4982
Sök

Saab 900 Turbo 95-98 Frågor!

Hjultomte
1 500 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#1
Hejsan!
Har siktet inställt (När skatteåterbäringen o annat lull lull kommer) på en Saab 900 Turbo (185hk) 95-98 årsm..

Vad finns där för kända fel på dom bilarna som man ska vara väldigt noga och kolla efter?
Om den skulle gå isönder (då vanliga fel) skulle det kosta en förmögenhet o byta o ungefär 100år o hitta delar till den?

Det e bara o skriva så mycket ni orkar. jag läser allt ^^

Min polare hade en sånn för ett tag sedan och blev lite smått såld på dom.

Tänkte då hålla den orginal ett litet tag o sen eventuellt slänga i chip för o få mer dipp i den smile Men det ligger ju lite längre fram i tiden.

Mvh TooS

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Saaboholic
3 129 Inlägg
4 juni 2008
#2
Hej! Kända fel på ng900 är ju växellådorna som inte är nå riktig höjdare, detta var dock främst på årsmdl 94. Men lyssna efter missljud från låda/kamkedja i vilket fall.

Sen kolla efter den vanliga saabrosten- dörrar, baklucka, skärmkanter.

Finns många ng900 på marknaden så finns det nån defekt, utnyttja tillfället och PRUTA!

Kolla även så service boken är ifylld osv.

"Liberty of thought is the life of the soul"

77 Inlägg
4 juni 2008
#3
Då jag köpte min, efter 1 dag började check engine lampan lysa, då var det syresonden, gick på 3880kr och byta, sen efter ett tag, då gick växellådan sönder, fick en colaburk in i lådan, hittade en beggad låda + spakställ då min var en sensonic, köpte nya lameller ochså, tror dom gick på 2500kr, lådan och spakstället köpte jag begagnat, nu har SID-displayen gått sönder (färddatorn) och startmotorn har jag ochså bytt, den gick på 2500kr för en utbytes.
Dom är fina, hör av dig, min är till salu;)


157 Inlägg
4 juni 2008
#4
http://forum.saabturboclub.com/ finns det massor med tips troligen men som hedley säger är dessa de vanligaste

Hjultomte
1 500 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#5
Om nu kamkedjan e lite dålig e den svår o byta sj? lika så värmeelementet smile

Det va då denna jag tänkte på tongue

http://www.blocket.se/vi/16641523.htm?ca=23_2_s

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Hjultomte
1 500 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#6
Saabish_ skrev:
Kolla även Packboxen mellan motor-växellåda läcker på många bilar!hmm För att byta den måste hela växellådspacketet ner= mkt jobb=dyrt om firma ska göra de!!

Ungefär bara o kolla om där e oljigt eller det e roligare än så? smile kanske lättare vis?

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Hjultomte
1 500 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#7
Saabish_ skrev:
TooS skrev:
Saabish_ skrev:
Kolla även Packboxen mellan motor-växellåda läcker på många bilar!hmm För att byta den måste hela växellådspacketet ner= mkt jobb=dyrt om firma ska göra de!!

Ungefär bara o kolla om där e oljigt eller det e roligare än så? smile kanske lättare vis?

Lägg dig ner och kolla för läcker det så hänger det en lite oljedroppe på packboxen!! Lite enklare e ju att titta på asfalten om det e fläcker på den!(förutsatta att bilen står på en asfalt parkering)tongue

Genialt smile Låter som en bra plan sickan. ^^ Det ska jag ta och komma ihåg att kolla den.

har även hört att 94an e sämre än 95-98. Hur kommer jag inte ihåg men en 94a skulle jag absolut inte köpa enligt polarn!

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

117 Inlägg
4 juni 2008
#9
har en 900a 1997 inte en rostfläck fungerar perfekt i motor o låda

1 036 Inlägg
5 juni 2008
#10
Köpte min en 900 2.0t talladega för 2 månader sedan och jag är supernöjd!
Snabb, bekväm, och fri från rost.

Många säger att den sista årsmodellen av en bil är den bästa, och de ligger nånting i de iaf, 98:orna av saab 900 är ju nästan identiska med 9-3 som kom samma år:)

Men köp en från :95 och framåt, med tanke på de barnsjukdomarna de första bilarna hade:)

Kolla så ACC funkar om sådan finns, även framvagnen brukar vara rätt dåliga.


629 Inlägg
17 juni 2008
#11
saab_9 skrev:
har en 900a 1997 inte en rostfläck fungerar perfekt i motor o låda

Samma här! Skicka PM om det är intressant!


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
17 juni 2008
#12
kolla skicket på bakbromsarna, inte ovanligt att dessa rostat fast.

96 gjorde dem lite ändringar, lite uppdateringar i växellådan, och lite annolunde bromsar.

Annars är det riktigt fina bilar, mycke delar tackvare att dem delar motor med 9000 och og9-3 98-99 tex smile
Senast redigerat av kwansa (17 juni 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.


Sök