man ju knäcka vilken bas som helst, men de kanske inte är just ditt problem nu.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

360 Inlägg
5 juni 2008
Jontedude skrev:
M1Get skrev:

jadu, var väll från fredag till söndag, runt 48-50 timmar då. En annan bas lät jag stå på varje dag å spela när jag var i skolan i en vecka, spelade även då jag var hemma. Jag spelade in dom tills jag fick den dära magkänslan att nu är det bra smile

43 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
Jag har nyss lyssnat på basen med en annan polare som också sa att basen skorrar. Det låter som om den slår igenom.

Om jag vrider på basen på max och gain på 0 så låter den rent. Bara att det är inte så mycket tryck i den då. Men så fort man vrider lite på gain så slår den igenom hur man än vrider och har sig på steget.

Nån som vet vad det beror på? Känns ju som om det är nått fel på antingen basen eller steget...

21 761 Inlägg
6 juni 2008
Vilken bil sitter grejorna i?
Hur har du placerat baslådan, mot ryggstödet eller längst bak i skuffen eller vad?
När basen skorrar, rör sig konen ganska mycket då?

43 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vilken bil sitter grejorna i?
Hur har du placerat baslådan, mot ryggstödet eller längst bak i skuffen eller vad?
När basen skorrar, rör sig konen ganska mycket då?

Den sitter i en volvo V40 mot ryggstödet i skuffen med basen riktat bakåt.
Nej den rör sig inte så väldigt mycket.

21 761 Inlägg
6 juni 2008
Hmm, då är ju frågan hur vi båda definierar "stor konrörelse". Lite knepigt kanske smile.

Jag kan tänka mig att den där basen inte har så stort X-max, då kan den inte röra sig så ruskigt mycket innan den bottnar. Min tanke var att basen helt enkelt bottnade när du spelade, att det egentligen inte är något fel på den alltså.

Fast en annan sak som kan ställa till med skorrande ljud är att basens "tinsel leads", dvs trådarna som går från konens undersida till kopplingsplinten, kan ligga emot konen och skallra. Kolla upp det också.

43 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hmm, då är ju frågan hur vi båda definierar "stor konrörelse". Lite knepigt kanske smile.

Jag kan tänka mig att den där basen inte har så stort X-max, då kan den inte röra sig så ruskigt mycket innan den bottnar. Min tanke var att basen helt enkelt bottnade när du spelade, att det egentligen inte är något fel på den alltså.

Fast en annan sak som kan ställa till med skorrande ljud är att basens "tinsel leads", dvs trådarna som går från konens undersida till kopplingsplinten, kan ligga emot konen och skallra. Kolla upp det också.

kolla på micro (www.micro.se) ock klicka på kicker paketet med 12" bas och slutsteg + kablar för 3000 kr. Så ser lådan ut. Eftersom konen inte rör sig mycket så är det nästan tveksamt att basen tar i eller?

21 761 Inlägg
6 juni 2008
Jo, har kikat på det där paketet men får inte riktigt kläm på vilket baselement det sitter i lådan. Hittar ingen basmodell som heter "ES" när jag kollar på Kickers hemsida.

Du har rätt i att basen inte bör bottna ifall konen inte rör sig så mycket, men däremot kan det ändå vara de där trådarna som spökar. Ibland behöver inte konen röra sig speciellt mycket för att trådarna kan ta i konens undersida, om man har otur.

43 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jo, har kikat på det där paketet men får inte riktigt kläm på vilket baselement det sitter i lådan. Hittar ingen basmodell som heter "ES" när jag kollar på Kickers hemsida.

Du har rätt i att basen inte bör bottna ifall konen inte rör sig så mycket, men däremot kan det ändå vara de där trådarna som spökar. Ibland behöver inte konen röra sig speciellt mycket för att trådarna kan ta i konens undersida, om man har otur.

Men är detta skadligt för basen eller är det bara ett irriterande ljud? Basen låter ju ren och fräsch fram när man kör högt.

21 761 Inlägg
6 juni 2008
Om det är trådarna som tar i konen så är det inte skadligt, bara jäkligt irriterande wink. Däremot om konen bottnar så är det skadligt.

Du kan ju skruva loss basen och titta på trådarna om de ligger väldigt nära konen.

Sök